تراشه 3 نانومتری

خط تولید تراشه 3 نانومتری سامسونگ در تگزاس مستقر می‌شود

طبق گزارشاتی که به تازگی منتشر شده در پی رقابت با TSMC تایوان، خط تولید تراشه 3 نانومتری سامسونگ در ایالت تگزاس برقرار خواهد شد.

سامسونگ که بزرگ‌ترین سازنده تراشه‌های نیمه رسانا در دنیا محسوب شده و بالاتر از رقبایی همچون اینتل، اس‌کی هاینیکس و TSMC قرار دارد، قصد دارد طی یک سرمایه گذاری 10 میلیارد دلاری تاسیسات تولید تراشه خود را در شهر آستین از ایالت تگزاس توسعه دهد. این مرکز که احتمالا قادر به ساخت تراشه 3 نانومتری نیز خواهد بود، سومین خط تولید برون مرزی سامسونگ محسوب می‌شود که از فناوری لیتوگرافی فرابنفش برای تولید تراشه استفاده می‌کند.  اگر ساخت این کارخانه بر طبق برنامه زمانی از امسال آغاز شود، تا اوایل سال 2023 آماده بهره برداری خواهد شد.

داشتن یک خط تولید پیشرفته در خاک ایالات متحده آمریکا به سامسونگ این شانس را می‌دهد تا با کمپانی‌های الکترونیکی و فناوری که تعدادشان در آمریکا بیشتر از هر نقطه دیگری در دنیا است قراردادهای بسیاری امضا کند. البته جنگ تجاری آمریکا و چین را نیز نباید از قلم انداخت؛ حضور سامسونگ در آمریکا همکاری این کمپانی با مشتریان آمریکایی را تسهیل می‌کند.

چنین اقدامی می‌تواند در رقابت سامسونگ با TSMC تایوانی که تراشه‌های اپل را تولید می‌کند نیز سومند باشد. ناگفته نماند رقیب تایوانی نیز مشغول سبک و سنگین کردن یک سرمایه گذاری 12 میلیارد دلاری به منظور احداث خط تولید در ایالت آریزونا است که از سال 2024 وارد مدار کار می‌شود.

سامسونگ قصد دارد طی یک دهه پیش رو 116 میلیارد دلار روی تراشه‌هایی جر تراشه حافظه نیز سرمایه گذاری کند؛ سامسونگ در حال حاضر بزرگ‌ترین سازنده تراشه‌های حافظه دائم و موقت نیز محسوب می‌شود و گرچه این تراشه‌ها بیشترین سهم تولید تراشه سامسونگ را شامل می‌شوند، اما طبق گزارش‌ها تولید تراشه‌های منطقی همچون پردازنده موبایل و کامپیوتر سود بیشتری دارد.

تراشه‌هایی که فعلا در کارخانه آستین سامسونگ تولید می‌شوند با فناوری قدیمی‌تر 14 نانومتری ساخته شده و سامسونگ امیدوار است با سرمایه گذاری مد نظر خود به قابلیت ساخت تراشه‌های 3 نانومتری تا سال 2022 دست یابد. البته این غول کره‌ای همچنان تصمیم خود برای کارخانه آستین را کاملا قطعی نکرده است، اما گام‌های نخست آن برداشته شده‌اند.

سامسونگ از دهه 1990 ناحیه‌ای به مساحت 440 هزار متر مربع در شهر آستین را در اختیار دارد که در آن تراشه تولید می‌کند. سال پیش مقامات این شهر درخواست سامسونگ مبنی بر تغییر مجدد این زمین برای اهداف صنعتی را بررسی کرده است. البته سامسونگ برای توفیق در بستن یک قرارداد بایستی با کاخ سفید نیز مذاکره و آن‌ها را راضی کند، از این رو تیمی در واشنگتن وظیفه لابی‌گری برای این کمپانی بزرگ را برعهده دارند.

سامسونگ در حال حاضر برای کمپانی‌های آمریکایی کوالکام و انویدیا نیز تراشه تولید کرده و مشغول تکمیل قراردادی دیگر به منظور تولید تراشه برای اینتل است. به گفته رسانه‌های کره جنوبی، پیرو این قرارداد سامسونگ می‌تواند از نیمه دوم امسال 15 هزار تراشه پردازنده گرافیکی در کارخانه آستین خود برای اینتل تولید کند. به گفته پت گلسینگر که از 15 فوریه 2021 مدیر عامل اینتل خواهد شد، این کمپانی عمده تولیداتش را خود انجام می‌دهد، اما واگذاری بخشی از تولید برخی محصولات و فناوری‌ها به کمپانی‌های دیگر نیز می‌تواند بخشی از برنامه اقتصادی آینده اینتل باشد.

سامسونگ با سرمایه گذاری جدید خود می‌تواند مشوقی برای کمپانی‌هایی نظیر گوگل، مایکروسافت و آمازون باشد تا تراشه‌های خود را طراحی و تولید آن را به سامسونگ و TSMC محول کنند. بدین ترتیب سامسونگ در کنار تولید محصولات خود همچون تراشه‌های خانواده اگزینوس، برای دیگر کمپانی‌ها نیز تراشه‌ تولید می‌کند.

نباید فراموش کرد که سامسونگ در حال حاضر درگیر رقابتی سخت با TSMC است؛ این کمپانی تایوانی قصد دارد تنها در سال جاری 28 میلیارد دلار سرمایه گذاری انجام دهد! در حالی که مبلغ سرمایه گذاری سال پیش سامسونگ 26 میلیارد دلار بود که بیشتر به بخش تولید تراشه حافظه مربوط می‌شد.

چنین سرمایه گذاری بزرگی برای سامسونگ قدری پیچیده است، چرا که به جی وای. لی (نوه موسس سامسونگ) به عنوان وارث و مدیر عامل سامسونگ، دستور داده شده تا به جرم رشوه 2 سال 6 ماه در زندان باشد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*