پردازنده‌ های نسل 11 اینتل

پردازنده‌ های نسل 11 اینتل معرفی شدند؛ منتظر لپ تاپ‌های گیمینگ سبک و قابل حمل باشید

پردازنده‌ های نسل 11 اینتل معرفی شدند، از جمله از پیشرفت‌های این پردازنده‌ها می‌توان به 10 نانومتری بودن آن‌ها اشاره کرد. همچنین این تراشه‌ها با ویژگی‌های جدید عرضه خواهند شد.

همانطور که می‌دانید پردازنده‌های سری H اینتل برای گیمینگ و رایانه‌های شخصی بی‌نظیر هستند و این در مقایسه با پردازنده‌های سری U است. پردازنده سری U برای لپ تاپ‌های سبک و قابل حمل طراحی شده و این در حالی است که امسال اینتل پردازنده‌های سری H را برای لپ تاپ‌های گیمینگ قابل حمل عرضه خواهد کرد. تا به امروز امکان قرار دادن پردازنده سری H در لپ تاپ های سبک قابل حمل نبود زیرا دمای بیش از حدی توسط این پردازنده تولید می‌شد. اما امسال اینتل با کار روی پردازنده نسل 11 توانست، تراشه سری H خود را در لپ تاپ‌های گیمینگ قابل حمل که وزن آن‌ها کم‌تر از 4 پوند (1.81 کیلوگرم) است، قرار دهد و سرعت این پردازنده‌ها 15 درصد بیش‌تر از نسل 10 اینتل یعنی Core i7 (سری H) است.

برخلاف پردازنده‌های سال گذشته که 14 نانومتری بودند، اینتل تراشه‌های نسل 11 خود را 10 نانومتری و با قابلت جدیدی به نام Super Fin ساخته است. پردازنده‌های کوچک‌تر بسیار کارآمدتر از پردازنده‌‌های دیگر است و این دلیل کوچک بودن پردازنده (16 میلی متر) جدید اینتل است. تراشه AMD Ryzen 4000 که در سال گذشته عرضه شد، به علت 7 نانومتری بودن توانست در لپ تاپ‌های باریک و سبکی مثل ASUS Zephyrus G14 قرار بگیرد.

در این زمینه شرکت AMD هنوز هم پیشتاز است، زیرا در سال گذشته توانست پردازنده‌های 8 هسته‌ای، 7 نانومتری تولید کند و این در حالی است که پردازنده‌های سر H تنها دارای 4 هسته هستند. تراشه جدید اینتل در حالت چند برنامه‌ای (multi-threaded) عملکرد خوبی ندارد، اما زمان اجرای یک بازی (یک برنامه)‌ دارای عملکرد بی‌نظری است. پردازنده‌های سری H دارای مشخصات طراحی حرارتی 35 واتی است که توسط یک نسخه ویژه (Special Edition) از تراشه Core i7-11375H مدیریت می‌شود و به گفته اینتل این پردازنده دارای بهترین عملکرد تک برنامه‌ای (Single-threaded) است.

پردازنده‌ های نسل 11 اینتل

اینتل همچنین ادعا می‌کند که سرعت پردازش Core i7-11375H در حالت تک برنامه‌ای (Single-threaded) از AMD 4900H و AMD 4800HS سریع‌تر است اما سرعت پردازش این دو تراشه در حالت چند برنامه‌ای (multi-threaded) دو برابر سریع‌تر از پردازنده اینتل است. این شرکت همچنین روی بخش گرافیک نیز کار می‌کند و پردازنده جدید سری H دارای گرافیک Xe-LP است و این در حالی است که در سال گذشته این شرکت از پردازنده کند intel UHD استفاده می‌کرد. اینتل ادعا کرده است که این تراشه جدید گرافیکی می‌تواند بازی‌های 1080p را در 70 فریم بر ثانیه و حتی روان تر از آن اجرا کند و به گفته این شرکت بازی‌های 4K هم در این پردازنده روان هستند (30 فریم بر ثانیه).

مطمئنا پردازنده‌ های نسل 11 اینتل با کارت گرافیک‌های زیادی جفت (Pair) خواهند شد، اما اگر یک لپ تاپ نیاز به GPU اختصاصی نداشته باشد، عمر باتری بیشتر خواهد بود. تراشه جدید سری H اینتل دارای PCIe 4.0 است که باعث می‌شود تا سرعت انتقال اطلاعات بیش‌تر شود.

اینتل در سه ماه آخر سال 2021 پردازنده‌های هشت 8 هسته‌ای عرضه خواهد کرد. اگر برای کار‌های سنگین مانند فتوشاپ و ارائه مدل‌های سه بعدی نیاز به یک پردازنده دارید بهتر است که تا عرضه این تراشه صبر کنید، چرا که انجام این کار‌ها نیازمند یک پردازنده 8 هسته‌ای است اما اگر فقط برای بازی از رایانه شخصی خود استفاده می‌کنید همین پردازنده 4 هسته‌ای هم می‌تواند بازی‌های سنگین را روان اجرا کند.