پخش زنده آخرین خورشید گرفتگی سال 2020 در 14 دسامبر

پخش زنده آخرین خورشید گرفتگی سال 2020 در 14 دسامبر را از دست ندهید

خورشید گرفتگی 14 دسامبر (دوشنبه 24 آذر) را از دست ندهید؛ این پدیده آخرین کسوف سال 2020 بوده که پخش زنده آن از کانال رسمی آژانس فضایی ناسا در اختیار علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.

خورشید گرفتگی 14 دسامبر (دوشنبه 24 آذر) آخرین کسوف سال 2020 بوده که برخلاف گرفتگی‌های عادی، به صورت کامل رخ می‌دهد. ناسا هم قصد دارد تا این اتفاق را به صورت زنده پخش کند.

همان‌طور که می‌دانید، خورشید گرفتگی‌های کامل به اندازه سایر گرفتگی‌ها اتفاق نمی‌افتند و دیدن این پدیده‌ها هم نیاز به قرار گرفتن در مناطق خاصی از سیاره دارد. به علاوه، برخلاف ماه گرفتگی‌ها که تماشای افتادن سایه زمین روی قمر سیاره بدون هیچ تجهیزات محافظتی امکان‌پذیر بوده، نمی‌توان بدون استفاده از عینک‌های مخصوص، به خورشید گرفتگی نگاه کرد.

با این وجود یکی از مزیت‌های زندگی در عصر حاضر، برخورداری از فناوری‌های گوناگونی بوده که امکان تماشای زنده خورشید گرفتگی 14 دسامبر را به ما می‌دهند. آژانس فضایی ناسا این امکان را برای ما فراهم کرده و از آنجایی که دیدن پدیده اخیر از ایران بسیاری دیگر از کشورهای جهان امکان‌پذیر نیست، تنها گزینه ما برای خیره شدن به کسوف دوشنبه این هفته، بدون نیاز به استفاده از تجهیزات محافظتی، تماشای پخش زنده این اتفاق است.

کسوف پیش رو تنها خورشید گرفتگی کامل سال 2020 بوده و اگر دقیقا نمی‌دانید که پدیده مورد نظر چگونه رخ می‌دهد، باید گفت که با قرارگیری ماه بین زمین و خورشید، سایه ماه روی سیاره ما می‌افتد و از دید کسانی که زیر این سایه قرار گرفته‌اند، به نظر می‌رسد که خورشید تاریک شده است. حال اگر قمر زمین دقیقا در مرکز خورشید دیده شود، پدیده مورد نظر با نام خورشید گرفتگی کامل دسته‌بندی خواهد شد.

تماشای خورشید گرفتگی 14 دسامبر

پخش زنده آخرین خورشید گرفتگی سال 2020 در 14 دسامبر

بر اساس اطلاعات موجود، دیدن این خورشید گرفتگی کامل تنها در دو مورد از کشورهای آمریکای جنوبی، یعنی شیلی و آرژانتین امکان‌پذیر بوده و بعضی از مناطق قسمت‌های جنوبی آفریقا و قطب جنوب هم می‌توانند از تماشای پدیده مورد نظر به شکل ناقص، لذت ببرند. همان‌طور که در تصویر بالا می‌بینیم، خط قرمز رنگ محل عبور قسمت کامل کسوف 24 آذر را نشان می‌دهد و برای دیدن آن روی خشکی، باید حتما در آرژانتین یا شیلی باشید. ساکنان مابقی مناطقی هم که با رنگ‌های زرد و نارنجی مشخص شده‌اند، خورشید گرفتگی 14 دسامبر را به صورت ناقص خواهند دید.

شما می‌توانید از طریق این لینک به پخش زنده مورد نظر از کانال رسمی ناسا در یوتیوب دسترسی داشته باشید؛ البته از آنجایی که برخی از برنامه‌های این کانال به زبان اسپانیایی پخش می‌شوند و پوشش مورد نظر هم از طرف دانشگاه پونتیی فیسیا در شیلی آماده شده، پخش زنده کسوف اخیر به زبان اسپانیایی خواهد بود.

این پخش زنده که حدودا یک ساعت طول می‌کشد، از ساعت 19:00 روز دوشنبه، 24 آذر به وقت ایران شروع خواهد شد. خورشید گرفتگی پیش رو هم در ساعت 20:02، به صورت کامل از دید دوربین‌های دانشگاه پونتی فیسیا دیده می‌شود. کانال یوتیوبی دیگری به نام “Time and Date” هم از ساعت 18:00 همان روز پخش زنده متفاوتی را از نزدیکی کوه آتش‌فشانی ویلاریکا (Villarrica) شیلی در اختیار علاقه‌مندان قرار خواهد داد و شما می‌تواند پوشش مورد نظر را از طریق این لینک تماشا کنید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*