اگزینوس 2100 سامسونگ

پردازنده اگزینوس 2100 سامسونگ در نمایشگاه CES 2021 معرفی شد

پردازنده اگزینوس 2100 سامسونگ به عنوان استاندارد جدیدی برای پردازنده گوشی های پرچمدار در نمایشگاه CES 2021 معرفی شد.

شرکت سامسونگ الکترونیکس در مقام پیشتاز فناوری‌های پیشرفته صنعت نیمه هادی‌، امروز و در جریان یک مراسم مجازی، پردازنده اگزینوس 2100 خود را معرفی کرد. این پردازنده جدید اولین پردازنده موبایلی با قابلیت‌های داخلی 5G است که با استفاده از فناوری فوق پیشرفته 5 نانومتری و نودهای پردازشی فوق فرابنفش (EUV) ساخته شده است.

اینیوپ کانگ، مدیر بخش نیمه‌هادی‌های سامسونگ می‌گوید:

تیم اگزینوس ما متعهد به خلق برترین تجربه موبایلی از طریق نوآوری در پردازنده‌ها بوده است که قلب دستگاه‌های همراه امروزی هستند. ما امروز با خوشحالی پردازنده اگزینوس 2100 خود را معرفی می‌کنیم که پیشرفته‌ترین پردازنده موبایلی تا به امروز است. با داشتن فناوری‌های پردازشی پیشرفته و یک مودم قدرتمند 5G روی نودهای پردازشی 5 نانومتری که از نظر مصرف انرژی بهینه شده‌اند، این پردازنده می‌تواند استانداردی جدید برای دستگاه‌های همراه پرچمدار در آینده باشد.

اگزینوس 2100 سامسونگ

کیونگیون کیم، معاون اجرایی بخش تحقیقات موبایل سامسونگ می‌گوید ما در سامسونگ متعهد به عرضه فناوری‌ها و خدمات نوآورانه‌ در محصولات پرچمدارمان هستیم تا بهترین تجربه ممکن را در اختیار کاربران قرار دهیم. با توجه به پردازش قدرتمند، امکان اتصال سریع 5G و تسریع کارها بر اساس هوش مصنوعی، پردازنده اگزینوس 2100 سامسونگ می‌تواند بهترین عملکرد ممکن را در اختیار ما بگذارد که سختگیرانه‌ترین استانداردهای کیفیتی را برای نسل آینده گوشی‌های هوشمند برآورده خواهد کرد.

اگزینوس 2100 سامسونگ

پل ویلیام‌سون، معاون و مدیرکل بخش مشتریان تجاری در شرکت Arm می‌گوید تحول فناوری‌هایی مانند 5G، گرافیک پیشرفته و یادگیری ماشین، نقش حیاتی در قدرت دادن به تجربه موبایلی ما در آینده دارند. شرکت‌های Arm و سامسونگ همکاری نزدیکی داشتند تا پلتفرم‌های قدرتمند محاسباتی و گرافیکی Arm را در قلب پردازنده اگزینوس 2100 قرار دهند. در نتیجه این همکاری، ما می‌توانیم عملکردمان را حداکثر کرده و این تجربه‌ها را در دستگاه‌های موبایلی نسل آینده به یک واقعیت تبدیل کرده و البته عمر باتری را هم تا حد استثنایی ارتقا دهیم.

عملکرد پردازش و گرافیک این پردازنده تا حدی ارتقا یافته و بهینه‌سازی شده که از انتظارات عملکردی کاربر فراتر می‌رود. اگزینوس 2100 به عنوان اولین پردازنده 5G سامسونگ بر اساس فناوری پردازش 5nm EUV ساخته شده است که امکان 20 درصد مصرف انرژی کمتر یا 10 درصد عملکرد بیشتر را در مقایسه با پردازنده‌های 7 نانومتری فراهم می‌کند. این چیپ همچنین از نظر مصرف حافظه کش هم بهینه شده و قدرت زمانبندی بسیار بهتری دارد. این CPU هشت هسته‌ای دارای یک ساختار سه خوشه‌ای است که از یک هسته‌ قدرتمند Arm Cortex-X1 با سرعت تا 2.8 گیگاهرتز، سه هسته Cortex-A78 با عملکرد بالا و چهار هسته‌ کم مصرف Cortex-A55 تشکیل شده است که تا بیش از 30 درصد ارتقای عملکرد را در حالت چندهسته‌ای در مقایسه با نسل‌های قبلی شاهد هستیم.

مدل ARM Mali-G78 از جدیدترین APIها مانند Vulkan و OpenCL پشتیبانی می‌کند، عملکرد گرافیکی را تا 40 درصد ارتقا داده و با تولید گرافیکی روان و با کیفیت امکان بهترین تجربه فراگیر در صفحه موبایل را فراهم می‌کند که شامل بازی و واقعیت افزوده و واقعیت مجازی (AR/VR) و واقعیت ترکیبی (MR) هم می‌شود. اگزینوس 2100 همچنین فناوری پیشرفته مدیریت چند IP (AMGO) را هم در خود دارد که مصرف انرژی CPU، GPU و دیگر پردازش‌ها را کاهش داده و زمان مصرف را بالاتر می‌برد. سامسونگ با این تلاش گسترده برای بهینه‌ کردن مصرف انرژی در سخت افزار و نرم افزار، به دنبال کمتر کردن ردپای خود در تولید کربن در دستگاه‌هایش است.

اگزینوس 2100 سامسونگ

توانمندی‌های AI هم در اگزینوس 2100 تا حد زیادی ارتقا پیدا کرده است. مدل جدید NPU با طراحی سه‌هسته‌ای، از نظر معماری هم در مواردی مانند حداقل کردن عملیات‌ غیر ضروری برای بهترین حالت مصرف انرژی ارتقا پیدا کرده است. اگزینوس 2100 می‌تواند تا 26 تریلیون عملیات را در ثانیه (TOPS) انجام دهد و در عین حال از نظر بهره‌وری انرژی تا دو برابر بهتر از نسل‌های قبلی عمل می‌کند. با توجه به پردازش هوش مصنوعی داخل پردازنده و پشتیبانی از شبکه‌های عصبی پیشرفته، کاربران می‌توانند از قابلیت‌های تعاملی و هوشمند بیشتری بهره برده و در عین حال عملکرد دید کامپیوتر هم در اپلیکیشن‌هایی مانند تصویربرداری بهتر شده است.

پردازنده پیشرفته سیگنال تصویر (ISP) در اگزینوس 2100 از رزولوشن دوربین تا 200 مگاپیکسل پشتیبانی می‌کند. این پردازنده می‌تواند به حداکثر شش حسگر وصل شده و تا چهارتای آنها را بصورت همزمان پردازش کرده و تجربه شما از دوربین را ارتقا دهد. ISP با استفاده از پردازنده چند دروبینی و فریمی (MCFP) می‌تواند کیفیت تصویر را در عکس‌های فوق عریض و غیره افزایش دهد. پردازنده ISP با استفاده از  هوش مصنوعی اکنون مجهز به قابلیت تشخیص محیط شده است که فورا و بدون مشکل صحنه‌ها، چهره‌ها و اشیا را تشخیص داده و تنظیمات دوربین را به بهترین شکل تغییر می‌دهد تا عکسی با جزییات کامل را ثبت کند.

مودم داخلی 5G در اگزینوس 2100 از طیف‌های mmWave و زیر6گیگاهرتز در 5G و 2G GSM/CDMA, 3G WCDMA و 4G LTE پشتیبانی کرده و پوشش شبکه و قابل اتکا به آن را ارتقا داده است. این مودم دارای سرعت دانلود حداکثر تا 5.1 گیگابایت در ثانیه در طیف زیر 6 گیگاهرتز و 7.35 گیگابایت در ثانیه در mmWave یا تا 3.0 گیگابایت در شبکه‌های 4G با پشتیبانی از ماژولاسیون دامنه چهارگانه 1024 (QAM) است.

اگزینوس 2100 سامسونگ اکنون در مرحله تولید انبوه قرار دارد

مشخصات پردازنده اگزینوس 2100 سامسونگ

Process۵ نانومتریAI26 TOPS
چند هسته‌ای۸ هسته‌ای(CPU (Main(Arm Cortex-X1 (2.9GHz
(CPU (SubArm Cortex-A78 and Cortex-A55GPUArm Mali-G78
 اتصالات5G (sub-6GHz/mmWave), 4G LTE (1024 QAM), 3G WCDMA, 2G GSM/CDMAحافظه(LPDDR5 (51.2GB/s
حافظهUFS 3.1, UFS 2.1دوربین200MP
ویدئو (Encoding)4K UHD 120fpsویدئو (Decoding)8K 60fps

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

3 دیدگاه

  1. پردازنده‌های اگزینوس پردازنده گرافیکی چندان خوبی ندارد و معمولاً به دلیل عدم پایداری به شدت داغ می‌کند و افت راندمان خیلی زیادی دارند و حتی معمولی ترین بازیکن مانند پابجی هم اجرا نمی‌کنند

  2. ایول بخاری برقی مدل2100

    • اگه چشمهای نابینات رو باز کنی،تو خیلی موارد از کوالکام هم زده جلو و حالا کوالکام بخاری برقیه
      امسال تنها سالیه که اگزینوس برابر و در بعضی موارد بالاتر از کوالکام هست…از سال دیگه کلا کوالکامباید بره غاز بچره
      یخ رو بذار اونجا که میسوزه…خخخخ