واردات گوشی بالای 300 یورو

معاون دادستان از وزیر صنعت به دلیل واردات گوشی بالای 300 یورو انتقاد کرد

معاون قضائی دادستان کل کشور با ارسال نامه‌ای به وزیر صمت از واردات گوشی بالای 300 یورو انتقاد کرد و از وی خواست دلیل عدم اجرای این مصوبه را اعلام کند.

در تیر سال 99 مصوبه‌ای با هدف صرفه‌جویی در مصارف ارزی به تصویب رسید که طبق آن قرار شد دیگر به واردات گوشی بالای 300 یورو ارز اختصاص پیدا نکند، اما بلافاصله با تصویب این مصوبه برخی از واردکنندگان و برخی جریان‌سازان خاص در فضای مجازی باعث شدند تا قیمت انواع موبایل حدود 10 تا 50 درصد افزایش کند و اعتراض مردم را در فضای مجازی به همراه داشته باشد. چنین اتفاقاتی باعث شد تا وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز از موضع خود عقب‌نشینی کنند. حتی در آن زمان سرپرست وقت وزارت صمت نیز وجود چنین مصوبه‌ای را تکذیب و وزارت ارتباطات هم با اجرای این طرح مخالفت کرد.

انتقاد معاون دادستان بابت تداوم واردات گوشی بالای 300 یورو

اکنون از تصویب آن مصوبه حدود 7 ماه می‌گذرد و برای واردات گوشی با ارزش بیش از 300 یورو هیچ محدودیتی وجود ندارد و منابع ارزی که باید صرف سایر بخش‌های ضروری شوند به گوشی‌های لوکس و گران قیمت اختصاص پیدا می‌کند. در همین راستا سعید عمرانی، معاون قضائی دادستان کل کشور با ارسال نامه‌ای به رزم حسینی، وزیر صمت از تداوم ثبت سفارش و واردات موبایل با قیمت بیش از 300 یورو انتقاد کرد و از وزیر صمت خواست تا دلیل عدم اجرای این مصوبه را اعلام کند.

متن نامه معاون دادستان به وزیر صمت به شرح زیر است:

با توجه به گزارش‌های واصله و بررسی آمار سامانه همتا در سال ۹۸، مجموعا ۱۵.۳ میلیون دستگاه موبایل به ارزش بیش از ۲.۴ میلیارد یورو وارد کشور شده که از این میزان، سهم موبایل‌های بالای ۳۰۰ یورو به لحاظ تعداد، ۹ درصد و از نظر ارز اختصاص داده شده، به میزان ۳۵ درصد معادل حدود ۸۵۰ میلیون یورو برآورد می‌شود. از این بین ۵۰۰ میلیون یورو متعلق به برند آیفون بوده یعنی ۴ درصد واردات از محصولات این شرکت آمریکایی بوده است.

در سال ۹۹ به میزان ۷۲ درصد از گوشی‌های با ارزش بالای ۳۰۰ یورو به شکل مسافری وارد کشور شده که ۸۱ درصد آن متعلق به آیفون بوده است که با توجه به وجود محدودیت در تخصیص ارز حتی نسبت به واردات کالاهای اساسی مرتبط با نیازهای روزمره مردم و ممنوعیت واردات گوشی با ارزش بالای ۳۰۰ یورو، توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت مجوز واردات صادر گردیده است. دستور فرمائید دلایل ثبت سفارش گوشی آیفون و واردات آن علی‌رغم مخالفت رهبر معظم انقلاب اعلام گردد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

3 دیدگاه

  1. داشت پایین میومد قیمتا
    اینم دعوا زرگری برای جلوگیری از کاهش قیمت موبایل

  2. کاسبان تحریم در پشت این قضیه هستن و نشران همراهی با انان هست.

  3. کاش ممنوع کنن بهتر