چینی‌ها یک جایگزین بیولوژیکی کارآمد و مستحکم برای پلاستیک ساختند

چینی‌ها یک جایگزین بیولوژیکی کارآمد و مستحکم برای پلاستیک ساختند

دانشمندان چینی اخیرا از ساخت ماده‌ای به عنوان جایگزین بیولوژیکی پلاستیک خبر داده‌اند که می‌تواند مشکلات بی‌شمار بشریت با این ماده دردسرساز را از بین ببرد.

به تازگی خبر رسیده که یک جایگزین بیولوژیکی پلاستیک توسط دانشمندان چینی ارائه شده که دردسرهای فراوان مواد پایه نفتی را ندارد. محصولی که برخلاف پلاستیک‌های معمولی، در طبیعت باقی نمی‌ماند و زندگی موجودات زنده ساکن زمین را مختل نمی‌کند.

همان‌طور که می‌دانیم، پلاستیک‌ها در تمامی جنبه‌های زندگی ما وارد شده‌اند و جایی نیست که اثری از آن‌ها وجود نداشته باشد. صنایع گوناگون از ماده مورد نظر استفاده می‌کنند، اما متاسفانه چالش‌های محیط زیستی فراوانی از زمان تولید این ماده به وجود آمده‌اند. بسیاری از انواع مختلف مواد پلاستیکی در طبیعت تجزیه نمی‌شوند و تا هزاران سال بدون تغییر خاصی آلودگی سیاره را بیشتر می‌کنند.

از طرف دیگر مواد جایگزین ارائه شده هم به اندازه این ماده پرمصرف کارایی ندارند و خواص مکانیکی ضعیف و همچنین چالش‌های مختلف برای تولید این مواد جایگزین باعث شده که تا به امروز، پلاستیک همچنان سر جای خود باقی بماند. با این تفاسیر، محققان دانشگاه علم و تکنولوژی چین می‌گویند که یک محصول شگفت‌انگیز با قابلیت از بین بردن نیاز بشر به پلاستیک را ساخته‌اند.

در واقع محققان چینی روشی را طراحی کرده‌اند که از طریق آن، می‌توان موادی با ساختار پوسته سخت صدف را به کمک الیاف چوب و مواد معدنی میکا (mica) به وجود آورد.

جایگزین بیولوژیکی پلاستیک

این محصول جدید قابلیت تولید انبوه داشته و در عین حال به خوبی قابل پردازش است و می‌توان آن را به رنگ‌های مختلفی درآورد. تحقیقات گذشته نشان داده که پوسته سخت صدف همانند ساختار آجرچینی ساختمان‌ها، الیافی روی هم چیده شده دارد و این مسئله که دانشمندان مورد نظر توانسته‌اند چنین ساختار سخت و محکمی را به صورت مصنوعی بسازند، در نوع خود منحصر به فرد است.

چینی‌ها یک جایگزین بیولوژیکی کارآمد و مستحکم برای پلاستیک ساختند

این جایگزین بیولوژیکی پلاستیک از میکای پوشش داده شده با TIO2 و همچنین نانو الیاف سلولوزی ساخته می‌شود و فرآیند تولید هم شامل وارد کردن فشار زیادی به این دو ماده برای تولید محصول نهایی خواهد بود. این فشار باعث می‌شود تا سختی و دوام محصول نهایی تا دو برابر از بهترین پلاستیک‌های مهندسی شده موجود در بازار بیشتر باشد؛ پلاستیک‌هایی مانند پلی‌کربنات‌های آروماتیک و پلی‌آمیدها که به واسطه عملکرد قابل قبول و دوام بالا شناخته می‌شوند.

چینی‌ها یک جایگزین بیولوژیکی کارآمد و مستحکم برای پلاستیک ساختند

در عین حال باید گفت که ماده جدید برخلاف نمونه‌های قبلی قابلیت تحمل رنج گسترده‌تری از دماهای را دارد. محققان چینی می‌گویند که محصول آن‌ها می‌تواند دماهایی به پایینی 130- سلسیوس را تحمل کرده و تا میزان 250 درجه سلسیوس، بدون وارد شدن هیچ صدمه خاصی گرم شود.

با این وجود می‌دانیم که پلاستیک‌های معمولی و مواد پایه نفتی که هم‌اکنون در بخش‌های مختلف زندگی ما هستند، توان تحمل دمای بالا را نداشته و به سرعت کارایی خود را در معرض حرارت، از دست می‌دهند. با این حال جایگزین بیولوژیکی پلاستیک می‌تواند استحکام و سختی بیشتری را به ما ارائه داده و به صورت هم‌زمان، محیط زیست سیاره را هم آلوده نمی‌کند. هنوز مشخص نیست که محصول جدید دانشمندان چینی چه زمانی در دسترس عموم قرار خواهد گرفت.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*