اینترنت 4G روی ماه

ستاره شناسان رادیویی از توسعه اینترنت 4G روی ماه انتقاد کردند

اخیرا خبری مبنی بر توسعه اینترنت 4G روی ماه توسط شرکت نوکیا منتشر شد که انتقاد شدید ستاره شناسان رادیویی را به همراه داشت.

اگر در جاده منتهی به رصدخانه جودرل بانک (Jodrell Bank Observatory) در حال رانندگی باشید، علائم راهنمایی و رانندگی به شما هشدار می‌دهند تا گوشی موبایل خود را خاموش کنید؛ چراکه تلسکوپ لاول (Lovell telescope) آنچنان قدرتمند است که می‌تواند سیگنال تلفن روی سیاره مریخ را نیز شناسایی کند و سیگنال موبایل شما باعث تداخل فعالیت آن خواهد شد.

انتقاد ستاره‌شناسان از توسعه اینترنت 4G روی ماه

اینترنت 4G روی ماه

در واقع تلسکوپ‌های رادیویی با حساسیت خارق‌العاده‌ای طراحی شده‌اند تا بتوانند سیگنال‌های موجود در فضا و سیارات را تشخیص دهند. از این رو توسعه اینترنت 4G روی ماه باعث تداخل در فعالیت این تلسکوپ‌های رادیویی خواهد شد. در همین رابطه ستاره شناسان پس از انتشار خبرهایی مبنی بر توسعه اینترنت 4G روی ماه توسط شرکت نوکیا ابراز نگرانی کردند. شرکت نوکیا با بودجه 14.1 میلیون دلاری که از آمریکا دریافت کرده است قصد دارد روی کره ماه شبکه LTE/۴G را احداث کند که باعث تسهیل سکونت بلندمدت در ماه می‌شود و کنترل فرودگرهای قمری و هدایت آنها را آسان خواهد کرد.

تداخل فرکانس رادیویی همواره مورد انتقاد ستاره شناسان رادیویی بوده است و آنها طی چندین سال گذشته با روی کار آمدن تلفن همراه به دنبال احداث تلسکوپ‌های رادیویی در نواحی دورافتاده‌تری بودند که آرایه کیلومتر مربعی (SKA) یکی از این پروژه‌های در دست ساخت است. با استفاده از این تلسکوپ‌های رادیویی می‌توان از فرکانس رادیویی ناشی از منابعی چون گوشی موبایل یا ماکروویو دور ماند، اما متاسفانه این تلسکوپ‌ها از منابع فضایی نظیر ماهواره‌ها و یا شبکه‌های مخابراتی قمری که تداخل فرکانسی رادیویی ایجاد می‌کنند، در امان نخواهند بود.

علاوه بر توسعه اینترنت 4G که انتقاد شدید ستاره شناسان را به همراه داشته است، افزایش ماهواره‌ها در جو زمین به ویژه ماهواره‌های استارلینک شرکت اسپیس به مشکل بزرگی برای ستاره‌شناسان تبدیل شده است. هرچند ستاره‌شناسان در گذشته نیز با معضل وجود ماهواره‌ها در جو زمین مواجه بودند، اما نور بیش از حد ماهواره‌های استارلینک فعالیت ستاره‌شناسان را مختل کرده است. البته ناسا و سایر شرکت‌های خصوصی حوزه فضا به دنبال حل این معضل هستند و قصد دارند در کره ماه یک تلسکوپ ویژه برای ستاره‌شناسان احداث کنند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*