اچ پی سیلیکون ولی

به سوی جنوب؛ اچ پی سیلیکون ولی را به مقصد تگزاس ترک می‌کند

بر اساس اخبار منتشر شده، کمپانی آمریکایی اچ پی سیلیکون ولی را ترک و دفتر اصلی خود را به ایالت تگزاس منتقل می‌کند.

اچ پی که پیشتر با نام هیولت پاکارد شناخته می‌شد، پس از دیگر هموطنش IBM، با 82 سال قدمت به عنوان قدیمی‌ترین کمپانی فناوری و کامپیوتری تلقی می‌شود که تاثیر بسزایی در پیشبرد فناوری کامپیوتر و تکامل آن داشته است.

موئسسان آن یعنی دیوید پاکارد و ویلیام ردینگتون هیولت دو مهندس برق و دانش آموخته دانشگاه استنفورد بودند که در سال 1938، کمپانی خود را در یک گاراژ کوچک تاسیس و نخستین محصول خود را در آن تولید کردند؛ این دو فرد از تاثیرگذارترین چهره‌های قرن بیستم به شمار می‌روند.

اچ پی سیلیکون ولی

گاراژ اچ پی؛ محل تولد دره سیلیکون

این گاراژ به آدرس پلاک شماره 367 در خیابان آدیسون واقع در منطقه پالو آلتو در شهر سن خوزه (جنوب شرقی سانفرانسیسکو) از ایالت کالیفرنیا به عنوان محل تولد دره سیلیکون یا همان سیلیکون ولی محسوب می‌شود که در حال حاضر قلب فناوری و نوآوری در دنیا به شمار می‌رود.

بسیاری از کمپانی‌های فناوری و کامپیوتری آمریکایی همچون اپل، اینتل، انویدیا، ادوبی، ای‌بی، اوراکل، برادکام، ای‌ام‌دی، الکترونیک آرتس، آلفابت (شرکت مادر گوگل)، تسلا، سیسکو، فیسبوک، وسترن دیجیتال و… دفتر و ساختمان اصلی خود را در این ناحیه بنا کردند.

اچ پی سیلیکون ولی

از کمپانی‌های دیگری که ساختمان اصلی آن‌ها در جای دیگر است اما در سیلیکون ولی شعبه دارند می‌توان به اتمل، آی‌بی‌ام، سونی، لاجیتک، ان‌ایکس‌پی، موتورولا، اوبر، آمازون، موزیلا،‌ پاناسونیک، سونی، پی پال، توویتر، دل، زیمنس، سامسونگ،‌ سن دیسک، کوالکام، فوجیتسو، گوپرو، نوکیا و… نیز اشاره کرد.

پس همانطور که مشخص است سیلیکون ولی مرکز تجمع کمپانی‌های بزرگی است که زندگی مدرن ما را رقم می‌زنند. به بیانی دیگر هر کمپانی فعال در این عرصه برای پیشرفت و نوآوری و همچنین اعتبار بخشیدن به نام خود، یک دفتر در سیلیکون ولی که مقصد اصلی نخبگان محسوب می‌شود دارد. اما حالا پس از 82 سال اچ پی سیلیکون ولی را به مقصد جدیدی ترک می‌کند.

اچ پی قصد دارد دفتر و ساختمان اصلی خود را به شهر هیوستون واقع که بزرگترین شهر در ایالت تگزاس است انتقال دهد. در حال حاضر دفتر اچ پی در هیوستون بیشترین شمار کارکنان این کمپانی در آمریکا را داشته و کمپانی قصد احداث یک محوطه‌ فوق مدرن و جدید در شهر را دارد. این تصمیم اچ پی تشکر فرماندار ایالت تگزاس از آن‌ها را به دنبال داشت.

البته این انتقال به معنی ترک کامل سیلیکون ولی نیست، بلکه دفتر اچ پی در این نقطه به قوت خود باقی خواهد ماند و تاثیری بر تعداد کارکنان دفتر سیلیکون ولی آن ندارد. ناگفته نماند  در حال حاضر اچ پی با سهم 24.8 درصدی از بازار لپ تاپ، پس از لنوو با سهم 25 درصدی از بازار در جایگاه دوم پرفروش‌ترین برند لپ تاپ در دنیا قرار دارد.

انتقال دفتر اصلی اچ پی به تگزاس مفهوم جدیدی در دنیای فناوری محسوب می‌شود. چرا که اچ پی بزرگترین کمپانی مهاجرت کننده به جنوب آمریکا (تگزاس) است. پیشتر ایلان ماسک نیز تهدید کرده بود که دفتر اصلی خود را به دلیل قوانین خانه نشینی ایالت کالیفرنیا از سیلیکون ولی به تگزاس انتقال می‌دهد. گرچه در نهایت این تهدید عملی نشد، اما کمپانی اعلام کرد ممکن است یک کارخانه تولید خودرو در حاشیه شهر آستین (پایتخت تگزاس) بسازد.

در حال حاضر ساختمان اصلی کمپانی آمریکایی دل نیز در حاشیه شهر آستین قرار دارد و کمپانی‌های بسیار دیگری نیز به دلیل قوانین مالیاتی تگزاس در نظر دارند به این ایالت مهاجرت کنند.

اچ پی سیلیکون ولی

بد نیست بدانید ناحیه‌ای در اطراف شهر آستین نیز به دلیل حضور کمپانی‌های کامپیوتری و فناورانه بسیار در آن، با نام نام تپه سیلیکون یا سیلیکون هیلز شناخته می‌شود. تمامی کمپانی‌های نامبرده شده در بالا همچون اپل، مایکروسافت، ای‌ام‌دی، اینتل، آی‌بی‌ام، گوگل، فیسبوک و… که در دره سیلیکون دفتر دارند،‌ در تپه سیلیکون نیز دفتر و ساختمان دارند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*