شرکت بریتانیایی اسپیس بیت یک کاوشگر عنکبوتی را به ماه می‌فرستد + ویدیو

شرکت بریتانیایی اسپیس بیت یک کاوشگر عنکبوتی را به ماه می‌فرستد + ویدیو

کاوشگر عنکبوتی رباتی پیشرفته بوده که در آینده نزدیک، به عنوان اولین تلاش بریتانیایی‌ها برای عملی کردن یک ماموریت فضایی به مقصد ماه، به خارج از جو زمین ارسال خواهد شد.

اخیرا شرکتی بریتانیایی خبر ساخت یک کاوشگر عنکبوتی را داده که در سال 2021 از طرف بریتانیا به ماه فرستاده می‌شود؛ شرکت مورد نظر اسپیس بیت (Spacebit) نام دارد و این پروژه هم اولین باری خواهد بود که بریتانیایی‌ها یک ماموریت فضایی به مقصد قمر زمین را انجام می‌دهند.

همان‌طور که می‌بینیم، ربات مدنظر بریتانیایی‌ها نسبت به تجهیزاتی که تاکنون در اجرام آسمانی دیگر از جمله ماه و مریخ کاوش کرده‌اند، بسیار متفاوت بوده و برخلاف روش‌های قدیمی جابه‌جایی این تجهیزات فضایی که به کمک چرخ‌های مخصوص عملی می‌شدند، ربات اسپیس بیت همانند یک عنکبوت جابه‌جا می‌شود.

اسم رسمی این کاوشگر عنکبوتی آساگومو (Asagumo) بوده و گفته شده که برای ساخت آن، از یک فریم ساده ماهواره‌های کیوبست (CubeSat) استفاده شده است؛ این فریم‌ها برای ساخت ماهواره‌های کوچک به کار گرفته می‌شوند و به همین دلیل، وزن این ربات جالب‌توجه حدودا 1.3 کیلوگرم خواهد بود و انرژی مورد نیاز آن هم از طریق صفحات خورشیدی تامین می‌شود.

چنین ویژگی‌هایی باعث می‌شوند تا ربات مورد نظر بسیار ارزان قیمت باشد؛ برای رساندن آساگومو به مقصدش، در سه ماهه سوم سال 2021، از یک موشک “ULA Vulcan” استفاده خواهد شد. دانشمندان بریتانیایی اعلام کرده‌اند که آساگومو حدودا 10 متر از تجهیزات مادر خود دور می‌شود و از آنجا ویدیوهایی با کیفیت بالا را از سطح ماه تهیه کرده و همچنین اطلاعات راداری سه بعدی ویژه‌ای را به زمین مخابره می‌کند.

معرفی کاوشگر عنکبوتی

 

این داده‌ها از طریق سنسورهای پیشرفته‌ای که روی ربات کار گذاشته شده‌اند، جمع‌آوری می‌شوند و گفته شده که ماموریت مورد نظر تنها برای نمایش توانایی‌ها و پتانسیل بالای ربات در کاوش ماه عملی خواهد شد.

پاولو تاناسیوک (Pavlo Tanasyuk)، مدیرعامل اسپیس بیت در رابطه با دستاوردهایی که برای این کاوشگر عنکبوتی در نظر گرفته شده می‌گوید که با افزایش علاقه بشریت به بازگشت به ماه و ساخت اقامتگاه‌های دائمی روی جرم آسمانی مورد نظر، باید اطلاعات دقیقی در این رابطه جمع‌آوری شوند. در واقع پیدا کردن محل زندگی فضانوردان روی ماه نکته بسیار مهمی بوده که باید تحقیقات زیادی روی آن انجام شود.

تاناسیوک می‌گوید که یکی از محل‌های احتمالی برای زندگی، درون حفره‌های گدازه‌ای بوده که همانند غارهای زمینی، نوعی سرپناه را برای انسان‌های ساکن ماه فراهم می‌کنند. با این حال برای چنین کاری باید یک طرف از حفره‌ها بسته شود. در این رابطه، گفته شده که اسپیس بیت با استفاده از ربات‌های خاص خود می‌تواند نقش مهمی در کاوش این حفره‌ها ایفا کند و به راحت‌ترین شکل ممکن، اطلاعات ارزشمندی از وضعیت درون حفره‌ها به ما بدهد.

از آنجایی که کاوشگر عنکبوتی ساخت شده به جای استفاده از چرخ، روی چهار پا راه می‌رود، می‌توان از آن برای کاوش قسمت‌هایی از سطح ماه استفاده کرد که برای ربات‌های چرخ‌دار، امکان پذیر نیست. قسمت‌هایی که زمین ناهموار و پرفراز و نشیبی دارند و به علاوه، طراحی چهار پایی ربات امکان صعود به بلندی‌های ماه را بسیار راحت‌تر می‌کند. تاناسیوک می‌گوید که در صورت موفقیت ماموریت سال 2021، انتظار می‌رود که در آینده نزدیک ربات‌های ساخت اسپیس بیت با ترکیب ویژگی‌های هر دو نوع کاوشگر چرخ‌دار و عنکبوتی، قابلیت‌های شگفت‌انگیزی را روی قمر زمین به نمایش بگذارند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*