استراتژی انرژی اتمی فضایی ناسا مشخص شد

استراتژی انرژی اتمی فضایی ناسا مشخص شد

رئیس جمهور دونالد ترامپ به تازگی استراتژی انرژی اتمی فضایی ناسا به منظور انجام ماموریت‌های پیچیده این آژانس فضایی را مشخص کرده است. در ادامه با ما همراه باشید.

به تازگی دستورالعملی برای مشخص کردن وضعیت انرژی اتمی فضایی و استفاده از نیروی هسته‌ای به منظور انجام ماموریت‌های خارج از جو زمین منتشر شده که استراتژی آژانس فضایی آمریکا در این رابطه را مشخص کرده است.

در چهارشنبه، 16 دسامبر، رئیس جمهور دونالد ترامپ سندی به نام “SPD-6” را به منظور تعیین دستورالعمل استفاده از انرژی هسته‌ای در تامین سوخت موشک‌ها و عملی کردن ماموریت‌های فضایی صادر کرد. هدف اصلی از صدور چنین سندی، به راه انداختن فضاپیماهایی است که با سوخت‌های معمول دیگر کار نخواهند کرد و به منظور انجام ماموریت‌های ویژه با آن‌ها، باید از سوختی کارآمد، کم‌حجم و در عین حال پرکاربرد استفاده کرد.

به عنوان مثال در پرتاب‌های حال حاضر یا از سوخت‌های شیمیایی برای به حرکت درآوردن فضاپیماها استفاده می‌شود و یا به کمک صفحات خورشیدی، انرژی مورد نیاز برای جابه‌جایی این تجهیزات و عملکرد عادی آن‌ها تامین خواهد شد. با این حال پیش می‌آید که فضاپیماها به قسمت‌هایی از فضا بروند که به نور خورشید دسترسی ندارد و یا نتوان به اندازه کافی سوخت شیمیایی داخل فضاپیما قرار داد تا تمام انرژی مورد نیاز آن را در طول ماموریت تامین کند. در چنین شرایطی به کار گیری سوخت هسته‌ای نکته مهمی بوده که می‌تواند توانایی‌های بشر برای اکتشافات فضایی را ارتقا دهد.

سیستم‌های انرژی اتمی فضایی

سیستم‌های انرژی اتمی فضایی که در دستورالعمل تازه ناسا به آن‌ها پرداخته شده، شامل سیستم‌های سوخت رادیو ایزوتوپی و همچنین به کار گیری راکتورهای هسته‌ای به منظور تامین گرما، انرژی و پیشرانه فضاپیماها می‌شوند. ناسا اعلام کرده که سند SPD-6 اهداف اصلی، قواعد موجود و نقشه کلی مسیر را به منظور استفاده انرژی هسته‌ای در ماموریت‌های فضایی مشخص می‌کند و نشان می‌دهد که ایالات متحده تا چه حد پایبند استفاده ایمن از این سوخت است.

بخشی از این تلاش‌ها به منظور به کار گیری ایمن سوخت اتمی، به پروژه آرتمیس ناسا برای ارسال فضانوردان به ماه و مریخ مربوط می‌شود و جیم برایدنستین، رئیس فعلی ناسا می‌گوید که کاخ سفید و دولت ایالات متحده از ابتدا پروژه مورد نظر را رهبری کرده‌اند و آژانس فضایی آمریکا هم به صورت کامل از این رهبری حمایت می‌کند.

از طرف دیگر، برایدنستین می‌گوید که دستورالعملی مانند سند SPD-6 به ناسا و دانشمندان کمک می‌کند، تا سیستم‌های اتمی ارزان قیمت، کارآمد و فوق‌العاده ایمن در دسترس ما قرار بگیرند؛ اولویت اصلی ناسا در این زمینه، توسعه و به کار گیری تجهیزات همجوشی هسته‌ای روی ماه است. از آنجایی که آژانس فضایی آمریکا قصد دارد تا سال 2024 فضانوردان خود را مجددا و بعد از چندین دهه به ماه ببرد و اقامتگاه‌های دائمی روی این جرم آسمانی به وجود بیاورد، استفاده از سیستم‌های انرژی اتمی فضایی برای رسیدن به هدف مورد نظر بسیار مهم است.

سفر به مریخ

گفته شده که ناسا تا اواخر دهه جاری میلادی این سیستم‌ها را روی ماه سرپا کرده و کارایی قابل توجه آن‌ها را به ما نشان می‌دهد. دانشمندان این آژانس فضایی می‌گویند که انرژی هسته‌ای کارایی بسیار مناسبی برای تامین سوخت ماموریت‌های بلند مدت دارد و به علاوه، به کار گیری سوخت اتمی روی ماه می‌تواند ما را برای سفر به مریخ و انجام ماموریت‌های سرنشین دار مریخی آماده کند.

برخی از دستورالعمل‌های مورد بررسی در سند SPD-6 شامل روش‌هایی برای توسعه سیستم‌های رادیو ایزوتوپی پیشرفته می‌شوند که علاوه بر فراهم کردن سوخت لازم به منظور انجام ماموریت در سطح ماه، انرژی مورد نیاز ربات‌هایی که به سرتاسر منظومه شمسی فرستاده می‌شوند را هم تامین می‌کنند.

استراتژی انرژی اتمی فضایی ناسا مشخص شد

ناسا اطمینان داده که ایالات متحده در بحث انرژی اتمی فضایی به اصول ایمنی، سلامت و پایداری پایبند خواهد بود. این آژانس فضایی قصد دارد تا قابلیت‌های پیشرانه الکتریکی هسته‌ای و همچنین هسته‌ای حرارتی را در سال‌های آینده توسعه داده و از این طریق، بشریت را برای انجام ماموریت‌های ویژه خارج از جو ماه و مرتبط با سایر اجرام آسمانی منظومه شمسی آماده کند.

دانشمندان ناسا اعلام کرده‌اند که فرستادن انسان‌ها به سیاره سرخ نیازمند حجم بسیار زیادی سوخت‌های شیمیایی بوده که در صورت بهره نبردن از سوخت هسته‌ای، مجبور به استفاده از آن خواهیم بود. حتی برخی می‌گویند که بدون انرژی اتمی رفتن به مریخ غیر ممکن بوده و اگر بشریت قصد دارد تا خود را به سیاره همسایه برساند، باید حتما از سوخت هسته‌ای استفاده کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*