شفاف کردن پنجره ها در ویندوز

نحوه شفاف کردن پنجره ها در ویندوز 10 با برنامه‌های مختلف

اگر قصد شفاف کردن پنجره ها در ویندوز 10 را دارید، پس در این مطلب با ما همراه باشید تا این قابلیت زیبا را با چند برنامه مختلف عملی کنیم.

هنگامی که برای اولین بار ویندوزهای ویستا و 7 معرفی و عرضه شدند، یکی از بهترین ویژگی‌هایی که باعث می‌شد تا نظر طرفداران به سوی آن‌ها جلب شود، ظاهر جدیدی بود که با نام Windows Aero وارد تم‌های زمینه این سیستم عامل شده بود. این ویژگی درواقع به کاربر اجازه می‌داد تا تب بالای هر پنجره را به مانند شیشه شفاف کند و حتی درصد شفافیت آن را هم مطابق با قدرت پردازنده رایانه خود تغییر دهد.

شفاف کردن پنجره در ویندوز 10

شفاف کردن پنجره ها در ویندوز

با این وجود، حتی تا به امروز هنوز هیچ ویندوز یا آپدیت رسمی عرضه نشده که این دسترسی را به کاربران بدهد تا کل پنجره را به نحوی شفاف کنند. به همین منظور در این مطلب چندین برنامه کاربردی برای انجام این کار را به شما معرفی می‌کنیم که چنین دسترسی را به شما خواهند داد. البته دقت کنید که این برنامه‌ها تقریبا در تمامی نسخه‌های ویندوز قابل استفاده خواهند بود، اما الویت کار با آخرین نسخه از ویندوز 10 گذاشته شده است.

1. برنامه Glass2k

پیش از هرچیز لازم است بدانید که برنامه Glass2k بسیار قدیمی بوده و به محض نصب آن، با صفحه‌ای مواجه می‌شود که به شما درباره عدم انتشار نسخه جدید یا به‌روز رسانی برنامه هشدار می‌دهد. با این حال حتی با وجود قدیمی شدن هنوز هم می‌توانید به خوبی از این برنامه در ویندوز 10 استفاده کنید و از شفاف کردن پنجره های ویندوز خود لذت ببرید.

شفاف کردن پنجره ها در ویندوز

همچنین اگر علاقه‌ای به نصب برنامه‌های قدیمی ندارید، جای هیچ نگرانی نیست؛ فقط کافی است تا فایل ۵۵ کیلوبایتی این برنامه را دانلود کرده و اجرا کنید تا بدون نیاز به نصب، دسترسی‌های لازم در اختیار شما قرار بگیرد. به علاوه، اگر از عملکرد برنامه راضی بودید می‌توانید آن برای اجرا هنگام ورود به ویندوز تنظیم کنید.

به هر حال پس از اجرای برنامه، چند گزینه برای شما نمایان می‌شود که با انتخاب Transparency Popup می‌توانید تنظیمات مربوط به شفاف کردن پنجره ها در ویندوز را برای شما به صورت یک میانبر در دسترس قرار می‌دهد. با این کار برای منو تنظیمات و اعمال کردن شفافیت ویندوز می‌توانید دکمه کلیک راست را فشار دهید. همچنین دقت کنید که می‌توانید برای اعمال سریع تنظیمات از دکمه‌های کیبورد نیز کمک بگیرید؛ به نحوی که با تنظیم یک دکمه خاص و سپس نگه داشتن آن، روی هرکدام از دکمه‌های اعداد بزنید تا عملیات شفاف کردن پنجره ها به صورت خودکار انجام شود.

با این کار دکمه‌های عدد درواقع میزان شفافیت پنجره‌ها را مشخص می‌کنند؛ برای مثال عدد ۹ کمترین و عدد ۱ به بیشترین شکل ممکن پنجره را به اصطلاح Transparent می‌کند. همچنین زدن دکمه 0 به کلی نمای سفید روی پنجره را برمی‌دارد.

به علاوه از ویژگی‌های جالب دیگر این برنامه می‌توان به قابلیت شفاف کردن Taskbar یا همان داشبورد زیر صفحه اصلی ویندوز اشاره کرد‌. به هر حال برنامه Glass2k دیگر قابلیت بیشتری برای ارائه کردن در آینده نخواهد داشت، اما اگر تنها هدف شفافیت پنجره ها در ویندوز 10 را داشته باشید، این کار را به خوبی انجام می‌دهد.

2. برنامه Peek Through

برنامه Peek Through نیز از نظر سنی چندان جوان‌تر از Glass2k نیست و اولین و تنها نسخه آن در سال 2010 عرضه شده است. با این حال Peek Through نیز به خوبی با ویندوز 10 سازگاری داشته و کار را برای شما انجام خواهد داد.

شفاف کردن پنجره ها در ویندوز

پس از اجرای برنامه، بهتر است یک دکمه فعال‌ساز را برای شفاف کردن پنجره‌ها انتخاب کنید، سپس با استفاده از دکمه ویندوز استارت می‌توانید آن را فعال کنید. همچنین اگر دکمه‌ای را انتخاب کرده باشید که قبلا خود به عنوان میانبر تعریف شده، برنامه Peek Through به شما هشدار خواهد داد؛ پس به دنبال یک دکمه آزاد بگردید و به محض پیدا کردن آن را تنظیم کنید. بعد از آن نیز به راحتی می‌توانید با اسلایدر داخل برنامه بدون دردسر میزان شفافیت مورد نظر برای پنجره‌های ویندوز خود را تغییر دهید.

ممکن است در ابتدا فکر کنید که این هم یک نسخه ضعیف‌تر از برنامه Glass2k است که کار یکسانی را بدون هیچ ویژگی خاصی انجام می‌دهد، اما با فعال کردن قابلیت مخصوص آن، می‌توانید پنجره‌های زیر پنجره شفاف را انتخاب کنید. این ویژگی هنگامی برای شما مورد اهمیت خواهد بود که در حال نوشتن یک متن براساس اطلاعات یک وبسایت باشید و مرورگر خود را زیر پنجره متن قرار دهید.

3. برنامه Windows Top

پس از نام بردن دو برنامه تاریخی برای انجام عملیات شفاف کردن پنجره ها در ویندوز حال نوبت به آن رسیده تا Windows Top را معرفی کنیم. برنامه جدیدی که همچنان به‌روز رسانی دریافت می‌کند و برای نسخه‌های جدید ویندوز 10 در نظر گرفته شده است. البته اگر قصد استفاده از این برنامه را در نسخه‌های قدیمی ویندوز 10 (یا کلا ویندوزهای قبلی) دارید همچنان می‌توانید از ورژن‌های قبلی آن استفاده کنید، اما بهترین عملکرد و ویژگی‌ها در دسترس کاربران به‌روز قرار خواهد گرفت.

شفاف کردن پنجره ها در ویندوز

پس از اجرای برنامه، همانطور که از اسمش هم پیداست Windows Top در بالای محیط کاربری ویندوز شما سکونت خواهد کرد و تنها با بردن نشانگر موس روی آن می‌توانید از قابلیت‌هایش استفاده کنید. البته این مورد را در نظر داشته باشید که Windows Top تنها برای شفاف کردن پنجره در ویندوز نیست و قابلیت‌های جالب دیگری را هم مانند چسباندن پنجره، کوچک کردن پنجره به حدی که هرگز دیده نمی‌شود و یا تغییر رنگ آن دارد که می‌توانید از آن‌ها برای راحتی کارهای خود استفاده کنید.

به هر حال برای فعال کردن قابلیت شفاف کردن پنجره‌ها در این برنامه، می‌توانید از دو روش این کار را انجام دهید؛ اول اینکه تنها با زدن دکمه میانبر Alt+A (که قابل تغییر خواهد بود) شفاف شدن پنجره‌ها را بلافاصله انجام دهید، یا اینکه با رفتن به منو بالای صفحه اصلی ویندوز و آوردن تنظیمات Windows Top گزینه Opacity را انتخاب کنید تا میزان شفافیت برای شما نمایان شود. همچنین جالب است بدانید که قابلیت انتخاب از داخل پنجره در این برنامه نیز مانند Peek Through برای استفاده در دسترس قرار دارد.

4. برنامه Actual Transparent Window

در آخر نیز اگر به دنبال یک ابزار حرفه‌ای در این زمینه هستید، برنامه Actual Transparent Window کار را برای شما به بهترین شکل ممکن انجام خواهد داد. درواقع این برنامه قابلیت‌های بسیاری دارد که از برخی نظرها آن را از سه برنامه معرفی شده قبلی بهتر می‌کند اما بهتر است بعد از معرفی آن تصمیم به انتخاب نرم‌افزار مورد نظر خود بگیرید.

شفاف کردن پنجره ها در ویندوز

پس از اجرای برنامه، اولین و مهم‌ترین منو که در اختیار شما قرار داده می‌شود درباره حالت اتوماتیک شفاف کردن پنجره ها در ویندوز خواهد بود که به نرم‌افزار این دسترسی را می‌دهد تا همیشه فعال باشد. آیا می‌خواهید همیشه و تمامی پنجره‌ها از همان ابتدای اجرای ویندوز شفاف باشند؟ آیا می‌خواهید از داخل پنجره، پنجره شفاف شده زیر آن را ببینید و انتخاب کنید؟ یا اینکه قصد دارید تا تنها زمانی که نشانگر موس را روی آن‌ها می‌برید این ویژگی فعال شود؟ شما می‌توانید تمامی این گزینه‌ها و چندین گزینه دیگر را فعال و غیرفعال کنید، یا اینکه برای هر پنجره، درصد شفافیت خاصی را در نظر بگیرید.

به علاوه، اگر نسخه ویندوز شما با این برنامه سازگاری داشته باشد می‌توانید به راحتی و از همان تب بالای هر پنجره شفافیت آن را خاموش یا روشن کنید؛ یا اینکه اگر این دکمه را اضافه می‌دانید، آن را از منو Title Buttons پاک کنید. همچنین میانبرهای مختلفی برای شفاف کردن پنجره ها در ویندوز با این برنامه وجود خواهد داشت که مهم‌ترین آن‌ها، دوبار کلیک چپ روی آن‌ها خواهد بود.

قابلیت جالب دیگر Actual Transparent Window نیز در استفاده از برنامه‌ها در کل پنجره‌های زیر پنجره شفاف شده خواهد بود. این ویژگی که Ghost Mode (حالت روح) نام دارد، دقیقا کاری که برنامه Peek Through انجام می‌داد را برای شما تداعی می‌کند و معمولا استفاده آن برای تایپ همزمان با دیدن مطالب بسیار مفید خواهد بود.

به هر حال برنامه Actual Transparent Window یک ابزار فوق‌العاده و حرفه‌ای برای شفاف کردن پنجره ها در ویندوز 10 یا هر ویندوز دیگری است؛ اما نکته‌ای که درباره این برنامه وجود دارد، پولی بودن آن خواهد بود. درواقع اگر شما قصد استفاده از این برنامه را به صورت دائم داشته باشید، لازم است تا مبلغی حدود ۲۰ دلار را پرداخت کنید. در غیر این صورت، برنامه پس از یک هفته از دسترس شما خارج خواهد شد.

در آخر نیز لازم به ذکر است که نه‌تنها ویندوز 10 بلکه هیچ نسخه رسمی از ویندوز در حال حاضر به شما دسترسی شفاف کردن پنجره‌ها را نمی‌دهد و استفاده از نرم‌افزارهای غیر رسمی، تنها راه انجام این کار است. همچنین در نظر داشته باشید که فعال کردن این قابلبت، از میزان فضای رم استفاده کرده و از پردازنده شما کار بیشتری خواهد کشید. پس بهتر است این کار را در سیستم‌های نسبتا قوی انجام دهید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*