دست نوشته‌های سوخته نیوتن تحقیقات آخرالزمانی این نابغه را برملا می‌کنند

دست نوشته‌های سوخته نیوتن اسرار تحقیقات آخرالزمانی این نابغه را برملا می‌کنند

تحقیقات آخرالزمانی بخشی از فعالیت‌های پژوهشی ایزاک نیوتن بود که کمتر کسی در مورد آن خبر دارد؛ اخیرا گفته شده که تعدادی از دست ‌نوشته‌های سوخته این نابغه در این رابطه، به مزایده گذاشته شده‌اند.

شاید باور نکنید ولی تحقیقات آخرالزمانی گوشه‌ای از کارهای پژوهشی بودند که ایزاک نیوتن (Isaac Newton) روی آن‌ها کار می‌کرد. در ادامه با ما همراه باشید تا برخی از این تحقیقات که هم‌اکنون به شکل دست نوشته‌های قدیمی به فروش گذاشته شده‌اند را بررسی کنیم.

اگر نیوتن به عنوان بزرگ‌ترین دانشمند تاریخ شناخته نشود، می‌توان با اطمینان گفت که در میان لیست بزرگ‌ترین‌ها نام او هرگز از قلم نمی‌افتد. این محقق برجسته علاوه بر دانش فیزیک، روی ریاضیات و ستاره شناسی هم کار می‌کرد و کارهای پژوهشی او به همین جا ختم نمی‌شدند. گفته شده که این نابغه بزرگ در حوزه‌های بسیاری که برخی از آن‌ها امروزه به عنوان موضوعات علمی شناخته نمی‌شوند، فعالیت داشت.

پس از مرگ نیوتن در سال 1727، دست نوشته‌ها و مقالات چاپ نشده‌ای در میان دارایی‌های این دانشمند کشف شد که از پژوهش او در حوزه کیمیاگری، فعالیت‌های مذهبی و تحقیقات آخرالزمانی پرده برداشتند. به نظر می‌رسد که نیوتن به طرز نسبتا عجیبی به این موضوعات علاقه‌مند بود و با وجود میراث شگفت‌انگیز به جا مانده از او در حوزه فیزیک، اکتشافات این محقق در حوزه‌های دیگر هم بسیار جالب‌توجه بودند.

نیوتن و تحقیقات آخرالزمانی

این آموخته‌های عرفانی که بسیاری از آن‌ها در زمان نیوتن به عنوان فعالیت‌های کافرانه شناخته می‌شدند، در برخی یادداشت‌های خطی به جا مانده از نیوتن دیده می‌شوند. اخیرا این یادداشت‌ها به مزایده گذاشته شده و سر و صدای زیادی از بابت فروش این آثار به پا شده است. البته همان‌طور که اشاره شد، این نوشته‌ها تکه‌تکه هستند و به نظر می‌رسد که از شعله‌های آتشی که با یک شمع و به صورت تصادفی ایجاد شده بودند، نجات یافته‌اند.

دست نوشته‌های سوخته نیوتن تحقیقات آخرالزمانی این نابغه را برملا می‌کنند

گفته شده که سگ نیوتن، دایموند (Diamond)، این شمع را به زمین انداخته و آنچه در بالا می‌بینیم هم بخشی از یادداشت‌های به فروش گذاشته شده است. البته جزئیات دقیق این حادثه مشخص نیست، اما چیزی که می‌توان از آن اطمینان داشت، ارتباط این نوشته‌ها با بخش مرموزی از پژوهش‌های نیوتن بود؛ پژوهش‌هایی که در عصر حاضر قویا با نام شبه علم شناخته می‌شوند.

تا زمان نگارش این مطلب، قیمت پیشنهاد شده برای نوشته‌های سوخته نیوتن 375 هزار دلار بود. این نابغه بزرگ در یادداشت‌های مورد نظر اشاره مخصوصی به هرم بزرگ جیزه (Great Pyramid of Giza) در مصر کرده و تفکرات خود را در مورد ساخت این بنای بزرگ و شگفت‌انگیز روی کاغذ آورده است. نیوتن معتقد بود که مصری‌ها هرم را با استفاده از یک واحد اندازه‌گیری باستانی و مرموز به نام «ذراع سلطنتی» (royal cubit) ساخته‌اند و پرده‌برداری از راز مورد نظر می‌تواند به اکتشافات حیرت‌انگیزی منجر شود.

تلاش نیوتن برای توسعه علم و دانش بشر

با بررسی این نوشته‌ها می‌توان دریافت که طبق باور نیوتن، تحقیق در مورد ذراع سلطنتی می‌تواند به توسعه نظریه ویژه‌ای در مورد نیروی جاذبه منجر شود و در نهایت، از این طریق می‌توان با دقتی بی‌سابقه میزان محیط کل سیاره زمین را مشخص کرد. از طرف دیگر نیوتن امیدوار بود که تحقیقات او به پرده‌برداری از رازهای دیگری از موضوعات ناشناخته دانش هندسه ختم شود و در نهایت، به کمک این تحقیقات آخرالزمانی بتوان تعیین کرد که پایان دنیا طبق گفته انجیل چه زمانی خواهد بود.

گابریل هیتون (Gabriel Heaton)، از متخصصان مسئول مزایده این دست نوشته‌ها می‌گوید که نیوتن به دنبال توسعه نظریه جاذبه خود بود و از طرف دیگر، این نابغه باور داشت که مصریان باستان دسترسی کاملی به دانش کیمیاگری داشتند و یافته‌های این تمدن باستانی از چندین قرن گذشته ناپدید شده است.

البته در حال حاضر کیمیاگری چیزی جز یک موضوع شبه علم با قدمتی بسیار زیاد نبوده، اما در دوران نیوتن، کمتر کسی باور داشت که تلاش برای تبدیل کردن فلزات بی‌ارزش به طلا از طریق کیمیاگری غیر ممکن و حتی دیوانه‌وار است. نیوتن اولین کسی نبود که در چنین حوزه‌هایی از شبه علم فعالیت داشت و پس از او هم مغزهای متفکر بسیاری خود را درگیر پرده‌برداری از اسرار این مباحث کردند.

نیوتن کیمیاگری را جدی می‌گرفت

موضوع پرداختن به آثار به جا مانده از تمدن مصر باستان و ارتباط دادن این آثار به موضوعات عجیب و غریب و غیر علمی از قرن‌ها پیش داغ بود؛ با اینکه هم‌اکنون در بسیاری از وب‌سایت‌های شبه علم شاهد پرداختن نظریه پردازان تئوری‌های توطئه به این مسائل هستیم، عموم دانشمندان و متخصصان واقعی سراسر جهان مباحث مورد نظر را جزو شبه علم دسته‌بندی می‌کنند و کمتر کسی ادعاهای مطرح شده در این رابطه را جدی می‌گیرد.

با این حال تحقیقات آخرالزمانی نیوتن به ما نشان می‌دهد که در قرن 17 میلادی، یکی از بزرگ‌ترین نوابغ تاریخ به بحث ارتباط هرم بزرگ جیزه با کیمیاگری و مباحث عجیب دیگر باور داشت.

هیتون می‌گوید که یادداشت‌های سوخته به جا مانده، نشان دهنده فعالیت گسترده نیوتن در مباحث کیمیاگری، فلسفه طبیعی و الهیات هستند؛ البته می‌توان اطمینان داشت که در همان دوران هم نظریه پردازان عجیب و غریبی در رابطه با این موضوعات مطلب می‌نوشتند، اما آنچه در کاغذهای دست نویس نیوتن یافت می‌شود، آن بخشی از این مباحث بوده که از نظر این نابغه بزرگ، در قرن 17 میلادی می‌شد آن‌ها را جدی گرفت.

البته عجیب نیست که هیچ‌کدام از مقالات نیوتن در مورد الهیات و کیمیاگری چاپ نشد، چرا که رازداری و حفظ اسرار یکی از مهم‌ترین اصول کیمیاگری به شمار می‌رود و از طرف دیگر، اگر کسی از باورهای مذهبی نیوتن باخبر می‌شد، به احتمال قوی کلیسا و عامه مردم آن‌قدرها هم با او مهربانانه و با احترام برخورد نمی‌کردند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*