نوکیا پیوربوک ایکس 14

لپ تاپ نوکیا پیوربوک ایکس 14 در بازار هند عرضه شد

نوکیا نخستین لپ تاپ خود را به بازار عرضه کرد. این دستگاه که نوکیا پیوربوک ایکس 14 نام دارد، فعلا فقط برای بازار هند در نظر گرفته شده است.

نوکیا یک کمپانی فنلاندی قدیمی با 155 سال قدمت است که در زمینه تولید تجهیزات زیرساختی مخابراتی و اطلاعاتی، گجت‌ و گوشی‌های هوشمند، تلوزیون هوشمند، پیشبرد فناوری هوش مصنوعی و… فعال است. حال این کمپانی از دومین لپ تاپ خود موسوم به نوکیا پیوربوک ایکس 14 – Nokia PureBook X14 رونمایی و به زودی عرضه آن در بازار هند را آغاز می‌کند. ناگفته نماند نخستین لپ تاپ نوکیا که در اصل یک نِت بوک به نام نوکیا بوکلت 3جی – Nokia Booklet 3G بود و در سال 2009 عرضه شد.

لپ تاپ نوکیا پیوربوک ایکس 14 که در دسته اولترابوک‌های های می‌گیرد، با قیمت 59990 روپیه معادل با 816 دلار آمریکا از طریق فروشگاه آنلاین Flipkart (از زیرشاخه‌های والمارت) فروخته و از 18 دسامبر می‌توان آن را پیش خرید کرد. تاریخ دقیق عرضه آن نیز همچنان مشخص نیست.

و اما نگاهی به مشخصات نوکیا پیوربوک ایکس 14 که نخستین لپ تاپ نوکیا پس از 1 دهه محسوب می‌شود داشته باشیم. این دستگاه بسیار سبک است و تنها در رنگ مشکی عرضه می‌شود. کدشناسایی آن نیز برابر با NKi510UL85S است.

پیوربوک ایکس 14 یک نمایشگر 14 اینچی از نوع IPS با کیفیت فول اچ‌دی و 250 نیت روشنایی دارد که از Dolby Vision HDR پشتیبانی کرده و تصاویر را به صورت شکلی کاملا زنده و باکیفیت بالا نشان می‌دهد. این نمایشگر حاشیه کمی دارد 86 درصد از پنل بالایی لپ تاپ را به خود اختصاص می‌دهد. زاویه دید آن نیز وسیع و برابر با 178 درجه است. در زمینه پخش صدا نیز این لپ تاپ از قابلیت دالبی آتموس پشتیبانی می‌کند.

نوکیا پیوربوک ایکس 14

مغز این دستگاه یک پردازنده نسل دهمی اینتل Core i5 است که فرکانس پایه و بوست آن به ترتیب 1.6 و 4 گیگاهرتز است. از مدل پردازنده (یا همان CPU) نامی برده نشده اما با توجه به ارقام اعلام شده برای فرکانس آن می‌توان حدس زد مدل پردازنده Intel Core i5-10210U باشد.

این مدل که یک پردازنده کم مصرف لپ تاپی است، با فناوری 14 نانومتری ساخته و در حالت عادی 15 وات مصرف دارد. پردازنده مذکور 4 هسته فیزیکی داشته که با فناوری انحصاری Hyper Threading هر هسته 2 رشته دارد؛ به بیانی پردازنده لپ تاپ جدید نوکیا 4 هسته 8 رشته است که در بازار اشتباها به آن 8 هسته‌ای می‌گویند. این پردازنده 6 مگابایت کش هوشمند دارد.

این لپ تاپ کارت گرافیک مجزا ندارد و پردازش گرافیکی آن نیز توسط پردازنده اصلی انجام می‌شود. Intel Core i5-10210U یک پردازشگر گرافیکی Intel UHD 620 با حداکثر فرکانس 1.1 گیگاهرتز دارد که از تصاویر 4K نیز پشتیبانی می‌کند. دیگر قابلیت‌های مورد پشتیبانی این پردازشگر گرافیکی عبارت‌اند از Intel Quick Sync Video و Intel InTru 3D Technology در کنار Intel Clear Video HD که همگی از فناوری‌های انحصاری اینتل هستند.

این دستگاه 8 گیگابایت رم DDR4 دارد که امروزه حداقل میزان رم قابل قبول برای یک کامپیوتر شخصی است. حافظه داخلی آن نیز 512 گیگابایت و از نوع NVMe SSD است که سرعت بسیار بالایی دارد. با توجه به مشخصات سخت افزاری می‌توان گفت این اولترابوک برای استفاده روزمره، مالتی مدیا، کارهای اداری و دانشجویی سبک است. همچنین به دلیل وزن کم و ابعاد کوچک در کنار سخت افزار قابل قبولش گزینه‌ای مناسب برای تاجران که دائما در حال مسافرت هستند نیز محسوب می‌شود.

نوکیا پیوربوک ایکس 14 دارای وای فای دو باندی است که در فرکانس‌های 2.4 و 5 گیگاهرتز کار می‌کند. بلوتوث آن نیز 5.1 است. درگاه‌های اتصال فیزکی آن نیز شامل دو پورت USB 3.1 فول سایز، یک پورت USB 2، یک پورت USB 3.1 تایپ C، درگاه HDMI، پورت شبکه اترنت در کنار جک 3.5 میلی‌متری برای هدست است.

نوکیا پیوربوک ایکس 14

سیستم عامل پیش فرض و نصب شده روی آن مایکروسافت ویندوز 10 نسخه Home است و با استفاده از دوربین فروسرخ خود، از قابلیت Windows Hello و تشخیص چهره کاربر برای باز کردن قفل دسکتاپ نیز پشتیبانی می‌کند.

صفحه کلید این لپ تاپ دارای نور پس زمینه است تا بتوان در تاریکی نیز با آن کار کرد. همچنین یک تاچ پد بزرگ و بسیار حساس با قابلیت پشتیبانی از دستورهای حرکتی لمسی نیز دارد.

نوکیا پیوربوک ایکس 14 تنها 16.8 میلی‌متر ضخامت و 1.1 کیلوگرم وزن دارد. به گفته نوکیا این لپ تاپ با یک بار شارژ کامل تا 8 ساعت کار می‌کند و یک شارژر قدرتمند 65 واتی دارد.

اصلی‌ترین رقیب نوکیا پیوربوک ایکس 14 در بازار هند، اولترابوک شیائومی Mi Notebook 14 است که تقریبا تمامی مشخصات آن‌ها یکسان است. اما اولترابوک نوکیا 400 گرم سبک‌تر و همچنین نازک‌تر است. ضمن اینکه رابط SSD پیوربوک ایکس 14 نیز از رابط SSD شیائومی نوک بوک 14 سریع‌تر است. اما در سوی دیگر شیائومی می نوت بوک 14 در دو ظرفیت 256 و 512 گیگابایت عرضه می‌شود و طول عمر باتری آن 2 ساعت بیشتر است. همچنین لپ تاپ شیائومی 680 دلار قیمت دارد که در مقایسه با قیمت 815 دلاری لپ تاپ نوکیا، 136 دلار اختلاف قیمت دارند. مسئله‌ای که در تصمیم گیری‌نهایی کاربران خصوصا در بازار هند به شدت مهم و قابل توجه است.

نوکیا نیز همچون هواوی طی چند سال اخیر سعی داشته تا سبد محصولات خود را با کالاهای متنوعی پر کند. این کمپانی فنلاندی اواخر سال گذشته نخستین تلوزیون‌های هوشمند و ماه گذشته‌نیز تی‌وی باکس‌های اندرویدی خود را به بازار عرضه کرد و این بار به سراغ بازار کامپیوترهای شخصی رفته است.

نوکیا پیوربوک ایکس 14

حال نظر شما درباره تصمیم‌های جدید نوکیا چیست؟ آیا این کمپانی در بازارهای جدید خود موفق خواهد بود و یا با تحمل شکست به کناری رانده می‌شود؟ حتما نظرات خود را با ما در میان بگذارید.