ماسک N95

ماسک N95 سوپاپ دار قادر به توقف گسترش ویروس کرونا نیست

بررسی جدید محققان نشان می‌دهد ماسک N95 دارای سوپاپ بازدم افراد را بدون فیلتر در هوا منتشر می‌کند و به همین دلیل قادر به توقف گسترش ویروس کرونا نیست.

محققان آمریکایی در بررسی‌های جدید خود ماسک N95 دارای سوپاپ را مورد آزمایش قرار دادند که نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد هوای بازدم افراد بدون فیلتر کردن از آن خارج می‌شود. از این رو این ماسک‌ها برای توقف گسترش ویروس کرونا فایده‌ای ندارند.

بی‌فایده بودن ماسک N95 در توقف گسترش کرونا

محققان در این بررسی با دوربین‌های پرسرعت از الگوهای جریان هوا از دهان بدون پوشش ماسک، دهان با پوشش ماسک N95 بدون سوپاپ و دهان پوشیده با ماسک ان 95 سوپاپ دار فیلم‌برداری کردند. ویدیوهای ضبط شده نشان می‌دهد ماسک‌های بدون سوپاپ توانستند با موفقیت قطرات تنفسی بازدم را فیلتر کنند که چنین موضوعی خطر انتقال کروناویروس را کاهش می‌دهد، اما ماسک‌های سوپاپ دار هوای پر از قطرات تنفسی بازدم را بدون فیلتر خارج می‌کنند که باعث گسترش ذرات ویروس در هوا می‌شود.

با توجه به این که کاربران با ماسک‌های سوپاپ‌دار بهتر تنفس می‌کنند، استفاده از این نوع از ماسک‌ها طرفداران زیادی دارد، اما باید بدانید این ماسک‌ها برای فیلتر کردن ذرات ورودی ساخته شده‌اند تا از کارگران ساختمانی در مقابل گردوغبار و کارکنان بیمارستان در برابر عفونت محافظت کنند. از این رو برای توقف گسترش کرونا موثر نیستند و در واقع برای سایر افراد خطرناک خواهند بود؛ چراکه بازدم هوای فرد بدون فیلتر به هوا منتقل می‌شود و اگر فرد به کرونا مبتلا باشد می‌تواند سایر افراد را نیز به این ویروس خطرناک مبتلا سازد.