مقایسه دوربین گلکسی اس 21

مقایسه دوربین گلکسی اس 21 اولترا با آیفون 12 پرو مکس، پیکسل 5 و نوت 20 اولترا

پرچمدار سال 2021 سامسونگ با سر و صدای زیادی معرفی شد ولی آیا دوربین گلکسی اس 21 اولترا می‌تواند پرچمداران فعلی بازار موبایل را شکست بدهد؟

گوشی‌های پرچمدار سامسونگ به داشتن دوربین با کیفیت معروفند و گلکسی اس 21 اولترا – Galaxy S21 Ultra هم اصولا از این قاعده مستثنی نخواهد بود و به زودی تاج پادشاهی دوربین موبایل‌ها را تصاحب می‌کند. اما نباید عجله کنیم و بهتر است برای مشخص شدن جایگاه دوربین گلکسی اس 21 اولترا میان پرچمداران مطرح این عرصه به مقایسه آن با گوشی‌های دیگر بپردازیم.

شاید بهترین گوشی‌هایی که بتوانند با اس 21 اولترا رقابت کنند آیفون 12 پرو مکس – iPhone 12 Pro Max، گلکسی نوت 20 اولترا – Galaxy Note 20 Ultra و پیکسل 5 – Pixel 5 باشند و در ادامه تصاویر ثبت شده توسط این چهار موبایل را با یکدیگر مقایسه خواهیم کرد. اما پیش از شروع عکس‌برداری و مقایسه در عمل، بیایید نگاهی به مشخصات دوربین پرچمداران دنیای اسمارت فون‌ها بیاندازیم.

مقایسه دوربین گلکسی اس 21 اولترا با آیفون 12 پرو مکس، پیکسل 5 و نوت 20 اولترا

سامسونگ گلکسی اس 21 اولترااپل آیفون 12 پرو مکسگوگل پیکسل 5سامسونگ گلکسی نوت 20 اولترا
دوربین اصلیسنسور 108 مگاپیکسلی با لنز 26 میلی‌متری، گشودگی دریچه دیافراگم f/1.8، OISسنسور 12 مگاپیکسلی با لنز 7 لایه 26 میلی‌متری، گشودگی دریچه دیافراگم f/1.6، تثبیت‌کننده تصویر Sensor-shiftسنسور 12 مگاپیکسلی با لنز 28 میلی‌متری، گشودگی دریچه دیافراگم f/1.7، OISسنسور 12 مگاپیکسلی با لنز 13 میلی‌متری، گشودگی دریچه دیافراگم f/2.2
دوربین فوق عریضسنسور 12 مگاپیکسلی با لنز 13 میلی‌متری، گشودگی دریچه دیافراگم f/2.2، OISسنسور 12 مگاپیکسلی با لنز 13 میلی‌متری، گشودگی دریچه دیافراگم f/2.4سنسور 16 مگاپیکسلی با لنز 13 میلی‌متری، گشودگی دریچه دیافراگم f/2.2سنسور 16 مگاپیکسلی با لنز 13 میلی‌متری، گشودگی دریچه دیافراگم f/2.2
دوربین تله فوتوسنسور 10 مگاپیکسلی با لنز 70 میلی‌متری، گشودگی دریچه دیافراگم f/2.4، OISسنسور 12 مگاپیکسلی با لنز 65 میلی‌متری، زوم 2.5 برابری، گشودگی دریچه دیافراگم f/2.2سنسور 12 مگاپیکسلی، زوم 5 برابری، گشودگی دریچه دیافراگم f/3.0، OIS
دوربین دیگرسنسور 10 مگاپیکسلی با لنز 240 میلی‌متری، گشودگی دریچه دیافراگم f/4.9سنسور LiDAR
دوربین سلفیسنسور 40 مگاپیکسلیسنسور 12 مگاپیکسلیسنسور 8 مگاپیکسلیسنسور 10 مگاپیکسلی

گاهی اوقات در زمینه دوربین نتایج عملی و روی کاغذ با یکدیگر تفاوت خواهند داشت و اگر می‌خواهید بدانید دوربین یک گوشی تا چه حد کیفیت دارد، تنها راه متوجه شدنش تست عملی آن شناخته می‌شود. ما در تست‌های زیر موقعیت‌های مختلفی را ایجاد کرده‌ایم و عملکرد دوربین گلکسی اس 21 اولترا و سایر گوشی‌ها را هنگام روز و شب، با استفاده از دوربین فوق عریض، انجام بزرگنمایی و در نهایت ثبت سلفی آزموده‌ایم. با ما همراه باشید تا این مقایسه را آغاز کنیم.

صحنه اول: روشنایی روز

در صحنه اول تست ما که در نور طبیعی روز انجام شد تمامی گوشی‌ها عملکرد تحسین‌برانگیزی از خود به نمایش گذاشتند و تفاوت میان آن‌ها بسیار ناچیز است. این موضوع خبر خوشحال‌کننده‌ای برای علاقه‌مندان به موبایل فوتوگرافی خواهد بود و نشانگر پیشرفت محسوس دوربین اسمارت فون‌هاست. کنتراست عالی، رنج داینامیک و جزییات بالا در هر چهار عکس به چشم می‌خورند و شاید تنها تفاوت میان آن‌ها در پردازش رنگ‌ها باشد که به سلیقه هر کمپانی متفاوت خواهد بود. آیفون 12 پرو مکس رنگ‌های گرم‌تری تولید کرده اما رنگ‌ها در پردازش گوشی‌های سامسونگ به میزان اندکی به سردی متمایلند. نکته جالب توجه در این قسمت از مقایسه ما، میزان جزییات در حاشیه‌های عکس گرفته شده توسط گلکسی اس 21 اولترا بوده که نتوانسته جزییات را کاملا حفظ کند.

صحنه دوم: ساحل ویستا

در حالی که طی چند سال اخیر این صحنه به کابوس دوربین‌های موبایل تبدیل شده بود اما در مقایسه دوربین گلکسی اس 21 اولترا با رقبا متوجه شدیم هر چهار گوشی توانستند به راحتی از پس این تست رنج داینامیک بر بیایند. برنده این قسمت گلکسی اس 21 اولترا خواهد بود که ابرها را اصطلاحا نسوزانده و با این وجود توانسته جزییات قسمت‌های تاریک‌تر را به خوبی حفظ کند. این اتفاق به لطف ویژگی HDR محدودکننده بوده که در آیفون 12 پرو مکس و پیکسل 5 حضور ندارد.

مقایسه دوربین گلکسی اس 21

صحنه سوم: فوق عریض

در صحنه فوق عریض ما تمامی گوشی‌ها توانستند تصاویر زیبایی خلق کنند. جالب است که گلکسی نوت 20 اولترا بهترین داینامیک را در این تست داشته در حالی که گلکسی اس 21 اولترا و آیفون 12 پرو مکس در حفظ جزییات سایه‌های حاشیه عکس ناتوان بوده‌اند. همچنین تصویر پیکسل 5 نیز به دیگر تصاویر نزدیک بوده و از عملکرد خوب دوربین این گوشی حکایت دارد.

صحنه چهارم: فوق عریض در کنار دریا

از همان ابتدا می‌توانیم ببینیم آیفون 12 پرو مکس نتوانسته با داینامیک رنج گسترده صحنه خودش را تطبیق بدهد و آسمانی نورانی ثبت کرده است؛ با این وجود سایر قسمت‌های تصویر ظاهر مطلوبی دارند. دوربین گلکسی اس 21 اولترا در این تست به دلیل داینامیک عالی و رنگ‌های سرزنده از نظر ما برنده خواهد بود.

صحنه پنجم: زوم یک برابری در مقابل زوم ده برابری

بحث زوم و بزرگنمایی یکی از دلایل کاربران برای خرید اس 21 اولتراست چرا که برای این کار نه یکی بلکه دو دوربین تله فوتو در اختیار دارد تا از سوژه‌های دور عکس بگیرد. خوشبختانه دوربین‌های تله فوتو به جز جنبه تبلیغاتی، در دنیای واقعی نیز اثر مثبتی دارند و هنگامی که تا 10 برابر روی سوژه بزرگنمایی می‌کنید هیچ موبایلی نمی‌تواند با دوربین گلکسی اس 21 اولترا رقابت کند. نوت 20 اولترا نیز در زمینه جزییات بسیار به اس 21 اولترا نزدیک بوده و در مقام دوم قرار می‌گیرد. آیفون 12 پرو مکس می‌تواند زوم دیجیتال 12 برابری داشته باشد اما توانایی رقابت با محصولات سامسونگ را در خود ندارد. پیکسل 5 نیز وضعیتی بهتر از آیفون نداشته و پس از زوم 10 برابری، چیزی نزدیک به یک نقاشی روغنی تحویل می‌دهد.

صحنه ششم: زوم ده برابری

این آزمایش بر نتیجه‌گیری‌های ما در صحنه قبلی مهر تایید می‌زند. گلکسی اس 21 اولترا بی رقیب در زمینه جزییات بوده و نوت 20 اولترا در فاصله کمی در جایگاه دوم قرار دارد. تصاویر آیفون و پیکسل اصلا نمی‌توانند چنین جزییاتی را ارائه بدهند.

صحنه هفتم: پرتره در روشنایی روز

وقتی نوبت به عکس‌برداری پرتره می‌رسد، آیفون 12 پرو مکس، گلکسی اس 21 اولترا و نوت 20 اولترا عملکرد بسیار خوبی از خود نشان می‌دهند. پیکسل 5 با مشکلاتی در جداسازی سوژه از پس زمینه دست و پنجه نرم می‌کند اما سایر گوشی‌ها تصاویری عالی و بدون افکت‌های مصنوعی ثبت کرده‌اند. در مجموع آیفون 12 پرو مکس برنده این بخش خواهد بود چرا که یک سلفی شارپ و با رنگ‌های دوست داشتنی گرفته است. گلکسی اس 21 اولترا و گلکسی نوت 20 اولترا هاله زرد-سبزی روی صورت سوژه ایجاد کرده‌اند که به او ظاهری بیمارگونه می‌دهد.

صحنه هشتم: چراغ‌ها خاموش!

با غروب خورشید و بیرون آوردن گوشی‌ها برای عکس‌برداری می‌بینیم که دوباره هر چهار شرکت‌کننده تصاویر با کیفیتی خلق کرده‌اند، اما رقابت اصلی میان عملکرد دوربین گلکسی اس 21 اولترا و آیفون 12 پرو مکس خواهد بود. نماینده سامسونگ با ویژگی بهینه‌ساز صحنه – Scene Optimizer خود به صورت خودکار روی حالت شب سوییچ می‌کند تا در شرایط نوری ضعیف تصاویر با جزییاتی بگیرد. داینامیک تصاویر این گوشی به میزان اندکی بهتر از آیفون بوده و اگر به در ساختمان نگاه کنیم این موضوع روشن‌تر خواهد شد، اما جزییات کمی تار هستند و در این زمینه آیفون عملکرد بهتری دارد. پیکسل 5 ساختمان‌های دور دست را با هاله آبی عجیبی پوشانده و در تصاویر نوت 20 اولترا نویزهایی به چشم می‌خورند.

صحنه نهم: نمای شب

دیگر جدال داغ میان گلکسی اس 21 اولترا و آیفون 12 پرو مکس در این صحنه رخ می‌دهد. اگر بخواهیم عکس‌ها را از نظر رنگ بررسی کنیم، آیفون تصویری چشم‌نوازتر ثبت کرده است. در سمت دیگر دوربین گلکسی اس 21 اولترا رنگ‌ها را کمی سردتر نمایش داده که نمای واقعی‌تری به تصویر می‌بخشد. جزییات در هر دو عکس بالا هستند ولی به نظر می‌رسد اس 21 اولترا کمی بهتر عمل می‌کند، حداقل به نظر نویسنده. نوت 20 اولترا در مناطقی که نور کمی وجود دارد نویزهایی را ثبت کرده و پیکسل 5 در این صحنه با رنگ‌های بسیار سرد و جزییات متوسط، از گردونه رقابت خارج است.

صحنه دهم: در ورودی مدرسه

الگوریتم‌های گوگل بالاخره توانستند یک شاهکار بیافرینند. از میان تمامی عکس‌هایی که از در مدرسه گرفته شده تنها عکس‌های پیکسل 5 هستند که نویزهای بسیار کمی دارند، در حدی که می‌توانیم با ارفاق بگوییم نویزی در تصویر وجود ندارد. رنگ‌های شفاف و داینامیک رنج خوب از دیگر ویژگی‌های مثبت عملکرد پیکسل 5 برشمرده می‌شوند. سایر عکس‌ها روشن‌ترند اما به همان نسبت نویزهای بیشتری در آن‌ها دیده می‌شود.

نتیجه‌گیری

نتایج خود گویای همه چیز هستند. از بین تمامی گوشی‌هایی که در گذشته تست کرده‌ایم، دوربین گلکسی اس 21 اولترا یکی از بهترین و کامل‌ترین پکیج‌های دوربین را در اختیار دارد. دوربین‌های توانمند این گوشی تصاویر بسیار با کیفیتی را در شرایط نوری مختلف ثبت کردند که به اشتراک نگذاشتن‌شان کمی سخت است! ویژگی بزرگنمایی دوربین نیز در حال حاضر بی رقیب بوده و شاید آیفون سال 2021 بتواند در این زمینه حرف‌هایی برای گفتن داشته باشد. قطعا نقص‌هایی در تصاویر ثبت شده توسط اس 21 اولترا به چشم می‌خورند، مانند عدم حفظ جزییات در حاشیه‌ها یا وجود نویز در شرایط نوری ضعیف و داینامیک رنج گسترده؛ اما با این وجود و با در نظر گرفتن تمامی نقاط ضعف و قوت این گوشی، گلکسی اس 21 اولترا برگ برنده عکاسی با موبایل را در اختیار دارد.