گوشی های آیفون 12

گوشی های آیفون 12 چگونه وارد بازار ایران شدند؟

گوشی های سری آیفون 12 مدت کوتاهی پس از عرضه جهانی به بازار ایران نیز راه پیدا کردند، اما گوشی های جدید اپل چگونه وارد بازار ایران شدند؟

شرکت اپل گوشی های سری آیفون 12 را در چند مدل و به عنوان محصولات جدید خود با چند هفته تاخیر به دلیل شیوع گسترده ویروس کرونا معرفی کرد، اما مدت کوتاهی پس از عرضه این گوشی‌ها در بازارهای جهانی شاهد حضور آنها در بازار ایران بوده‌ایم که بررسی‌ها نشان می‌دهد این گوشی‌ها به صورت غیر رسمی وارد کشور شدند و فروشندگان نیز وظیفه رجیستری آنها را به مصرف‌کنندگان محول کرده‌اند.

رجیستری نشدن گوشی های آیفون 12 شایعه است

میثم دادخواه، نایب‌رئیس کمیسیون خدمات پس از فروش تلفن همراه در همین رابطه عنوان کرد طی چند ماه گذشته خبرهایی مبنی بر ممنوعیت واردات گوشی‌های بالای 300 یورو منتشر شده بود که به دلیل مخالفت‌های زیاد بلافاصله این محدودیت برطرف شد. وی افزود موضوع رجیستر نشدن iphone 12 در سامانه همتا نیز شایعه است و طبق اعلام سامانه همتا برای رجیستری آیفون 12 مشکلی وجود ندارد.

نحوه ورود iphone 12 به بازار ایران

اما این سوال پیش می‌آید حالا که iphone 12 به صورت تجاری وارد ایران نشده است، پس این گوشی‌ها چگونه در بازار کشورمان حضور دارند؟ نایب‌رئیس کمیسیون خدمات پس از فروش تلفن همراه در پاسخ به این سوال عنوان کرد:

اگر گوشی آیفون 12 بدون کد رجیستری در بازار وجود دارد، احتمالا به شکل قاچاق وارد شده و سامانه همتا هم آنها را رجیستر نخواهد کرد. سازوکار سامانه همتا و گمرک منسجم است و عملا باید از یک کشور دیگر وارد ایران شوید و با ارائه مدارک، گوشی را در گمرک رجیستر کنید.

میثم دادخواه در ادامه تاکید کرد ورود آیفون 12 به بازار ایران به صورت غیر رسمی انجام شد؛ به این گونه که برخی از افراد در یک مسافرت صوری یا کاری به یکی از کشورها یک دستگاه iphone 12 را وارد کشور کرده و پس از رجیستری با پاسپورت خود آن را به شخص دیگری بفروشند. وی افزود البته برای این رویه نیز می‌توان مکانیزمی را در نظر گرفت که مثلا تا یک زمان 8 ماهه امکان انتقال مالکیت گوشی مسافری به شخص دیگری وجود نداشته باشد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*