همکاری ناسا و نوکیا برای راه‌اندازی شبکه ارتباطی 4G روی ماه

همکاری ناسا و نوکیا برای راه‌اندازی شبکه ارتباطی 4G روی ماه

آژانس فضایی ناسا اخیرا اعلام کرده که در تلاش برای راه‌اندازی شبکه 4G روی ماه با کمپانی فنلاندی نوکیا وارد همکاری شده است.

ناسا قصد دارد تا با ایجاد شبکه 4G روی ماه نوعی سیستم ارتباطی را روی این جرم آسمانی به وجود بیاورد که اکتشافات فضایی بشر را به سطح جدیدی خواهد برد. برای این منظور گفته شده که آژانس فضایی آمریکا بودجه لازم برای پروژه را در اختیار شرکت معروف نوکیا قرار خواهد داد.

در چهارشنبه گذشته ناسا اعلام کرد که می‌خواهد 370 میلیون دلار بودجه را به قراردادهای گوناگون به منظور انجام تحقیقات در سطح ماه اختصاص دهد و سهم شرکت نوکیا از این بودجه قابل توجه هم حدودا 14 میلیون دلار خواهد بود. اکثر مابقی این مبلغ هم بین دو شرکت ائتلاف پرتاب و راه‌اندازی (United Launch Alliance) و اسپیس ایکس (SpaceX) تقسیم شد تا این دو کمپانی عظیم هوافضا روی موضوع مهمی تولید و نگهداری از سوخت موشک در فضا کار کنند.

در واقع ناسا می‌خواهد تا در کمترین زمان ممکن مقدمه را برای فعالیت فضانوردان خود روی قمر زمین فراهم کند. برنامه این سازمان فضایی توسعه جدیدترین تکنولوژی‌ها در سطح این جرم آسمانی تا سال 2028 بوده تا بتوان امکانات لازم به منظور ساخت پایگاه زندگی انسان روی ماه را در دست داشت.

شبکه 4G روی ماه

جیم برایدنستین (Jim Bridenstine)، مدیر ناسا می‌گوید که تا سال 2024 انسان‌ها مجددا به ماه می‌روند و آژانس فضایی آمریکا هم برای زنده نگه داشتن فضانوردان در فواصل زمانی طولانی روی قمر زمین باید سیستم‌های تامین انرژی قوی و کارآمدی را توسعه دهد. به علاوه شبکه 4G روی ماه امکانات لازم برای برقراری ارتباط خارج از جو زمین را به ما می‌دهد.

در واقع شبکه مورد نظر ارتباط فضانوردان ساکن ماه را با هم برقرار کرده و فناوری 4G می‌تواند این نیاز را به خوبی برطرف کند. پروژه ساخت این شبکه در سطح قمر زمین به شاخه آمریکای شمالی شرکت فنلاندی نوکیا داده شد و گفته شده که چنین سیستم ارتباطی در کنار افزایش سرعت انتقال داده روی سطح ماه، قابل اعتمادتر و کارآمدتر از تمامی فناوری‌هایی بوده که تا به امروز برای چنین منظوری در نظر گرفته شده‌اند.

البته شبکه 4G روی ماه تنها امکان ارتباط‌گیری فضانوردان با هم را تضمین نمی‌کند و از این طریق، ماه نوردها، سیستم‌های فرودی، سکونتگاه‌های متحرک و ثابت و همچنین انواع تجهیزاتی که برای کاوش قمر زمین به این جرم آسمانی فرستاده خواهند شد هم به یکدیگر وصل می‌شوند.

اکتشافات ماه

همکاری ناسا و نوکیا برای راه‌اندازی شبکه ارتباطی 4G روی ماه

نوکیا قصد دارد تا در مورد تغییرات مورد نیاز برای آماده کردن تجهیزات زمینی به منظور کار در ماه تحقیق کند. در واقع فناوری‌های لازم هم‌اکنون روی سیاره ما به کار گرفته می‌شوند، اما بسته به شرایط خاص سطح ماه، باید تغییراتی اساسی در این تجهیزات و فناوری‌ها اعمال شود تا عملکرد مناسب آن‌ها در خارج از جو زمین را تضمین کند.

هنوز مشخص نیست که دقیقا چه زمانی شبکه 4G روی ماه سوار می‌شود و تا به امروز کسی نمی‌داند که محل دقیق شروع پروژه آرتمیس (Artemis) ناسا در قمر زمین کجا خواهد بود. آرتمیس تلاش آژانس فضایی آمریکا برای بازگرداندن انسان‌ها به ماه بوده و احتمال می‌رود که محل فرود تجهیزات این پروژه نزدیک منابع یخی موجود در نزدیک قطب جنوب ماه باشد.