مقایسه وای فای در مقابل اینترنت کابلی

مقایسه وای فای و اینترنت کابلی ؛ کدام یک بهتر است؟

مقایسه وای فای و اینترنت کابلی برخی از کاربران را در انتخاب بین یکی این دو فناوری شبکه به مشکل انداخته است. امروز آن را بررسی می‌کنیم.

درواقع این مسئله مدت‌هاست که بین کاربران مورد بحث قرار می‌گیرد؛ اینترنت کابلی بهتر است یا وای فای؟ درحالی که هرکدام از این دو گزینه ویژگی‌های منحصر به فردی دارند.

وای فای در مقابل اترنت

مقایسه وای فای در مقابل اینترنت کابلی

 

اترنت (Ethernet) یا همان اینترنت کابلی، ابتدایی‌ترین و درواقع امن‌ترین روش اتصال به اینترنت است که توسط یک مودم در رایانه‌های شخصی مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این وجود با عرضه گوشی‌های هوشمند و استفاده بیشتر از گزینه وای فای طی سالیان گذشته، امروزه اکثر کاربران از روترها برای همین نوع اتصال استفاده می‌کنند. درحالی که اتصال کابلی به اینترنت، خود مزیت‌های برتری نسبت به وای فای دارد که در ادامه به مقایسه آن می‌پردازیم.

جابه جایی

شاید مهم‌ترین دلیل انتخاب گزینه وای فای در مقابل اینترنت کابلی همان قابلیت جابه‌جایی هنگام استفاده از آن باشد. با اتصال به شبکه وای فای، می‌توانید در محل کار خود هنگام رفتن از یک جلسه به مکانی دیگر و یا در خانه از اتاقی به اتاق دیگر، همچنان از اینترنت مودم خود استفاده کنید. درحالی که اینترنت کابلی، شما را به یک نقطه خاص که سیم LAN به رایانه مورد نظر متصل است محدود نگه می‌دارد.

پایداری اتصال

حتما اگر از کاربران مودم‌های وای فای باشید، با قطع شدن ناگهانی آن در برخی از نقاط خانه، دانشگاه یا محل کار مواجه شده‌اید؛ این امر زمانی اتفاق می‌افتد که شما از محدوده بُرد مودم وای فای مورد نظر خارج شده و یا دستگاه روتر دچار اختلال در اتصال، به دلیل وجود چندین مودم دیگر در آن مکان شده باشد؛ بخصوص اگر در آپارتمان زندگی کرده و همسایه‌های شما اکثرا از مودم‌های وای فای استفاده کنند.

با این حال، اینترنت کابلی هرگز چنین مشکلی را ندارد و برای تجربه بازی با رایانه و یا کنسول‌های گیمینگ بهترین گزینه خواهد بود. البته لازم به ذکر است که خرید یک مودم گران قیمت با قدرت بیشتر نیز می‌تواند مشکل ناپایداری در اتصال وای فای را حل کند اما در هر حال، اینترنت کابلی کمترین احتمال قطع شدن را خواهد داشت.

سرعت

مقایسه وای فای در مقابل اینترنت کابلی

مسئله‌ای که باز هم باعث برتری اینترنت کابلی می‌شود در ارائه بهترین سرعت خواهد بود. چراکه در حال استفاده از وای فای، قوی یا ضعیف بودن سیگنال و انتقال داده توسط آن باعث می‌شود تا به راحتی افت سرعت را در آن نسبت به اینترنت کابلی مشاهده کنید. به همین دلیل است که برای دانلود فایل، یا تجربه بازی در رایانه و کنسول‌های پلی استیشن یا ایکس باکس، همیشه توصیه می‌شود که از اتصال کابلی اینترنت برای دریافت بیشترین سرعت ارائه شده توسط سرویس‌دهنده مورد نظر استفاده کنید.

ظاهر

مقایسه وای فای در مقابل اینترنت کابلی

مودم‌های وای فای بدون شک دستگاه‌های زیبایی برای تزئین میز کامپیوتر یا تلویزیون نیستند، اما قاعدتا بهتر از وصل کردن و پیچیپن یک کابل بلند برای رساندن اینترنت به رایانه خواهند بود. با این وجود شما می‌توانید کابل‌ها را روی دیوار یا زیر فرش پنهان کنید، اما باز هم نمی‌توان آن را با مزایای استفاده راحت وای فای جایگزین کرد. با این حال کیفیت بالاتر اینترنت کابلی در مقابل مشکلات مربوط به شبکه وای فای خود باعث می‌شود تا برخی کاربران کشیدن سیم‌های بلند به اتاق‌های مختلف خانه را برای اتصال پرسرعت به اینترنت بپذیرند.

پینگ (Ping)

این مورد بدون شک مهم‌ترین گزینه برای افرادی است که قصد تجربه گیمینگ با رایانه شخصی و کنسول‌های بازی را دارند؛ چراکه میزان پینگ، درواقع سرعت عملکرد شما در مقابل حریفان و همچنین حرکات متقابل آن‌ها را شامل می‌شود و هرقدر پینگ شما پایین‌تر باشد، قاعدتا عملکرد بهتری را در تقابل با محیط بازی خواهید داشت.

با این حال در مقایسه وای فای در مقابل اینترنت کابلی این مورد واضح است که اترنت یا همان اینترنت کابلی مناسب‌ترین گزینه برای ارائه پایین‌ترین و پایدارترین میزان پینگ خواهد بود.

نتیجه‌گیری

مقایسه وای فای در مقابل اینترنت کابلی

با توجه به نکات فوق، در حقیقت نمی‌توان برتری کلی را برای هیچکدام از این دو حالت اتصال به اینترنت در نظر گرفت؛ بلکه با توجه به نوع نیاز و استفاده از آن‌ها، باید یکی را انتخاب کنید.

همچنین بهتر است با توجه به مدل و کیفیت مودم خود، ابتدا سرعت و کارایی آن را از هر دو روش آزمایش کنید و متناسب با استفاده خود به کار بگیرید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. اینترنت adsl تموم شده.کابل کیلو چنده .الان فقط اینترنت موبایل