اینتل راکت لیک اس

پردازنده‌های اینتل راکت لیک اس 19 درصد سریع‌تر از نمونه‌های سال پیش هستند

نسل جدید پردازنده‌های اینتل راکت لیک اس در حالی معرفی خواهند شدند که نسبت به نسل پیشین خود تعداد هسته پردازشی کمتر اما سرعت بالاتری دارند.

بنابر اخباری که از ماه اکتبر سال 2020 منتشر شد می‌دانستیم که نسل یازدهم از پردازنده‌های دسکتاپ خانواده اینتل Core موسوم به راکت لیک اس – Rocket Lake S حداکثر 8 هسته پردازشی خواهد داشت، در حالی که پردازنده‌ پرچمدار نسل پیش یعنی Core i9-10900K ده هسته داشت.

حال این سوال مطرح می‌شود که آیا این عقب نشینی ارزشش را داشت یا خیر. اینتل مدعی است که پردازنده نسل یازدهمی راکت لیک اس با اینکه 8 هسته‌ای است، اما 19 درصد سریع‌تر از پردازنده 10 هسته‌ای خانواده کامت لیک – Comet Lake است. گیمرها نیز بیشتر به سرعت تک هسته و سرعت کلی یک پردازنده توجه دارند، پس احتمالا کمتر شدن دو هسته به نرخ تازه‌سازی تصویر بالاتر میارزد.

هنوز اطلاعات کامل از پردازنده اینتل راکت لیک اس منتشر نشده، اما سازنده در نمایشگاه CES 2021 جزئیات قابل توجهی از آن را فاش کرد. بنابر گفته‌های اینتل می‌دانیم این پردازنده‌ها در زمینه پردازش گرافیکی 50 درصد قدرتمندتر هستند و به خوبی قادرند تا با فناوری انحصاری هوش مصنوعی اینتل موسوم به Deep Learning Boost یکپارچه شوند.

پردازنده پرچمدار Core i9-11900K دارای سرعت 5.3 گیگاهرتز برای هر هسته است و از رم‌های DDR4 با باس 3200 هرتز و رابط PCIe 4.0 پشتیبانی می‌کند. این نخستین پردازنده اینتل است که از رابط PCIe 4.0 پشتیبانی می‌کند، در حالی که سومین نسل پردازنده‌های AMD رایزن از سال 2019 با این قابلیت عرضه شدند. از سوی دیگر پردازنده‌های AMD از سرعت 4.7 گیگاهرتز فراتر نرفته‌اند، در حالی که اینتل اکنون به سرعت 5.3 گیگاهرتز رسیده است.

پردازنده‌های جدید اینتل با مادربردهای فعلی که تراشه‌های خانواده 400 را دارند مطابقت داشته و از تراشه‌های سری 500 که در مادربردهای آینده عرضه می‌شوند نیز پشتیبانی می‌کند.

اینتل همچنین اظهار داشت پردازنده‌های هیبرید آلدر لیک – Alder Lake در نیمه دوم سال 2021 عرضه خواهند شد و نخستین تراشه‌های هیبریدی این کمپانی با تمرکز با کارایی هستند؛ بدان معنا که در یک ماژول شاهد هسته‌های پرقدرت در کنار هسته‌هایی با بازدهی بالا هستیم.

اینتل پیشتر پردازنده‌های لیک فیلد – Lakefield را برای لپ‌تاپ‌های نازک و سبک و کانورتیبل معرفی کرد، اما انتظار دارد آلدر لیک قدرت بیشتری نسبت به نسل پیشین داشته باشد. همچنین این پردازنده‌های با نوعی معماری 10 نانومتری اصلاح شده ساخته می‌شوند که به خودی خود سبب افزایش سرعت و کاهش مصرف پردازنده خواهد شد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*