انسان های اولیه

انسان های اولیه از خواب زمستانی برای بقا در شرایط سخت استفاده می‌کردند

دانشمندان با بررسی فسیل‌های کشف شده در اسپانیا دریافتند انسان های اولیه از خواب زمستانی برای بقا در شرایط سخت استفاده می‌کردند.

در سیاره زمین بسیاری از پستانداران در طول فصل سرد سال به خواب زمستانی می‌روند، اما محققان در گذشته بر این باور بودند که انسان های اولیه همانند این گونه از پستانداران در طول تکامل خود هیچگاه خواب زمستانی را تجربه نکردند. با وجود این به تازگی دانشمندان با بررسی فسیل‌های جدیدی که از انسان های اولیه در اسپانیا کشف شده است به این نتیجه رسیده‌اند که انسان‌های نخستین نیز در مواقعی که با شرایط سختی نظیر کمبود غذا مواجه می‌شدند، از خواب زمستانی برای بقا استفاده می‌کردند.

خواب زمستانی انسان های اولیه

انسان های اولیه

محققان در این مطالعه استخوان‌های کشف شده در آتاپوئرکا (Atapuerca) نزدیک بورگوس در شمال اسپانیا را مورد بررسی قرار دادند. گفتنی است این منطقه به عنوان یکی از مهم‌ترین مکان‌های فسیلی در جهان محسوب می‌شود. محققان در این مکان یک غار را کشف کردند که در حقیقت یک گور دسته جمعی با استخوان‌های متعدد باقی مانده از 400 هزار سال قبل است و به احتمال زیاد به اوایل دوران نئاندرتال‌ها یا پیشینیان مربوط می‌شود.

دانشمندان با بررسی‌های خود به این نتیجه رسیده‌اند آسیب‌هایی که در استخوان‌های فسیل شده از انسان های اولیه موجود در این غار کشف شده است با آسیب‌های استخوان‌های حیواناتی که به خواب زمستانی رفته‌اند شباهت زیادی دارد. چنین یافته‌هایی نشان می‌دهد به احتمال زیاد انسان های اولیه حدود صدها هزار سال قبل با کاهش سرعت متابولیسم خود توانستند در فصل سرد سال با وجود سرمای شدید و کمبود غذا به خواب زمستانی بروند.

انسان های اولیه

خوان-لوئیس آرسواگا (Juan-Luis Arsuaga) و آنتونیس بارتسیوکاس (Antonis Bartsiokas) از دانشگاه دموکریتوس تریس یونان در این خصوص عنوان کردند بررسی‌ها حاکی از آن است رشد استخوان‌های انسان‌های نخستین کشف شده در این محل به مدت چند ماه در فواصل سالانه با اختلال مواجه شده است؛ چنین یافته‌هایی بیانگر این موضوع است که انسان‌های نخستین به شکل دوره‌ای در شرایط متابولیکی ویژه‌ای قرار داشتند و به کمک این شرایط می‌توانستند به مدت طولانی در وضعیت سخت با ذخایر محدود مواد غذایی زنده بمانند.

علاوه بر این، محققان توانستند این الگوی اختلالات رشدی استخوان‌ها را روی استخوان‌های پستاندارانی که به خواب زمستانی می‌روند نیز مشاهده کنند. این محققان با بررسی بقایای یک خرس غارنشین در این محل دریافتند این غار یک مکان عالی برای خواب زمستانی بوده است. البته برخی از محققان چنین یافته‌هایی را قطعی نمی‌دانند و خواستار بررسی‌های بیشتری هستند. از این رو محققان قصد دارند در بررسی‌های بعدی خود ژنوم‌های نئاندرتال‌ها و دیگر انسان های اولیه را مورد بررسی قرار دهند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*