تلسکوپ رادیویی

دریافت سیگنال رادیویی مرموز از ستاره پروکسیما قنطورس محققان را شگفت زده کرد

اتفاق عجیبی در همسایگی خورشید رخ داده است. داده‌های جمع‌آوری شده از سال گذشته نشان می‌دهند که سیگنال رادیویی مرموزی از سمت ستاره پروکسیما قنطورس می‌آید.

پروکسیما قنطورس نزدیک‌ترین ستاره به خورشید ماست. البته 4.2 سال نوری از منظومه شمسی فاصله دارد و آن‌قدر کم‌نور است که با چشم غیر مسلح دیده نمی‌شود. به تازگی یک سیگنال رادیویی کشف شده که محققان معتقدند از همین جرم آسمانی منشاء می‌گیرد.

ستاره پروکسیما قنطورس

«اندرو سیمیون» محقق دانشگاه برکلی کالیفرنیا، می‌گوید این سیگنال خصوصیاتی دارد که توجه بسیاری را جلب کرده؛ اما هنوز به طور کامل قابل توضیح نیست. یکی از جالب‌ترین ویژگی‌های آن، اینکه طیف رادیویی بسیار باریک 982 مگاهرتزی دارد. این محدوده‌ی طیف رادیویی معمولا عاری از سیگنال‌هایی است که ماهواره‌های دست‌ساز و فضاپیماها به وجود می‌آورند.

همچنین دانشمندان می‌گویند هیچ راه شناخته شده‌ای وجود ندارد که بتوان انرژی الکترومغناطیسی را به صورت یک فرکانس تک باند درآورد. به گفته‌ی سیمیون، شاید روش‌های ناشناخته‌ای در فیزیک پلاسما برای رمزگشایی از این سیگنال وجود داشته باشد؛ اما او اذعان می‌کند در حال حاضر تنها منبعی را که می‌توان به چنین سیگنالی ربط داد، تکنولوژیکی است.

تلسکوپ

تلسکوپ «گرین بانک» یکی از تلسکوپ‌های مورد استفاده در پروژه Breakthrough Listen

سیگنال منتسب به ستاره پروکسیما قنطورس در قالب پروژه‌ای موسوم به Breakthrough Listen شناسایی شد که توسط سیمیون هدایت و از سوی میلیاردر روس، یوری میلنر حمایت مالی می‌شود.

هدف از اجرای پروژه این است که با بررسی داده‌های جمع‌آوری شده از تلسکوپ‌های رادیویی در سراسر جهان، شواهدی از تکنولوژی فرازمینی و تمدن‌های پیشرفته فضایی کشف شود.