استاندارد ملی

خودروهای بنز، بی ام و، پورشه و تویوتا با استاندارد ملی مطابقت ندارند!

سازمان ملی استاندارد اعلام کرد چند مدل از خودروهای بنز ، بی ام و، پورشه و تویوتا با استاندارد ملی مطابقت ندارد و ترخیص این ماشین‌ها به مشکل خورده است.

مدتی پیش، مسئولان قضایی کشور از گمرک شهید رجایی بازدید کردند تا نحوه ترخیص کالاهای اساسی دپو شده در گمرک‌ها را بررسی کنند. طی این بازدید، یکی از مسئولان سازمان اموال تملیکی استان هرمزگان گفت برای شماره‌گذاری خودروها تاییدیه اداره استاندارد لازم است، اما سازمان ملی استاندارد با ارسال نامه‌ای اعلام کرده که چند مدل از خودروهای بنز، بی ام و، پورشه و تویوتا با استاندارد ملی مطابقت ندارند و مورد تایید نیستند. به این ترتیب، در حال حاضر حدود 1400 خودروی خارجی با استاندارد یورو 5 به دلیل مخالفت سازمان ملی استاندارد بلاتکلیف مانده‌اند و امکان ترخیص و عرضه آنها به بازار وجود ندارد.

بنز استاندارد نیست، ولی پراید استاندارد است؟

در این میان، یکی از مسئولان گفت چطور است که خودرو بنز و بی ام و استاندارد نیست، اما پراید ما استاندارد است؟ این موضوع حواشی زیادی داشت و واکنش‌های مختلفی را به خصوص در فضای مجازی به دنبال داشت. طبق آیین‌نامه ضوابط فنی واردات خودرو، خودروهای وارداتی باید از نظر استانداردهای ایمنی و کیفیت با استانداردهای اجباری کشورمان مطابقت داشته باشد، ولی این سوال پیش می‌آید که چگونه محصولات برندهای مطرحی مثل بنز ، بی ام و، پورشه و تویوتا با استانداردهای اجباری ایران مطابقت ندارند؟

همچنین خودروهای وارداتی باید نو باشند و نباید بیشتر از یک سال از تاریخ تولیدشان گذشته باشد. علاوه بر این، حجم موتور این خودروها باید کمتر از 2500 سی سی باشد و نمایندگی رسمی خدمات پس از فروش در داخل کشور داشته باشند.

مشکل صدور مجوز استاندارد ملی چیست؟

میرمعینی، معاون بهره‌برداری و فروش سازمان اموال تملیکی می‌گوید سازمان استاندارد مدارکی می‌خواهد که در دست نیست. به گفته وی، سازمان ملی استاندارد برای اجرای تکالیف موجود بر حسب قانون و تصویب نامه هیات وزیران، مجوزها را صادر می‌کند. اما در این بین، اموال شخصی و اموال بیت‌المال تفکیک نشده‌اند و همه مدارک و مستندات قانونی که از اشخاص حقیقی واردکننده کالا خواسته می‌شود از سازمان اموال تملیکی نیز درخواست می‌شود، در حالی که این سازمان هیچگونه مدارکی در خصوص کالاهای دریافتی در اختیار ندارد. به همین دلیل، صدور مجوزهای لازم نیز امکان‌پذیر نیست.

استاندارد ملی

گمرک و سازمان‌های کاشف، برخی خودروها را به این دلیل که متروکه یا قاچاق شده‌اند به سازمان اموال تملیکی تحویل می‌دهد و نوع خودرو و مدل را اعلام می‌کنند، اما اسناد فنی و اسناد بازرسی بین‌المللی به سازمان داده نمی‌شود. در واقع سازمان ملی استاندارد با سازمان اموال تملیکی نیز به عنوان واردکننده کالا برخورد می‌کند، در حالی که این سازمان فقط تعیین تکلیف کننده کالاست. از سوی دیگر نمایندگی‌ها از سازمان اموال تملیکی می‌خواهند که خودرو را پس از دریافت مجوز به خودشان بفروشد و در غیر این صورت اقدامی نمی‌کنند، اما این سازمان طبق قانون باید خودروها را در مزایده عمومی به فروش برساند.

میرمعینی در ادامه افزود، در حال حاضر حدود 1400 دستگاه خودرو در اختیار سازمان اموال تملیکی است که تمامی آنها دارای موتور زیر 2500 سی سی هستند، اما به خاطر نداشتن مجوز استاندارد و نبود اوراق فنی و بازرسی و خدمات نمایندگی پس از فروش، امکان تعیین تکلیف و ترخیص ندارند. به عنوان مثال، اکنون 10 دستگاه خودرو بنز سی 200 مدل 2018 در اختیار این سازمان قرار دارد که حدود دو سال به دنبال دریافت مجوز استاندارد برای فروش آنها هستیم، اما موفق نشدیم. این در حالی است که این خودروها دارای استاندارد یورو 5 هستند و در اروپا نیز تردد می‌کنند. همچنین تعدادی از این مدل‌ها در داخل کشور هم شماره‌گذاری شده‌اند، ولی همین چند دستگاه متعلق به بیت‌المال حائز دریافت استاندارد ملی نشده‌اند.