اولین مریخ‌نورد مجهز به میکروفن ناسا صداهای فضایی را به زمین مخابره کرد

اولین مریخ‌نورد مجهز به میکروفن ناسا صداهای فضایی را به زمین مخابره کرد

به تازگی خبر رسیده که مریخ‌نورد شگفت‌انگیز استقامت (Perseverance) ناسا در مسیر خود به سمت سیاره سرخ، صداهای فضایی جالب‌توجهی را به زمین مخابره کرده است.

گوش دادن به صداهای فضایی موضوع بسیار جالبی بوده که نه تنها برای شیفتگان فضا، بلکه برای بسیاری دیگر از مخاطبان هم هیجان‌انگیز است. در همین رابطه، اولین مریخ‌نورد ساخت ناسا که به میکروفن مجهز بوده، یک فایل 60 ثانیه‌ای را به زمین فرستاده که شنیدن آن به هیچ وجه خالی از لطف نیست.

این کاوشگر جنجالی، با نام استقامت (Perseverance) یا مریخ 2020 شناخته می‌شود و چندین ماه پیش بود که ناسا آن را به مقصد سیاره سرخ، به فضا پرتاب کرد. استقامت هنوز به مریخ نرسیده، اما در طول مسیر، دانشمندان ناسا به صورت آزمایشی میکروفن‌های مورد نظر قرار گرفته روی آن را روشن کردند و به مدت یک دقیقه صداهای فضایی موجود در مسیر را ثبت کردند.

ناسا با هدف ضبط صدای فرود استقامت روی مریخ، این کاوشگر را به میکروفن مجهز کرده بود و گفته شده که از این طریق، فایل‌های صوتی زیادی از سر و صداهایی که در سطح سیاره سرخ شنیده می‌شوند، به زمین مخابره خواهد شد.

آژانس فضایی آمریکا در تابستان گذشته استقامت را به فضا فرستاد و گفته شده که در فوریه 2021 این کاوشگر به مریخ خواهد رسید. در کنار میکروفن‌های مجهز، ناسا تجهیزات پیشرفته مختلفی را برای بررسی وضعیت مریخ روی این ربات قرار داده و به علاوه، یک هلیکوپتر کوچک هم به عنوان اولین باری که یک وسیله پروازی به سیاره دیگری در منظومه شمسی ارسال می‌شود، همراه استقامت به فضا فرستاده شد.

استقامت و صداهای فضایی

دانشمندان اعلام کرده‌اند که چندین میکروفن برای ضبط صداهای فضایی روی این مریخ‌نورد قرار گرفته که یکی از آن‌ها با نام “EDL” شناخته می‌شود. کار میکروفن مورد نظر ثبت صداهای مربوط به مراحل ورود، پایین آمدن و فرود استقامت در سیاره مریخ است.

اولین مریخ‌نورد مجهز به میکروفن ناسا صداهای فضایی را به زمین مخابره کرد

بر اساس اطلاعات موجود، دانشمندان ناسا در 19 اکتبر گذشته، مشغول آزمایش دوربین‌ها و سایر تجهیزات سوار بر استقامت بودند که برای بررسی عملکرد میکروفن‌ها، به مدت 60 ثانیه صداهای فضایی موجود در فضاپیمایی که این کاوشگر را به فضا فرستاده، ضبط شد. این فایل صوتی اخیرا توسط ناسا منتشر شده و شما می‌توانید از طریق این لینک، روی وب‌سایت ساوندکلاود به آن دسترسی داشته باشید.

متخصصان می‌گویند که فاصله بین زمین و مریخ بهترین محل ممکن برای صدابرداری نبوده، اما لرزش‌هایی که به این کاوشگر و تجهیزات دیگر سوار بر فضاپیما وارد می‌شوند، به خوبی در فایل صوتی مورد نظر قابل تشخیص هستند. میکروفن EDL توسط یک کمپانی هلندی ساخته شده و صدای ضبط شده با آن هم توسط همین شرکت پردازش شده است.

به علاوه شگفتی ضبط کردن صدا در فضای بین سیاره‌ای، ناسا می‌گوید که مهم‌ترین نکته در مورد فایل صوتی مورد نظر، این مسئله بوده که میکروفن کار گذاشته شده به خوبی عمل می‌کند و می‌تواند در آینده نزدیک صداهای شگفت‌انگیزی را برای ما به زمین بفرستد.

وقتی که در اوایل سال آینده استقامت به مریخ برسد، میکروفن EDL تمامی صداهای موجود از جمله باز شدن چتر نجات، فرود دستگاه روی مریخ و حتی چرخش چرخ‌ها و اصابت آن‌ها با سطح سیاره سرخ را هم ثبت خواهد کرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. براووو به آژانس فضایی ناسا فوق العاده جالب بود.