زودیاک قاتل

نامه رمزآلود قاتل سریالی معروف به زودیاک قاتل پس از 51 سال رمزگشایی شد

نامه رمزآلود قاتل سریالی معروف به زودیاک قاتل – Zodiac Killer پس از 51 سال به کمک تیمی از برنامه‌نویسان کامپیوتر و یک ابررایانه رمزگشایی شد.

دو برنامه‌نویس کامپیوتر و یک ریاضیدان کاربردی به کمک یک ابررایانه توانستند تیمی کد شکن را تشکیل داده و پس از 51 سال دست نوشته رمزآلود یک قاتل سریالی در آمریکا معروف به زودیاک قاتل را رمزگشایی کنند.

زودیاک قاتل که بود؟

زودیاک قاتل

زودیاک قاتل نام مستعار یک قاتل سریالی در شمال ایالت کالیفرنیا آمریکا است که در سال‌های ۱۹۶۰ تا اوایل ۱۹۷۰ میلادی به صورت زنجیره‌ای چندین نفر را به قتل رساند. تا امروز هویت این قاتل شناسایی نشده است و به همین دلیل ماجرای زودیاک قاتل به عنوان یکی از بزرگ‌ترین قتل‌های سریالی حل‌نشده تاریخ محسوب می‌شود. این قاتل سریالی تمام قربانیان خود که اغلب افراد جوان و دختران 16 تا 29 ساله بودند را در دسامبر سال 1968 تا اکتبر سال 1969 به قتل رساند.

این قاتل سریالی نام زودیاک را طبق نامه‌های عجیبی که به روزنامه‌ها و منطقه خلیج سانفرانسیسکو می‌فرستاد، برای خود انتخاب کرد. زودیاک قاتل برای ارتباط با پلیس بیش از 20 نامه نوشت که از میان آنها 4 نامه به روش سایفر و نمادها و علائم قرون وسطایی رمزنگاری شده بودند. تا به امروز محققان از میان آن 4 نامه رمزنگاری شده فقط یک نامه را به صورت کامل رمزگشایی کرده‌اند. پلیس از سال 1970 تا امروز از بیش از 250 نفر بازجویی کرده است، اما همچنان پرونده زودیاک به صورت رسمی حل نشده است.

رمزنگاری سایفر چیست؟

در رمزنگاری سایفر برای قفل‌گذاری یا قفل‌شکنی از یک الگوریتم استفاده می‌شود. روش سایفر به دلیل اینکه زمان کمتری برای رمزنگاری نیاز دارد، بیشتر توسط افراد مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این روش رمزنگاری، افراد اطلاعات متن آشکار را به رمز یا کد تبدیل می‌کنند. به طور کلی کدها معمولا طولانی یا کوتاه نوشته می‌شوند، اما در روش سایفر افراد به تعداد کاراکترهای فایل کد می‌نویسند؛ به بیانی دیگر در این روش تعداد کارکترهای فایل با کارکترهای کد برابر است.

رمزنگاری یکی از نامه‌های زودیاک قاتل پس از 51 سال

زودیاک قاتل

طبق گزارش روزنامه سان‌فرانسیسکو کرونیکل، پس از 51 سال یک تیم بین‌المللی توانست یک نامه رمزآلود زودیاک قاتل را رمزگشایی کنند. دیوید اورانچاک، برنامه‌نویس آمریکایی، جارل ون ایکه، برنامه‌نویس بلژیکی و سم بلیک، ریاضیدان کاربردی استرالیایی این نامه را که به دلیل تعداد کارکترهایش به سایفر 340 معروف است رمزگشایی کردند.

پیش از آن که فرایند رمزگشایی این نامه را شرح دهیم، در ادامه نوشته‌های زودیاک قاتل در این نامه را مشاهده می‌کنید:

امیدوارم در تلاش برای دستگیری من به شما خوش بگذرد. آن فردی که در برنامه تلویزیونی حضور یافت، من نبودم. این موضوع یک نکته درباره من بیان می‌کند که من از اتاق گاز (اعدام) ترسی ندارم؛ چراکه با آن هرچه زودتر به بهشت خواهم رفت و در حال حاضر برده‌های (خدمتگزاران) کافی برای خدمت به خود دارم. از آنجایی که هیچکس زمانی که به بهشت می‌رسد چیزی ندارد، از این رو آنها از مرگ می‌ترسند. من نمی‌ترسم، چون می‌دانم که آن زندگی جدید من است زندگی برای مرگ بهشتی یک زندگی آسان خواهد بود.

تیم رمزگشای این نامه برای کدشکنی نامه زودیاک قاتل بیش از 650 هزار شبیه‌سازی را انجام دادند تا جهت صحیح خواندن کاراکترها تعیین شود. این متخصصان در ادامه متوجه شدند که می‌بایست رمز را به سه قطعه جداگانه تقسیم کنند و پس از آن توانستند کاراکترها را به شکل مورب بخوانند. این افراد در شروع خواندن نامه، ابتدا عبارات تلاش برای گرفتن من و اتاق گاز را شناسایی کردند، اما سایر کلمات بی معنی به نظر می‌رسید تا اینکه اورانچاک و ون ایکه متوجه شدند زودیاک در رمزگذاری یک اشتباه را مرتکب شده و به همین دلیل باید نحوه خواندن کارکترها را تغییر دهند. با چنین فرایندی، این نامه به صورت کامل قابل خواندن شد. با وجود اینکه نامه رمزنگاری شده به FBI ارسال شد، اما این رمزگشایی در شناسایی هویت این قاتل سریالی کمکی نخواهد کرد، هرچند رمزگشایی این نامه در درک روان آشفته این قاتل موثر خواهد بود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

3 دیدگاه

  1. چند نفرو زده کشته حالا میخواد بهشت هم بره😂😂

  2. خیلی جالب بود باز هم بزارید لطفا