واکسن های کرونا

واکنش آلرژیک واکسن های کرونا در دریافت‌کنندگان نگران کننده است؟

واکسن های کرونا در آزمایش‌های انسانی، واکنش‌های آلرژیک را در دریافت کنندگان نشان داد. اما آیا باید نگران این واکنش‌ها پس از تزریق واکسن باشیم؟

در حال حاضر کشورها و شرکت‌های زیادی مشغول کار روی واکسن کووید 19 هستند تا هر چه سریع‌تر بتوانند با شیوع ویروس کرونا مقابله کنند. تا امروز چند نمونه از این واکسن‌ها توانستند نتایج خوبی را در آزمایش‌ها بگیرند و ایمنی مناسبی را در مقابل این ویروس ایجاد کنند. اما یکی از نگرانی‌ها در مورد واکسن های کرونا واکنش‌هایی است که در دریافت کنندگان ایجاد می‌کنند. طبق گزارش‌ها برخی دریافت کنندگان واکنش‌هایی مانند آلرژی را در برابر این واکسن‌ها از خود بروز می‌دهند. اما آیا این واکنش‌ها نگران کننده است و ما باید نگران اثرات واکسن های کرونا در انسان‌ها باشیم؟

واکسن های کرونا

یکی از واکسن‌هایی که تاکنون برای مقابله با بیماری کووید 19 مراحل آزمایش‌های انسانی را پشت سر گذاشته، واکسن مشترک شرکت‌های فایزر – Pfizer و بیوان تک – BioNTech است. گزارش‌های منتشر شده نشان می‌دهد افرادی که این واکسن را دریافت کرده‌اند با واکنش‌های آلرژیک روبه‌رو شده‌اند. در حال حاضر سازمان غذا و داروی آمریکا موسوم به FDA در بررسی واکسن کرونای شرکت مدرنا بر احتمال بروز چنین واکنش‌هایی تمرکز کرده است.

توضیحاتی درباره واکنش‌های آلرژیک واکسن های کرونا

کورین کاردینا، یک پژوهشگر آمریکایی و همچنین کیث اسپاتز، نویسنده حوزه سلامت در این باره صحبت کرده‌اند و توضیح داده‌اند که آیا باید نگران این واکنش‌های آلرژیک باشیم یا خیر؟ کورین کاردینا می‌گوید ما در انگلیس درباره برخی از این واکنش‌های آلرژیک صحبت کردیم، اما این در خصوص افرادی بود که سابقه واکنش‌های آلرژیک داشتند. یکی از موضوع‌های مورد توجه این بود که افراد بدون سابقه واکنش آلرژیک در برابر این واکسن‌ها واکنش بیش دفاعی یا آنافیلاکسی نشان داده‌اند. با این حال، سازمان غذا و داروی آمریکا می‌خواهد مطمئن شود که پزشکان درمان‌های مناسب آنافیلاکسی را در دست دارند.

افرادی که واکسن را دریافت می‌کنند، پس از آن باید چند دقیقه بنشینند و تحت نظر پزشک باشند تا این اطمینان به دست بیاید که شخص در برابر واکسن واکنشی نشان نمی‌دهد. کیث اسپاتز بیان کرد هیئت مشاوره سازمان غذا و داروی آمریکا در خصوص این موضوع و ماجرای مشابهی که در مورد واکسن فایزر رخ داد، صحبت کردند. این اتفاقات همواره ممکن است رخ دهند و طبیعی است که باعث نگرانی شود، اما آنها فقط می‌خواهند مطمئن شوند که یک دوره بررسی وجود دارد.

واکسن های کرونا

اسپاتز در ادامه اظهار کرد همانطور که اشاره شد، این گونه نیست که افراد فقط واکسن را دریافت کنند و به سرعت از آنجا بروند. پزشکان از این افراد می‌خواهند که پس از تزریق واکسن به مدت 15 تا 20 دقیقه یا حتی بیشتر بنشینند تا اطمینان حاصل شود که واکنشی نسبت به واکسن نشان نمی‌دهند. هدف آنها این است که اکسیژن و اپی نفرین در اختیار داشته باشند تا واکنش‌های آنافیلاکسی را برطرف کنند.

به گفته اسپاتز، با وجود تمام مراقبت‌ها، اما دیدن واکنش‌های آلرژیک اصلا غیر طبیعی نیست و گاهی افراد واکنش‌های آلرژیک را بروز می‌دهند. از جمله این افراد می‌توان به شخصی اشاره کرد که در آلاسکا نسبت به دریافت واکسن واکنش نشان داد. برای کسی که سابقه واکنش‌های آلرژیک نداشته و سپس به واکنش آلرژیک دچار شده، در واقع همه چیز غیر معمول است. من افرادی را می‌شناسم که در همه زندگی خود میگو و خرچنگ مصرف کردند، اما در چهل سالگی نسبت به آبزیان صدف‌دار واکنش نشان داده‌اند. ممکن است فرد سابقه هیچ واکنش آلرژیکی نداشته باشد، اما ناآگاهانه به آن مبتلا شود. این بسیار مهم است که مردم پس از دریافت واکسن برای چند دقیقه مورد بررسی قرار بگیرند.

اسپاتز تاکید کرد که این موضوع برای هر واکسنی، یک امر طبیعی است. هیئت مشاوره سازمان غذا و داروی آمریکا در مورد آنها صحبت کرده است، اما اصلی‌ترین کاری که می‌خواهند انجام دهند این است که برخی از اقدامات احتیاطی استاندارد را در دستور کار قرار بدهند.

کورین کاردینا نیز در پایان گفت به خاطر داشته باشید واکنش‌هایی که در مورد آنها نوشته می‌شود، بسیار نادر هستند. بنابراین نباید به خاطر ترس از آنها از دریافت واکسن خودداری کنید. حتی زنی که در آلاسکا به خاطر تزریق واکسن و واکنش‌های پس از آن بستری شد گفته بود خیلی خوشحال است که واکسن را دریافت کرده است. پس شما باید واکسن را تزریق کنید و نگران این واکنش‌ها نباشید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*