غذاهای فراوری شده

آیا مصرف بی رویه غذاهای فراوری شده باعث درد عضلات می‌شود

مطالعات نشان می‌دهند که مصرف بیش از حد غذاهای فراوری شده ممکن است باعث ایجاد درد عضله و دیگر معضلات جسمی و حتی زوال عقل شود.

امروزه با پیشرفت دنیای آشپزی و رونق یافتن رستوران‌ها و کافه‌های متفاوت، در سراسر دنیا شاهد رونق یافتن هر چه بیشتر غذاها و خوراکی‌های ‌فراوری شده هستیم. غذاهایی که در زمان کم و اکثرا با استفاده از مواد غیر ارگانیک و غیر سالم تهیه می‌شوند. در همین راستا اخیرا تحقیقات زیادی در رابطه با تاثیرات چنین مواد خوراکی بر سلامتی انسان‌ها انجام گرفته که در ادامه به برخی از آن‌ها می‌پردازیم. با گجت نیوز همراه باشید تا تاثیرات غذاهای فراوری شده بر سلامتی انسان و نظریه‌های متفاوت پیرامون این تحقیقات را باهم بررسی کنیم.

صحبت از غذاهای فراوری شده که باشد اول از همه قند و چربی بالای مصرف شده حین تهیه این غذاها به ذهنمان می‌رسد. قند و چربی، دو عاملی که قاتل سلامتی انسان‌ها به هشتند و در اصل از مواد اصلی تشکیل دهنده غذاهای فراوری شده به شمار می‌آیند. در ابتدایی‌ترین تحقیقات انجام شده در این زمینه دانشمندان به این نتیجه رسیدند که مصرف بی رویه این خوراکی‌ها می‌تواند باعث چاقی مفرط، ابتلا به دیابت نوع دوم، زوال عقل و حتی برخی سرطان‌ها شود.

در ادامه تحقیقات با اضافه شدن جزییات و دقت بیشتر به آزمایشات، دانشمندان حتی به نتایج جالب‌تری نیز دست یافتند. در اسپانیا موسسه Universitat Rovira i Virgili تحقیقات جالبی را در رابطه با اثرات احتمالی رژیم غذایی شامل کالری فوق فناوری شده با قند و چربی بر درد انجام داده‌اند.

شرح آزمایش

در این آزمایش آنها موش‌های آزمایشگاهی را به دو گروه تقسیم کردند. به گروه اول رژیم غذایی پر قند داده شده و به گروه دوم رژیم غذایی پر چربی. پس از گذشت شش هفته محققان دریافتند که در موش‌های تغذیه شده با رژیم پر قند بافتهای چربی در عضلات افزایش یافته است اما این مورد در گروه دوم صدق نکرد.

نتایج بدست آمده

طی مطالعات بیشتر مشخص شد که نهایتا در هر دو گروه از موش‌ها انتقال‌های عصبی در عضلات آن‌ها بیشتر شده است. نکته جالب توجه این بود که حتی پس از تغییر رژیم غذایی آنها به طبق روال سابق تاثیرات ناشی از غذا‌های پر چرب و پر قند بر عضلات موش‌ها باقی مانده بود. افزایش فعالیت‌های نورون‌ها در سلول‌های ماهیچه‌ای یا به عبارتی افزایش انتقال‌های عصبی در عضلات همان عاملی است که باعث درد عضلانی می‌شود.

با اینکه تاثیرات منفی غذاهای چرب و شیرین بر بدن موش‌ها تا مدتی پس از تغییر رژیم غذایی باقی مانده بود؛ اما پس از مدتی مصرف غذای سالم وزن آن‌ها به حالت نرمال بازگشت. ارتباط درد عضلانی با غذاهای فراوری شده با قند و چربی بالا را می‌توان این گونه توضیح داد که مصرف بالای قند و چربی بافت چربی بدن را افزایش داده و نهایتا باعث چاقی می‌شود. چاقی و اضافه وزن استرس مکانیکی بالایی به بدن وارد می‌سازد که باعث درد در عضلات می‌شود. علاوه بر این توصیفات شاید وزن بالا تنها عامل ایجاد درد عضلانی نباشد. غذاهای فراوری شده که عمدتا از قند و چربی تشکیل شده‌اند و مواد معدنی لازم را به بدن انسان نمی‌رسانند پس در نتیجه باعث درد در عضلات می‌شوند. با این حال چنین آزمایشاتی تنها بر روی موش‌های آزمایشگاهی انجام شده است و برای رسیدن به نتایج دقیق‌تر در رابطه با انسان‌ها لازم است که تحقیقاتی گسترده‌تر بر روی بدن انسان‌ها صورت بگیرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*