با تیم پروژه آرتمیس ناسا برای سفر فضانوردان به ماه آشنا شوید

با تیم پروژه آرتمیس ناسا برای سفر فضانوردان به ماه آشنا شوید

اسامی تیم پروژه آرتمیس (Artemis) آژانس فضایی ناسا برای ارسال مجدد فضانوردان به کره ماه رسما اعلام شده و هم‌اکنون مشخص شده که چه کسانی در این ماموریت شگفت‌انگیز شرکت خواهند کرد.

ناسا از مدتی پیش اعضای تیم پروژه آرتمیس (Artemis) خود که برای ارسال فضانوردان به ماه آماده خواهند شد را اعلام کرده است. آژانس فضایی آمریکا قصد دارد تا پس از چندین دهه از آخرین باری که انسان‌ها روی کره ماه قدم گذاشتند، تا سال 2024 فضانوردان خود را مجددا روی این جرم آسمانی فرود آورد.

در واقع ناسا کاندیدهای اعضای اصلی تیم آرتمیس را مشخص کرده و در حال حاضر 18 نفر برای مراحل اولیه آماده‌سازی انتخاب شده‌اند؛ از میان این 18 نفر یک مرد و همچنین اولین زنی که در طول تاریخ روی ماه قدم می‌گذارد، تعیین خواهند شد و بشریت از این طریق و به لطف تلاش‌های آژانس فضایی ناسا، مجددا از چنگال جاذبه سیاره زمین خارج شده و روی یک جرم آسمانی دیگر راه خواهد رفت.

همان‌طور که اشاره شد، زمان تعیین شده برای عملی کردن سفر به ماه، سال 2024 بوده، اما تا آن زمان ناسا و فضانوردان و کارشناسان دخیل بیکار نخواهند ماند و حداکثر توان خود برای موفقیت این پروژه را به خرج خواهند داد. به عنوان مثال گفته شده که در سال 2021، تمرکز اصلی کار با شرکت‌های هوافضای خصوصی به منظور توسعه فناوری‌هایی بوده که بتوان از طریق آن‌ها انسان را مجددا روی سطح ماه فرود آورد.

معرفی تیم پروژه آرتمیس

 

در ویدیو بالا اعضای تیم پروژه آرتمیس را دیدیم؛ شاید شنیده باشید که یک نفر از این افراد خوش‌شانس، یک زن ایرانی به نام یاسمین مقبلی (Jasmin Moghbeli) بوده که همانند سایر زنان تیم 18 نفره مورد نظر، شانس انتخاب شدن به عنوان اولین زنی که روی ماه قدم می‌گذارد را دارد.

علاوه بر کار با شرکت‌های خصوصی، تیم انتخاب شده باید در تمرینات سخت و منحصر به فرد طراحی شده برای سفر به ماه شرکت کنند و همچنین تجهیزات لازم برای انجام ماموریت و سایر فاکتورهای مهمی که در این راه نقشی حیاتی دارند هم مورد توجه قرار خواهند گرفت.

گفته شده که تیم پروژه آرتمیس شامل 9 زن و 9 مرد می‌شود و هرکدام از اعضا، تخصص‌های ویژه و منحصر به فردی را در بهترین زمینه‌ها و در سطحی فوق‌العاده کاربردی دارند؛ چنین تخصص‌هایی نه تنها برای عملی کردن ایده فرستادن انسان به ماه تا سال 2024 مهم هستند، بلکه اگر قرار باشد تا انسان‌ها مقدمات اقامت دائمی روی قمر زمین را فراهم کنند و یا روزی خود را به مریخ برسانند، متمرکز کردن این تخصص‌ها روی چنین اهدافی حیاتی خواهد بود.

کمک گرفتن از شرکت‌های خصوصی

البته تمامی این 18 نفر به صورت هم‌زمان به فضا فرستاده نمی‌شوند و ناسا در پروژه‌های مختلف خود و در زمان‌های گوناگون، از هرکدام از این 18 متخصص استفاده خواهد کرد. به علاوه از آنجایی که آژانس فضایی ایالات متحده با آژانس‌های دیگری در سراسر دنیا همکاری دارد، در مسیر پیشرفت پروژه آرتمیس از توانایی‌های این افراد غیر آمریکایی هم کمک گرفته می‌شود.

با این وجود قبل از فرستادن اولین زن به فضا، ناسا قصد دارد تا با انجام رنج گسترده‌ای از آزمایش‌ها و تحقیقات علمی و تکنولوژیکی گوناگون، مسیر سفر به ماه را تا حد ممکن ساده‌تر کرده و فضانوردان خود را به بهترین و راحت‌ترین شکل ممکن به قمر زمین برساند.

ناسا اعلام کرده که از سال 2021، پروژه‌ای جانبی با نام «خدمات حمل و نقل تجاری ماه» آغاز خواهد شد و در جریان تلاش‌های این سازمان فضایی به منظور وارد کردن بخش خصوصی و شرکت‌های تجاری در حوزه اکتشافات فضایی، از پتانسیل‌های این شرکت‌ها استفاده می‌شود. همان‌طور که می‌دانیم، از دهه‌ها پیش ایده انجام سفرهای تفریحی به فضا جذابیت فراوانی در میان مردم عادی داشته و علاقه‌مندان زیادی در سراسر دنیا هستند که برای تجربه چنین سفرهایی مقادیر بسیار زیادی هزینه می‌کنند.

ناسا با علم پتانسیل‌های موجود در چنین فرصت‌هایی قصد دارد تا به شکلی به تجاری‌سازی سفرهای فضایی کمک کرده و از این طریق، اهداف ویژه خود برای گسترش قلمرو نسل بشر در منظومه شمسی و خارج از جو زمین را پیش ببرد.

اکتشاف منظومه شمسی

جالب است بدانید که همین حالا، برخی از اعضای 18 نفره تیم پروژه آرتمیس مشغول کار با این شرکت‌های خصوصی هستند؛ به عنوان مثال فضانورد نیکول آ مان (Nicole A. Mann) هم‌اکنون در حال تمرین دیدن به عنوان خلبان کپسول “CST-100 Starliner” شرکت بوئینگ بوده و طبق قراردادی که بوئینگ با ناسا دارد، فضاپیماها و کپسول‌های مشخصی برای جابه‌جایی فضانوردان و تجهیزات گوناگون به خارج از جو زمین توسط این کمپانی در حال توسعه هستند.

با تیم پروژه آرتمیس ناسا برای سفر فضانوردان به ماه آشنا شوید

فضانورد ارشد، پت فورستر (Pat Forrester) می‌گوید که هیجان ویژه‌ای با تلاش مجدد بشر برای پا گذاشتن روی ماه همراه بوده و برای به حقیقت پیوست این ایده، باید تمامی فضانوردان و تیم آرتمیس دست به دست هم بدهند. فورستر می‌گوید که راه رفتن روی ماه رویای هرکدام از این تیم 18 نفره بوده و تمامی این فضانوردان مفتخر هستند که در رساندن انسان‌ها به ماه تا سال 2024 نقشی ایفا کنند.

در حالی که برخلاف سفرهای دهه‌های گذشته ناسا به ماه، هدف کنونی این آژانس فضایی ساخت اقامتگاه‌های دائمی روی قمر زمین بوده، مدیران این آژانس و سیاست‌گذاران آمریکا قصد دارند تا از این فرصت برای رسیدن به اهداف بزرگ‌تر استفاده کنند. همان‌طور که انتظار می‌رود، رساندن فضانوردان آمریکایی به ماه در فاصله زمانی چند ساله و ساخت اقامتگاه‌های مورد نظر تجربه‌های بسیار ارزشمندی را در اختیار ناسا قرار می‌دهد و از این طریق، مقدمات لازم برای سفر به مریخ و گسترش تمدن بشری در سراسر منظومه شمسی فراهم خواهد شد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*