قیمت خودرو در بازار

قیمت خودرو در بازار چقدر کاهش پیدا خواهد کرد؟

با توجه به وضعیت نزولی شدن نرخ ارز، قیمت خودرو در بازار ایران اعم از ماشین های داخلی و وارداتی به چه میزان کاهش پیدا خواهد کرد؟

فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو عنوان کرد پس از این که جو بایدن به عنوان رئیس جمهور منتخب آمریکا معرفی شد، بسیاری از مردم به بهبود وضعیت اقتصادی امیدوار شدند. وی افزود چنین موضوعی تورم انتظاری را کاهش خواهد داد، از این رو قیمت طلا، سکه، ارز و خودرو نیز روند کاهشی پیدا خواهد کرد. این کارشناس صنعت خودرو تاکید کرد هنگامی که تورم با افت مواجه شود، کسری بودجه دولت کاهش پیدا خواهد کرد و فشار روی اقتصاد نیز کاهش می‌یابد.

کاهش 30 درصدی قیمت خودرو داخلی پرتیراژ در بازار

این کارشناس صنعت خودرو در ادامه بیان کرد طی ماه‌های گذشته در بازار خودرو، خودروهای داخلی در حالی با دلار 40 هزار تومانی خرید و فروش می‌شدند که آن قیمت‌ها اصلا واقعی نبودند. به همین دلیل با وجود چنین وضعیتی بازار با رکود مواجه شد. فربد زاوه افزود در وضعیت فعلی بسیاری منتظرند تا قیمت‌ها کاهش پیدا کند تا ببینید چه قیمت‌هایی به ثبات می‌رسند، اما نکته حائز اهمیت این است که خودروهای داخلی پرتیراژ به دلیل جو کاهشی که وجود آمده است، می‌تواند حداقل 30 درصد کاهش پیدا کنند.

فربد زاوه در ادامه عنوان کرد در مورد خودروهای لوکس نیز باید بگویم این خودروها افزایش قیمت بسیار زیادی را به دلیل ممنوعیت واردات تجربه کردند. وی افزود این خودروهای لوکس با دلار 100 و حتی 200 هزار تومانی خرید و فروش می‌شدند و به همین دلیل طی روزهای اخیر خبرهایی در خصوص کاهش قیمت خودروهای وارداتی بالای 3 میلیارد تومان منتشر شده است. طبق اعلام این کارشناس صنعت خودرو، طی ماه‌های گذشته قیمت ماشین به هیچ عنوان به صورت منطقی افزایش پیدا نکرد و با بهتر شدن وضعیت شاهد کاهش قیمت‌های بسیار چشمگیری خواهیم بود. البته این موضوع به میزان کاهش نرخ ارز نیز بستگی دارد.

قیمت خودروهای وارداتی تا 10 درصد کاهش پیدا می‌کند

مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در این خصوص عنوان کرد اکثر خودروهای وارداتی که در بازار وجود دارند به میزان چشمگیری افزایش قیمت داشته‌اند که با کاهش نرخ دلار، قیمت آنها نیز کاهش پیدا خواهد کرد. وی افزود در حال حاضر خودرویی مثل هیوندای سانتافه اگر با ارز 30 هزار تومانی وارد شود، بدون در نظر گرفتن حقوق و عوارض گمرکی 600 میلیون تومان قیمت خواهد داشت و با محاسبه تمام هزینه‌ها قیمت آن به 1 میلیارد و 300 میلیون تومان خواهد رسید، اما قیمت این خودرو در بازار 3 میلیارد تومان است. از این رو اگر نرخ دلار به میزان چشمگیر کاهش پیدا کند، قیمت خودروهای وارداتی نیز تا 100 درصد در بازار کاهش پیدا خواهد کرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*