یاسمین مقبلی

یاسمین مقبلی ، بانوی ایرانی و نخستین زنی که پا بر کره ماه خواهد گذاشت

یاسمین مقبلی یکی از 18 فضانورد پروژه فضایی آرتمیس ناسا است و احتمالا نخستین زنی که پا بر کره ماه می‌گذارد این بانوی ایرانی تبار ساکن آمریکا خواهد بود.

ناسا، سازمان فضایی آمریکا قصد دارد در پروژه فضایی آرتمیس، 18 فضانورد شامل 9 مرد و 9 زن را برای چند ماموریت در سال 2024 میلادی به فضا و کره ماه بفرستد. در اولین ماموریت، یک فضانورد زن با عنوان اولین زنی که پا بر کره ماه می‌گذارد و یک فضانورد مرد با عنوان مرد بعدی راهی قمر زمین می‌شوند. طبق اطلاعات منتشر شده، یاسمین مقبلی – Jasmin Moghbeli ، بانوی ایرانی تبار ساکن آمریکا، یکی از این 18 فضانورد است و به همین دلیل ممکن است او نخستین زنی باشد که روی کره ماه قدم می‌گذارد.

یاسمین مقبلی

فیروز نادری، مشاور ناسا در روز پنجشنبه، این اطلاعات را در صفحه اینستاگرامی خود منتشر کرد و نوشت ممکن است اولین زنی که بر کره ماه گام می‌گذارد، یک ایرانی-آمریکایی به نام یاسمین مقبلی باشد. از وقتی که پای بشر به کره ماه رسید، تاکنون 12 فضانورد روی خاک این قمر زمین گام گذاشتند که همگی آنها مرد بودند و هیچ زنی تا به حال روی سطح ما پیاده نشده است. به همین دلیل قرار است در پروژه آرتمیس یک زن برای اولین بار روی کره ماه قدم بگذارد و حالا گفته می‌شود احتمال این که این شخص تاریخ‌ساز یاسمین مقبلی باشد زیاد است.

درباره یاسمین مقبلی

یاسمین مقبلی یک سرگرد دریایی و خلبان و فضانورد ایرانی تبار در آمریکاست که در آلمان از پدر و مادری ایرانی متولد شد. وی در حالی که فقط 8 ماهه بود به همراه والدینش به نیویورک نقل مکان کرد. او در انستیتوی فناوری ماساچوست در رشته مهندسی هوافضا فارغ‌التحصیل شد و در سال 2004 به عضویت نیروی دریایی آمریکا درآمد. وی با عنوان خلبانی H-1 Cobra کار خود را آغاز کرد و در اعزام به افغانستان در سال 2009 و سپس در 31 ماموریت اعزامی تفنگداران دریایی حضور داشت.

در ماه ژوئن 2017، مقبلی یکی از 12 نفری بود که به عنوان عضو گروه فضانوردان ناسا ملقب به لاک پشت‌ها انتخاب شد و یک دوره آموزشی دو ساله را طی کرد. وی به همراه 4 زن و 7 مرد دیگر از بین 18 هزار داوطلب برای شرکت در این دوره انتخاب شد و حالا به عنوان یکی از 18 فضانورد نهایی پروژه آرتمیس برگزیده شده است.

یاسمین مقبلی

برندی دین، سخنگوی آژانس فضایی آمریکا در این باره اظهار کرد هنگامی که وی در سال 2017 جزو 12 نفری بود که از بین 18 هزار داوطلب برای شروع دوره آموزش فضانوردی انتخاب شد، گام دیگری را برای دستیابی به آرزوی دیرینه خود برداشت. هنوز هم نه مقبلی و نه هیچ یک از هم‌دوره‌ای‌هایش برای هیچ ماموریتی اعزام نشده‌اند و شاید بعضی از آنها فقط به ایستگاه فضایی بین المللی اعزام شوند که ماموریت نسبتا معمولی برای فضانوردان محسوب می‌شود.

مورگن اورتگاس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز با انتشار توییتی، این موفقیت را به یاسمین مقبلی به عنوان یکی از فضانوردان جدید آژانس ملی هوافضای آمریکا، ناسا تبریک گفت. اورتگاس در این توییت نوشت:

به یاسمین مقبلی، شهروند ایرانی-آمریکایی و فضانورد تازه ناسا تبریک می‌گویم. والدین او در سال 1979 از ایران خارج شدند و امروز او به ستاره‌ها می‌اندیشد. شاید او روزی اولین زنی باشد که راهی کره ماه می‌شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

3 دیدگاه

  1. اگه مونده بود ایران الآن داشت کهنه بچه می شست

    • آدم پرتلاش تو هر مکانی به موفقیت میرسه… دانشگاه و علمش که تو ایران به کوری چشم همه بدخواهانش هست و اگه امکاناتش نبود بعدا میتونست به هر کشوری بره و از دانشش استفاده کنه… کم نداریم از خانمای نخبه تو ایران…

      هشتگ #خود تحقیر…

  2. چه خوب باعث افتخاره آرزوی موفقیت دارم برای این بانوی ایرانی