بهترین نمایشگر گوشی

بهترین نمایشگر گوشی در سال 2020 متعلق به کدام اسمارت‌فون است؟

انتخاب بهترین نمایشگر گوشی از میان پرچمداران سال 2020 عملا کار دشواری خواهد بود، اما با در نظر گرفتن برخی فاکتورها می‌توان آن را مشخص کرد.

امروزه گوشی‌های هوشمند اکثرا از نمایشگرهای OLED با وضوح و کیفیت تصویر بالا بهره می‌برند. با این وجود، چه چیزی باعث می‌شود تا از بین تمامی پرچمداران عرضه شده در سال جاری یکی را به عنوان بهترین در این زمینه انتخاب کنیم؟

ممکن است در ابتدا وضوح تصویر و همچنین تراکم پیکسل در هر اینچ شاخصه‌هایی باشند که از دید شما بهترین نمایشگر را انتخاب می‌کنند؛ پس با این حساب، می‌توان سونی اکسپریا 1 مارک 2 را دارنده بهترین نمایشگر از میان گوشی های عرضه شده در سال جاری خطاب کرد. کیفیت 4K و همچنین وضوح تصویر 1644p در پرچمدار سونی برگ برنده آن هستند، اما باید بدانید که این دو فاکتور برای انتخاب بهترین نمایشگر کافی نیستند. همچنین میزان نور نمایشگر نیز امروزه به عنوان یک شاخصه اصلی در چنین رقابتی در نظر گرفته نمی‌شود؛ بلکه اگر میزان نرخ تازه‌سازی و پویایی تصویر را هم به عنوان دو شاخصه تعیین کننده به لیست ویژگی‌های بهترین نمایشگر گوشی اضافه کنیم، آن وقت لیست ما کمی محدودتر خواهد شد.

بهترین نمایشگر در بین گوشی های سال 2020

بهترین نمایشگر گوشی

بنا بر قابلیت‌های ذکر شده و همچنین داشتن نرخ تازه سازی تصویر پویا و دقت بالا در نمایش رنگ‌ها، دو گوشی وان پلاس 8 پرو و اوپو فایند ایکس 2 پرو برنده‌های پیش‌بینی نشده این رقابت خواهند بود که ویژگی‌های بیشتری را برای ارائه نسبت به سایر پرچمداران برندهای معروفی مانند سامسونگ و اپل دارند.

هر دو گوشی دارای نمایشگرهای 6.7 اینچی LTPO OLED هستند که وضوخ تصویر 1440p را ارائه داده و با وجود چیپ Iris 5 از شرکت Pixelworks، توانسته‌اند تا قابلیت‌هایی مانند نرخ تازه سازی تصویر پویا در بالاترین کیفیت تصویر و همچنین بیشترین دقت در نمایش رنگ‌ها را برای کاربران فراهم کنند.

به علاوه، نمایشگر Ultra Vision در اوپو فایند ایکس 2 پرو و همچنین Fluid Display در وان پلاس ۸ پرو (که هر دو ویژگی‌های یکسانی دارند)، قابلیت‌هایی را ارائه می‌کنند که در هیچ گوشی دیگری بخصوص پرچمداران گران قیمت سامسونگ دیده نمی‌شود. برای مثال در بالا به نرخ تازه سازی تصویر ۱۲۰ هرتز در بالاترین کیفیت اشاره کردیم، اما آیا می‌دانستید که این نرخ با توجه به محتوایی که نمایش داده می‌شود متغیر خواهد بود؟ یا اینکه می‌توانید با بهره‌گیری از Ultra Vision Engine نرخ ویدئوهای خود را به ۶۰ فریم بر ثانیه برسانید؟

به هر حال این قابلیت‌ها مرز بین این دو گوشی و پرچمداری مانند سامسونگ گلکسی نوت 20 اولترا در این رقابت را پر رنگ‌تر خواهند کرد.

نرخ تازه‌سازی تصویر متغیر چیست؟

بهترین نمایشگر گوشی

در گوشی وان پلاس 8 پرو و همچنین اوپو فایند ایکس 2 پرو نرخ تازه‌سازی تصویر درواقع به دست برنامه‌های مختلف تغییر خواهد کرد تا مصرف باتری با وجود ارائه بهترین کیفیت به حداقل میزان انرژی برسد. این بدان معناست که برنامه‌هایی مانند پیامرسان‌ها و مرورگرها معمولا از نرخ تازه‌سازی تصویر ۱۲۰ هرتز پشتیبانی می‌کنند، درحالی که بازی‌ها و برخی ویدئوها حداکثر این نرخ را در عدد ۶۰ نگه خواهند داشت.

به علاوه، کاری که نمایشگر این دو گوشی انجام می‌دهد شباهت بسیاری به فناوری MEMC در تلویزیون‌ها (بخصوص محصولات شیائومی) دارد. بدین شکل که شما با پخش یک ویدئو که در نرخ ۲۴ تا نهایتا ۳۰ فریم بر ثانیه گرفته شده، می‌توانید آن را تا ۶۰ فریم ارتقا داده و از تماشای روان‌تر آن لذت ببرید!

به هر حال بنا بر مشخصاتی که دیده می‌شود، صحبت‌های رئیس شرکت وان پلاس هنگام معرفی این گوشی به عنوان دارنده بهترین نمایشگر در بین اسمارت‌فون‌های سال 2020 ظاهرا اظهارات توخالی نبوده و حتی ممکن است در سال آینده نیز تکرار شود. همچنین اخیرا شرکت اوپو اعلام کرده که گوشی فایند ایکس 3 که برای عرضه در سال آینده در نظر گرفته شده، اولین گوشی اندرویدی خواهد بود که از قابلیت مدیریت رنگ HDR10 به صورت سر به سر استفاده خواهد کرد.

بهترین نمایشگر گوشی سامسونگ

بهترین نمایشگر گوشی

درحالی که سامسونگ گلکسی اس 20 اولترا قابلیت انتخاب بین دو نرخ تازه‌سازی تصویر ۶۰ و ۱۲۰ هرتز را به کاربران ارائه می‌دهد، گلکسی نوت 20 اولترا این ویژگی را دارد تا این حد را به مانند دو گوشی ذکر شده تغییر دهد؛ بدان معنا که با توجه به برنامه‌ای که در حال اجرا است، نرخ تازه‌سازی تصویر نیز ثابت نخواهد ماند و بین ۱۰ تا ۱۲۰ هرتز تغییر خواهد کرد تا مصرف باتری در بهترین کیفیت به کمترین میزان ممکن برسد.

به علاوه، شرکت سامسونگ در گوشی گلکسی نوت 20 اولترا فناوری جدیدی را در ساخت نمایشگرهای OLED به نام HOP به کار گرفته که ظاهرا در پرچمداران سال آینده اپل نیز استفاده خواهند شد. این فناوری (که پیش‌تر در ساعت‌های هوشمند نیز مورد استفاده قرار گرفته است) باعث می‌شود تا با توجه به تغییر نرخ فریم، کیفیت در بالاترین حد ممکن حفظ شده و در عین حال ۱۵ تا ۲۰ درصد مصرف باتری کاهش یابد.

با این حال گلکسی نوت 20 اولترا به دلیل نداشتن قابلیت‌های چیپ Iris شرکت Pixelworks همچنان در ارائه نرخ تازه‌سازی تصویر ۱۲۰ هرتز در کیفیت 1440p و همچنین داشتن دقت تشخیص رنگ بالا مقلوب دو گوشی OnePlus 8 Pro و Oppo Find X2 Pro خواهد شد.

بهترین نمایشگر گوشی اپل

بهترین نمایشگر گوشی

درست است که بهترین گوشی اپل تا به امروز، یعنی آیفون 12 پرو مکس همچنان در ارائه یکی از شاخصه‌های اصلی پرچمداران سال 2020 (نرخ تازه‌سازی تصویر ۱۲۰ هرتز) از رقابت دور مانده، اما به هر حال نمی‌توان سایز بزرگ و همچنین مقاومت نمایشگر آن را با داشتن سرسخت‌ترین گلس موجود نادیده گرفت.

به علاوه برای جبران کمبود قابلیت نرخ تازه‌سازی تصویر ۱۲۰ هرتزی، جالب است بدانید که دقت در تشخیص رنگ و همچنین ارائه کیفیت 4K Dolby Vision HDR (که توسط دوربین‌های همین گوشی ضبط می‌شود) شاخصه‌هایی هستند که فقط و فقط در آیفون 12 پرو مکس مشاهده خواهید کرد.

همچنین یکی از فاکتورهای اصلی برتری نمایشگر گوشی‌های سری آیفون 12 داشتن گلس جدید سرامیکی است که با ترکیبی از کریستال‌های سرامیک و گلس تشکیل شده و در تست‌های مقاومت گرفته شده از آن، شرکت اپل را سربلند کرده است. برای مثال زمین انداختن آیفون 12 پرو مکس از ارتفاع ۳ متر و همچنین آتش زدن نمایشگر آن با فندک، به لطف گلس سرامیکی آسیب بسیار کمتری را به این گوشی وارد کرده‌اند.

نمایشگر گوگل پیکسل 5

بهترین نمایشگر گوشی

نکته‌ای که باعث می‌شود تا در این قسمت نام گوگل پیکسل 5 را هم به عنوان دارندگان یکی از بهترین نمایشگرها در بین گوشی‌های سال 2020 ذکر کنیم، برتری آن در نمایش تراکم رنگ‌هاست که از تمامی گجت‌های ذکر شده در این لیست بهتر نشان می‌دهد. به علاوه، نرخ تازه‌سازی تصویر در این گوشی حد میانه ۹۰ هرتز را حفظ کرده تا به یکی از بهترین گزینه‌های کامپکتدر میان گوشی‌های 5G شمرده شود.