تعمیر وسایل الکترونیکی

فرانسه تعمیرپذیری وسایل الکترونیکی را درجه بندی می کند

از ژانویه 2021 در فرانسه، یک برچسب حاوی امتیاز روی گوشی‌های هوشمند و لپتاپ‌ها زده می‌شود تا به این شکل، خریداران از میزان تعمیرپذیری وسایل الکترونیکی مطلع شوند.

روز چهارشنبه هفته جاری، پارلمان اروپا به نفع سیاست تازه‌ای برای لیبل کردن اجباری محصولات مصرفی رای داد. بر این اساس باید برچسبی واضح، قابل مشاهده و قابل فهم وجود داشته باشد تا هنگام خرید، اطلاعاتی را درباره طول عمر و تعمیرپذیری وسایل الکترونیکی به مشتریان ارائه دهد.

تعمیرپذیری وسایل الکترونیکی

این طرح با عنوان “حق تعمیر” دارای 395 رای موافق، 64 مخالف و 207 رای ممتنع بود تا به تصویب برسد. اوگو والوری، یکی از حامیان این طرح می‌گوید:

ما امیدواریم این رای‌گیری، به اقدامی سریع برای زدن برچسب تعمیرپذیری روی تمام وسایل الکترونیکی که در اتحادیه اروپا فروخته می‌شوند، منجر شود. این امر می‌تواند به مردم کمک کند تا با اطمینان بیشتری خرید کنند.

فرانسه برای اجرای این طرح از اول ژانویه پیش‌قدم شده است. برچسب مذکور، حاوی نمره تعمیرپذیری محصولات (تا سقف 10) خواهد بود؛ مشابه آنچه که تیم iFixIt با کالبدشکافی دستگاه‌ها انجام می‌دهد.

هدف این است که در انتخاب وسایلی با تعمیرپذیری بهتر، به مشتریان کمکی شود. طبق برآوردی که در سال 2014 صورت گرفت، 77 درصد از اروپایی‌ها تعمیر دستگاه‌های خود را به تعویض آن‌ها ترجیح می‌دهند. 79 درصد هم موافق بودند که تولیدکنندگان باید امکان تعمیر و تعویض قطعات محصولات را تسهیل کنند.

در همین راستا، اتریش نیز قصد دارد مالیات تعمیرات را کاهش دهد و یارانه‌ای را برای تعمیر وسایل الکترونیکی مصرف‌کنندگان در نظر بگیرد.