ویپ کردن و خطر بروز بیماری‌های ریوی در افراد سالم

اخیرا دانشمندان نشان داده‌اند که ویپ کردن یا همان استفاده از سیگارهای الکترونیکی می‌تواند باعث بروز بیماری‌های ریوی خطرناک در افراد غیر سیگاری شود.

ویپ کردن (Vaping) یا همان کشیدن سیگارهای الکترونیکی یکی از تفریحات قرن 21 به حساب می‌آید که روز به روز افراد بیشتری جذب آن می‌شوند و بسیاری از این روش به عنوان جایگزینی سالم برای سیگار کشیدن یاد می‌کنند. در همین رابطه اخیرا محققان خبر از ارتباط ویپ با بیماری‌های جدی ریوی می‌دهند.

دانشمندان دانشگاه پزشکی بوستون آمریکا می‌گویند که افراد غیر سیگاری و سالمی که برای مدت طولانی ویپ می‌کنند، در خطر ابتلا به مشکلاتی مانند آسم یا بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD) هستند. این محققان تمرکز خود را روی اشخاصی بدون سابقه بیماری یا مشکل خاص سلامتی قرار دادند و فاکتورهایی مانند قرار گرفتن در معرض دود سیگار، کشیدن سیگار در گذشته و عوامل تاثیرگذار دیگر را هم در پژوهش خود لحاظ کردند.

ویپ کردن و مشکلات ریوی

در حال حاضر، ویپ کردن به عنوان جایگزین سالمی برای تنباکو، معرفی می‌شود و بسیاری از کسانی که در ترک سیگار به مشکل برمی‌خورند، به سراغ سیگارهای الکترونیکی می‌روند. با این وجود دانشمندان می‌گویند که مخاطبان باید دیدگاه کلی خود را تغییر داده و در نظر داشته باشند که ویپ تنها خطرات و آسیب‌های کمتری به همراه دارد و نمی‌توان از آن به عنوان فعالیتی بی‌خطر یاد کرد.

دلیل اصلی چنین اصراری از سوی دانشمندان هم پژوهش‌های علمی هستند که هر چند وقت یک بار، گوشه‌ای از تاثیرات منفی سیگارهای الکترونیکی را به ما نشان می‌دهند. پیش از این مقالات زیادی در گجت نیوز در مورد تاثیرات منفی ویپ منتشر کرده‌ایم و دانشمندان میگویند که علاوه بر بیماری‌های ریوی، مشکلاتی مانند التهاب لثه و خس‌خس نفس هم جزو تاثیرات جانبی ویپ به شمار می‌روند.

ویپ کردن و خطر بروز بیماری‌های ریوی در افراد سالم

در همین رابطه، دانشمندان دانشگاه بوستون میگویند که تحقیقات پیشین دانشمندان بیش از همه تاثیرات سیگارهای الکترونیکی را روی حیوانات یا سلول‌های محیط آزمایشگاهی بررسی کرده‌اند و پژوهش‌هایی که سوژه آن‌ها انسان‌ها هستند، بسیار محدود بوده و زمینه‌های زیادی را شامل نمی‌شوند. به علاوه این تحقیقات تنها به بحث مشکلات کوتاه مدت و موقتی پرداخته‌اند و کمتر دیده شده که گروهی از پژوهشگران به دنبال یافتن تاثیرات مزمن ویپ کردن روی انسان‌ها باشند.

تاثیرات طولانی مدت

یکی از نکات مهم در مورد تحقیقات قبلی سیگارهای الکترونیکی این بوده که طرفداران ویپ در ابتدا از سیگارهای عادی استفاده می‌کرده‌اند و پس از مدتی به سراغ این جایگزین به نظر بی‌خطر رفته‌اند. این تغییر عادت باعث می‌شود تا برخی از بیماری‌های ریوی به وجود آمده در اشخاص مورد نظر، به عادت‌های پیشین استعمال دخانیات ارتباط داده شود. با این وجود سوالی که ذهن دانشمندان بوستون را به خود مشغول کرده، وضعیت سلامت کسانی بوده که از همان اول به سراغ ویپ رفته‌اند.

به این ترتیب برای رسیدن به نتایج دقیق، دانشگاه پزشکی بوستون داده‌های 21 هزار بزرگ‌سال سالم که هیچ سابقه‌ای از بیماری‌های ریوی نداشتند را مورد بررسی قرار داد. به علاوه فاکتورهایی مانند مصرف ماریجوانا، تنباکو و همچنین قرار گرفتن در معرض دود سیگار دیگران در گذشته یا حال حاضر هم برای افزایش دقت تحقیقات مورد توجه قرار گرفتند.

بررسی‌ها نشان داد که افرادی که هم‌اکنون جزو مصرف کنندگان سیگارهای الکترونیکی هستند، 43 درصد از بقیه بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های ریوی بوده و عدد مورد نظر برای کسانی که سابقه ویپ کردن داشته‌اند هم 21 درصد است. در مورد ریسک اندازه‌گیری شده برای هر بیماری ریوی خاص، گفته شده که ویپ می‌تواند خطر بروز آمفیزم را 69 درصد، خطر بیماری مزمن انسدادی ریه را 57 درصد، خطر برونشیت مزمن را 33 درصد و خطر آسم را 31 درصد افزایش دهد.

وبین شی (Wubin Xie)، نویسنده اصلی تحقیق اخیر می‌گوید که کار پژوهشی او و تیمش به حجم قابل توجهی از تحقیقات دیگر که در مورد خطرات بلند مدت ویپ انجام شده‌اند، اضافه شده و به ما یادآور می‌شود که سیگارهای الکترونیکی برای سلامت ریه مضر هستند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*