خطر برخورد دو زباله فضایی چین و روسیه دانشمندان را نگران کرد

خطر برخورد دو زباله فضایی چین و روسیه دانشمندان را نگران کرد

در روزهای گذشته خطر برخورد دو زباله فضایی در مدار زمین نگرانی‌هایی را به وجود آورده بود؛ این اجرام معلق بقایای یک موشک چینی و ماهواره‌ای از شوری سابق بودند.

بر اساس اخبار موجود، دانشمندان در روزهای گذشته نگران برخورد دو زباله فضایی در اطراف زمین بودند. اتفاقی که در صورت وقوع وضعیت مدار سیاره را برای ماهواره‌های سالم و با ارزشی که در اطراف زمین هستند، دشوار می‌کردند.

این زباله‌ها بقایای یک بوستر موشکی چینی و یک ماهواره از کار افتاده متعلق به دوران شوروی بودند و طبق مشاهدات انجام شده، در پنجشنبه گذشته دو جرم مورد نظر به سمت هم رفته و با فاصله‌ای کم از کنار یکدیگر گذشتند. خطر این برخورد توسط شرکتی خصوصی به نام لئولبز (LeoLabs) اعلام شده بود.

خطر برخورد دو زباله فضایی چین و روسیه دانشمندان را نگران کرد

لئولبز با استفاده از رادارهای زمینی اجرام معلق در فضا را ردیابی می‌کند و متخصصان این کمپانی اعلام کردند که احتمال برخورد این دو زباله فضایی 10 درصد یا بیشتر خواهد بود. مدیر عامل لئولبز با اشاره به خطر برخورد گفته بود که چنین اتفاقی چندان هم غیر منتظره نیست و از طرف دیگر، متخصصان ارتش آمریکا اعلام کرده بودند که احتمال اصابت دو زباله به هم صفر است. ارتش ایالات متحده پیش‌بینی خود را بر اساس داده‌های جمع‌آوری شده توسط بزرگ‌ترین شبکه راداری و تلسکوپی جهان انجام داده بود.

برخورد دو زباله فضایی و نگرانی‌های دیگر

موریبا جاه (Moriba Jah)، استاد دانشگاه تگزاس آمریکا می‌گوید که خطر برخورد زباله‌های فضایی با یکدیگر همیشه جدی و حاضر بوده و اتفاق اخیر تنها نمونه‌ای از این بحران است که روز به روز بر شدت آن اضافه می‌شود. جاه مدت‌هاست که در تلاش برای آگاهی‌رسانی به عموم مردم در رابطه با خطر این اجرام معلق بوده و سعی دارد تا تصمیم گیرندگان جهانی را برای شکل دادن به تلاشی بین‌المللی برای مقابله با بحران مورد نظر قانع کند.

جاه معتقد است که خطر برخورد دو زباله فضایی اخیر دائما وجود دارد و هر لحظه احتمال چنین اتفاقی در فضای اطراف زمین هست. این دانشمند می‌گوید که احتمال نزدیک شدن ماهواره شوروی و موشک چینی تا فاصله حداکثری 72 متر وجود داشت و او نمی‌توانست که در مورد برخورد یا عدم برخورد این اجرام، قبل از وقوع حادثه نظری قطعی بدهد.

مدیرعامل لئولبز می‌گوید که هدف اصلی او برای آگاهی‌رسانی در مورد اتفاق روز پنجشنبه به پاکیزگی نسبی مدار گردش این دو زباله فضایی مربوط می‌شود. این شخص می‌گوید که مدار مورد نظر در مقایسه با سایر قسمت‌های اطراف سیاره میزان زباله کمتری دارد و وقوع چنین اتفاقی در آن چندان هم معمول نیست.

شرکت لئولبز مانند موریبا جاه در تلاش بوده تا با اطلاع‌رسانی در مورد بحران زباله‌های فضایی، بخش خصوصی را به این مشکل علاقه‌مند کرده و از طریق شرکت‌های غیر دولتی فعال در زمینه هوافضا، مدار سیاره را پاکیزه‌تر کند. بر اساس اطلاعات این شرکت، ماهواره‌های اطراف زمین هر چند روز یک بار از فاصله یک صد متری هم رد می‌شوند و موضوع اصابت اجرام معلق در فضا با هم باید جدی گرفته شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*