اینتل و رونمایی از نسل جدید هاردهای حالت جامد ( SSD ) با سرعتی شگفت انگیز

کمپانی معظم اینتل چند روز پیش با رونمایی از نسل جدید هاردهای حالت جامد ( SSD ) خود با سرعتی شگفت انگیز ، برای کامپیوتر های دسکتاپ و لپ تاپ سرو صدای زیادی به پاکرد. این هاردها در واقع پرسرعت‌ترین هاردهای جامد ساخته شده تا کنون بوده و با متصل شدن به شکاف PCI-Express و بهره‌گیری از استاندارد NVM Express، حدود 4 برابر سریع‌تر از هاردهایی که از طریق SATA متصل می‌شوند، عمل می‌کنند.

ابزار های ذخیره سازی PC ها تا قبل از اینکه درایو های حالت جامد (SSD) معرفی شوند، واقعا کسل کننده شده بودند و سرعت پیشرفت آنها مانند سایر قطعات سخت افزاری نبود. اما SSD ها در زمان ورود خود به این عرصه با قیمت های عجیب و غریب خود تقریبا همه را شوکه کردند. بسیاری از کارشناسان اعتقاد داشتند که پرداخت مبالغ بالا برای این ابزار ها کار عاقلانه ای است چون با توجه به سرعت بالای ارائه شده توسط آنها، قدرت پردازنده ها بیش از پیش در دسترس قرار می گیرند.

نسل اول و دوم درایو های حالت جامد (SSD) اینتل X25-M با اتصال SATA

نسل اول و دوم درایو های حالت جامد (SSD) اینتل X25-M با اتصال SATA

اتصال SATA که برای این ابزار ها به کار برده می شوند از ابتدا برای استفاده دیسک های سخت طراحی شده بودند و نمی توان با آنها به سرعت واقعی SSD ها دست یافت. اما در مدت کوتاهی این ابزار ها محدودیت های موجود را پشت سر گذاشتند و امروزه قیمت آنها هم کمی منطقی تر شده است. مدل های جدیدی هم که در این مدت معرفی شدند دیگر پیشرفت بزرگی را با خود به همراه ندارند و توسعه آنها در یک مسیر ثابت قرار گرفت. اما معرفی فناوری NVMe مجددا یک تحول را با خودش همراه کرد.

intel-1-2tb-pcie-ssd-front-1500x1000

این تکنولوژی یک رابط اصلاح شده از لحاظ طراحی می باشد که برای حافظه های غیر فرار عرضه شده که شامل DRAM و نسخه های آینده یعنی PCM/MRAM می شوند و با توجه به اینکه مبتنی بر خطوط PCIe موجود بر روی مادربورد ها هستند، عملکردی بسیار سریع را با خود همراه کرده اند. به عبارت دیگر این رابط به قدری سریع استکه می تواند به راحتی از پس گروهی از تراشه های حافظه NAND به کار رفته بر روی یک ابزار ذخیره سازی بر بیاید. اما متاسفانه تا به امروز NVMe به صورت کاملا حرفه ای در سطح سازمانی و صنعتی حضور خودش را نشان داده و خیلی از علاقه مندان منتظر عرضه نسخه های متنوع دسکتاپ از این محصولات هستند.

در نهایت اکنون شرکت اینتل با معرفی سری محصول جدید خود یعنی NVMe Intel SSD 750 به این انتظار پایان داده است. این ابزار ذخیره سازی جدید برای گیمر ها و یا علاقه مندانی که می خواهند سرعت بی نظیر در نقل و انتقال داده را تجربه کنند طراحی شده است.

سری 750 اینتل در دو ظرفیت معرفی شده که یکی مدل 400 گیگابایتی و دیگری 1.2 ترابایتی می باشد. این دو محصول با استفاده از اتصال PCIe نسخه 3 و اشغال 4 خط آن قادرند به سرعت خیره کننده ای در خواندن و نوشتن دست یابند. مدل 1.2 ترابایتی سرعت 2400 مگابایت بر ثانیه را برای خواندن متوالی و سرعت 1200 مگابایت بر ثانیه را برای نوشتن متوالی به ثبت رسانده و این درحالیست که مدل 400 گیگابایتی می تواند به ترتیب به سرعت های 2200 و 900 مگابایت بر ثانیه برسد.

big_intel-ssd-750-2

 

از لحاظ معیار مقدار ورودی خروجی ها در هر ثانیه (IOPS) هم باید گفت که این سری از محصولات می توانند در حالت نوشتن تصادفی به حداکثر 290 هزار و در حالت خواندن تصادفی به حداکثر 440 هزار IOPS دست یابند. این اعداد و ارقام نشان دهنده عملکرد تقریبا چهار برابری این محصولات جدید در مقایسه با دیگر ابزار های ذخیره سازی بازار حتی جدیدیترین مدل های مبتنی بر اتصال m.2 می باشند.

اگر شما قصد ارتقاء فضای ذخیره سازی لپ تاپ خود را با ابزار های سرعت بالایی مثل این محصولات جدید دارید باید گفت این SSD های سری 750 اینتل در لپ تاپ شما جا نخواهند شد. اما نگران نباشید چون اینتل قصد دارد نسخه 2.5 اینچی این محصولات را هم عرضه کند. نسخه کوچکتر همچنان به همان اتصال PCIe 3.0 x4 مجهز خواهد بود و عملکرد هم دقیقا مشابه موارد اعلام شده در بالا می باشد. برای اتصال این مدل های جمع و جور از اتصال SFF-8639 به یک پورت مخصوص در مادربورد استفاده خواهد شد.

اینتل فعلا سازگاری SSD های سری 750 را فقط در مورد مادربورد های X99 و Z97 و حداقل سیستم عامل ویندوز 7 نسخه 64 بیت تضمین کرده است. این به معنی عدم سازگاری با مادربورد های دیگر نیست بلکه سازندگان باید UEFI قدیمی محصولات خود را به روز رسانی کنند تا این مشکل برطرف شود.

intel-1-2tb-pcie-ssd-front-tope-1500x1000

اینتل برای مدل 400 گیگابایتی قیمت 389 دلار و برای مدل 1.2 ترابایتی قیمت 1029 دلار را تعیین کرده که در واقع پرداخت هزینه بابت هر گیگابایت فضا چیزی در حدود یک دلار می باشد. این قیمت ها در مقایسه با دیگر SSD های مبتنی بر اتصال PCIe کاهش چشمگیری را نشان می دهند و این عامل می تواند برای اینتل یک برگ برنده به حساب بیاید.

بد نیست بدانید کمپانی گیگابایت، از اولین شرکت‌هاییست که با عرضه‌ی نسخه‌جدید بایوس برای مادربوردهای سری H97، Z97 و X99 خود، مادربوردهای خود را برای پشتیبانی کامل از این هارد جامد آماده کرده و لیستی دقیق از این بروزرسانی را منتشر ساخته که در ادامه می‌توانید آن را مشاهده نمایید.

منبع : forbes & digitaltrends & techpowerup

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*