فلسفه نام شیائومی

فلسفه انتخاب نام شیائومی چیست؟ «برنج کوچکی» که به اپل چینی مشهور شد

چه فلسفه‌ای در پشت انتخاب نام شیائومی به معنای برنج کوچک وجود دارد و چرا این شرکت فناوری چینی نام Xiaomi را برای فعالیت خود انتخاب کرده است؟

به اعتقاد بسیاری از افراد، نام برندهای چینی مضحک به نظر می‌رسد. حتی اگر بخواهیم با آن‌ها مخالفت کنیم، این نکته روشن است که نوشتن نام این برندها هم برای بسیاری دشوار است. به تازگی برخی از کارآفرینان غربی به تمسخر نام برندهای چینی پرداخته‌اند تا لی جون، مدیرعامل شیائومی در دفاع از نام شیائومی ساکت ننشیند.

لی جون می‌گوید:

در آغاز تأسیس شیائومی، صحبت‌هایی بین گروه مؤسسان در مورد نام آن مطرح بود. نام‌هایی مانند «ستاره سرخ»، «فلفل سرخ» و «برنج سیاه» نام‌هایی بودند که ما برای شرکت در نظر گرفته بودیم. اما بنا به دلایل مختلفی هیچ یک از آن‌ها به تصویب نرسید. در یکی از جلسه‌ها ناگهان به یاد جمله مورد علاقه  خودم افتادم – بودا به یک دانه برنج سیاه هم مثل کوه‌های مونت مرو اهمیت می‌دهد.

فلسفه انتخاب نام شیائومی

وقتی یکی از مؤسسان نام برنج (در چینی «می») را پیشنهاد داد، لیو کوین، یکی دیگر از مؤسسان شیائومی گفته است که اینترنت بسیار پهناور است و ما فقط عضو کوچکی از آن خواهیم بود. پس اسم شرکت را شیائومی به معنای برنج کوچک می‌گذاریم. این نام مورد توجه همه قرار گرفت و به تصویب نهایی رسید.

لی جون در پاسخ به این سوال که آیا یک نام نفیس‌تر می‌تواند باعث پیشرفت بیشتر شرکت هم شود، می‌گوید خیر. اگر یک شرکت فناوری منحصر به فردی نداشته باشد، محصولات خوبی را ارائه نکند و به تجربه کاربری بی‌توجه باشد هرچقدر هم که نام زیبایی داشته باشد، ناموفق خواهد بود. در عین حال اگر یک شرکت نام ساده‌ای داشته باشد ولی روی فناوری خود به سختی کار کند، می‌تواند به موفقیت برسد. بنابراین همه چیز به کارکرد و اعضای یک شرکت بستگی دارد و ارزش یک برند هرگز با نام‌گذاری آن به دست نمی‌آید.

شیائومی رویای یک مهندس است. آن به فناوری و محصولات برای تغییر جهان خوشبین است. بنابراین از هرگونه سرمایه‌گذاری جدی دریغ نمی‌کند. شیائومی بهترین محصولات با بهترین قیمت را ارائه می‌کند. پس کاربران می‌توانند چشم بسته محصولات این برند را بخرند.

فلسفه نام شیائومی

شیائومی از همان ابتدای فعالیت خود روی فناوری، ساخت محصولاتی خوب و تجربه کاربری مناسب متمرکز بود. این‌ها مهم‌ترین عواملی هستند که باعث شده‌اند شیائومی به جوان‌ترین شرکت لیست Fortune 500 تبدیل شود. موفقیت شیائومی نشان می‌دهد که ارزش یک برند حاصل فناوری و محصولات خوبی است که ارائه می‌کند. همانطور که Fan Haitao، نویسنده مشهور در کتاب «هیچ کس جلو نمی‌رود» می‌گوید، این داستان یک شرکت یا یک شخص نیست. بلکه این روایت‌گر داستانی در مورد ظهور چین به عنوان یک ابر قدرت اقتصادی در جهان است. این داستان نوآوری یک کشور و یک دوره در روزگاریست که سرمایه‌گذاری خطرپذیر به بلوغ رسیده، اینترنت موبایل به سرعت در حال رشد است و فناوری از نظر سطح پیکسلی و همچنین سطح مصرفی در حال ارتقاء است.

نوآوری و اکتشاف به معنای ورود به سرزمینی است که هیچ کسی روی آن قدم نگذاشته و آن راه را نپیموده است. شرکت‌های فناوری چینی با چنین رسالتی رو به جلو حرکت می‌کنند. لی جون می‌گوید:‌

ما فقط می‌خواهیم فناوری جالب و ساختار شکنانه‌ای بسازیم تا توقعات طرفداران محصولات Mi را برآورده کنیم و اکتشافات خودمان در حوزه فنی را عملی کنیم.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

3 دیدگاه

  1. پرچمش بالاست اپل چینی

  2. اسم شرکت شما میذارم
    #شیافومی بنجل ساز
    این حتی شرکت سازنده هم محسوب نمیشه قطعات گوشی میخره تو یک بدنه ارزان جا سازی میکنه و بعد تو دکه سیگار فروشی یا جلبک فروشی یا میوه فروشی جاش پهن میکنه شروع به حراج فروشی میکنه
    #شیافومی یا لنوو یا اوپو یا وان پلاس یا هر بنجل ساز چینی که میشناسید سازنده نیستن بلکه بیشتر نقش دلال بازی یا واسطه گری بین تولید کننده و مشتری را دارن چون هیچ ایده و هنر و فن اوری و ابداع و خلاقیت از خودشون ندارن
    چندتا پتنت یا طراحی معرفی میکنه ولی تا حالا تجاری سازی نشدن و فقط میخواد بگه ما هم طراح داریم!خخخ
    حق دارن شیافومی یا جلبک فروش مسخره کنن
    چون دلال بازی تو وجودش هست و باید تحریم بشه