اندروید ۱۲ گوگل

همه چی در مورد اندروید ۱۲ گوگل ؛ امکانات، شایعات و زمان انتشار

اگر از عاشقان اندروید هستید، با ما همراه باشید تا در این مقاله هر چیزی که از اندروید ۱۲ گوگل – Android 12 می‌دانیم را با شما به اشتراک بگذاریم.

هر سال گوگل یک به‌روزرسانی بزرگ را برای سیستم عامل اندروید خود منتشر می‌کند. سال گذشته این شرکت اندروید ۱۱ را در اختیار میلیون‌ها کاربر در سراسر جهان قرار داد. اکنون وارد سال ۲۰۲۱ شده‌ایم و امسال نیز نسخه جدید این پلتفرم با نام اندروید ۱۲ منتشر خواهد شد. گرچه هنوز اطلاعات زیادی از آن در دست نیست، اما مواردی را اخیراً به دست آورده‌ایم. به همین بهانه در این مطلب قصد داریم هر آنچه در مورد این محصول شنیده‌ایم و می‌دانیم را با شما به اشتراک بگذاریم.

اندروید ۱۲ گوگل کی منتشر می‌شود؟

  • نسخه پیش‌نمایش مخصوص توسعه دهندگان: بین بهمن و اسفند ۹۹
  • نسخه آزمایشی عمومی: بین اردیبهشت و خرداد ۱۴۰۰
  • انتشار نسخه رسمی: بین شهریور و مهر ۱۴۰۰

گوگل معمولاً الگوی مشخصی را دنبال می‌کند: اولین ماه‌های سال میلادی از یک نسخه پیش‌نمایش اندروید مخصوص توسعه دهندگان رونمایی می‌کند. به عنوان مثال، نسخه پیش‌نمایش مخصوص توسعه دهندگان اندروید ۱۱ در فوریه ۲۰۲۰ منتشر شد. انتظار داریم مجدد همین تاریخ امسال هم برای اندروید ۱۲ نیز در نظر گرفته شود. سپس به ماه مه می‌رسیم که گوگل هر ساله میزبان کنفرانس توسعه‌دهندگان خود موسوم به Google I/O در این ماه است و گوگل نسخه آزمایشی این سیستم عامل را برای تست کردن برخی از ویژگی‌های جدید Android 12 در اختیار عموم قرار می‌دهد. در نهایت، نسخه رسمی اندروید جدید نیز پاییز پیش رو، در ماه سپتامبر منتشر می‌شود.

کدام گوشی‌ها زودتر اندروید ۱۲ را دریافت می‌کنند؟

  • گوشی‌های پیکسل اول از همه اندروید ۱۲ را دریافت می‌کنند.
  • گوشی‌های پرچمدار بعدی پیکسل، دریافت کنندگان احتمالی بعدی هستند.
  • گوشی‌های شرکای گوگل هم بعد از این‌ها اندروید جدید را دریافت می‌کنند.

زمانی که نسخه نهایی اندروید ۱۲ عرضه شود، اولین گوشی‌هایی که آن را دریافت می‌کنند، سری محصولات پیکسل خود شرکت گوگل هستند. به عنوان مثال اندروید ۱۱ در زمان انتشار فقط برای پیکسل ۲ و مدل‌های جدیدتر عرضه شد. همچنین دستگاه‌هایی با برند وان پلاس، شیائومی، اوپو و ریلمی نیز آن را دریافت کردند.

نام اندروید بعدی، اندروید ۱۲ است؟

  • بله، گوگل این نام را در سال ۲۰۲۰ تأیید کرد.

گوگل در سپتامبر گذشته، در یک پست وبلاگی برای توسعه دهندگان خودش تأیید کرد که نسخه بعدی اندروید، اندروید ۱۲ نام خواهد داشت.

آیا باید منتظر امکانات جدیدی در اندروید ۱۲ باشیم؟

از نظر امکانات، هنوز اطلاعات زیادی از به‌روزرسانی Android 12 وجود ندارد. بنابراین ما همه‌ی گزارش‌های تأیید شده، فاش شده و شایعات را باید مثل پازل کنار هم بچینیم.

دسترسی آسوده‌تر و امن‌تر به دیگر فروشگاه‌های اپلیکیشن

گوگل در یک پست وبلاگی پاییز پیش رو اعلام کرد که اندروید ۱۲ بیشتر از هر زمان دیگری استفاده از دیگر فروشگاه‌های اپلیکیشن روی دستگاه‌های اندرویدی را آسان‌تر می‌کند، در عین حال باید مراقبت‌های امنیتی اندروید هم رعایت شود. البته گوگل جزئیاتی از معنی و چگونگی فعالیت این فروشگاه‌های اپلیکیشن مستقل را ارائه نکرده است. فرض ما بر این است که شما قادر خواهید بود اپلیکیشن‌های مورد نظر خود را با رعایت نکات امنیتی از دیگر فروشگاه‌های اپلیکیشن به جز پلی استور نیز دریافت کنید.

حالت شبکه محدود

اندروید ۱۲ گوگل

میشال رحمان، یکی از اعضای تیم توسعه‌دهندگان XDA می‌گوید یکی از امکاناتی که از طریق پروژه AOSP اندروید متوجه آن شده، «حالت شبکه محدود» است. این ویژگی بعد از فعال شدن به اپلیکیشن‌ها اجازه می‌دهد در یک حالت محصور به شبکه دسترسی پیدا کنند. دیگر اپلیکیشن‌هایی که مجوز لازم به آن‌ها داده نشود، نمی‌توانند داده‌ها را ارسال و دریافت کنند.

رحمان می‌گوید این حالت فقط با اپلیکیشن‌های سیستمی کار می‌کند که توسط تولیدکنندگان ثبت و توسعه پیدا کرده باشد. گرچه به نظر نمی‌رسد این یک فایروال تنظیم‌پذیر در سطح سیستم باشد، اما همچنان قابلیت جذابی به نظر می‌رسد. تصور اینکه گوگل تنظیمات سمت کاربر را برای محدود کردن دسترسی به اینترنت ارائه خواهد کرد، جالب است. اما هنوز مشخص نیست که گوگل چگونه این حالت را در اندروید ۱۲ خود پیاده‌سازی کند.

App Pairs ؛ نام اسپلیت اسکرین جدید در اندروید

اندروید ۱۲ گوگل

اندرود ۱۱ تجربه نصف کردن صفحه را ارائه می‌دهد که به لطف آن شما می‌توانید دو اپلیکیشن را در عین واحد روی یک دیوایس اجرا کنید. 9to5Google می‌گوید گوگل در اندروید ۱۲ در حال کار روی یک نسخه بهبود یافته این قابلیت به نام App Pairs است. در حال حاضر اسپلیت اسکرین یک اپلیکیشن را روی صفحه سنجاق می‌کند، اما سیستم App Pairs دو اپلیکیشن را مثل دو صفحه کتاب در کنار یکدیگر قرار می‌دهد، به نوعی که آن‌ها لازمه‌ی استفاده از یکدیگر هستند.

زمانی که اپلیکیشن‌ها Pair شدند، شما می‌توانید اپلیکیشن‌های جفت‌سازی شده را تغییر دهید. این وب‌سایت چگونگی آنچه App Pairs می‌تواند باشد را نیز در یک تصویر مفهومی به نمایش گذاشته است. این قابلیت در اندروید ۱۲ دارای یک جداکننده است که شما می‌توانید عرض مربوط به هر اپلیکیشن را به واسطه آن تعیین کنید.

دریافت مستقیم آپدیت‌ها از پلی استور

اندروید ۱۲ گوگل

اندروید ۱۲ همچنین می‌تواند دریافت به‌روزرسانی‌های سیستمی اندروید توسط کاربران را آسوده‌تر کند. توسعه‌دهندگان XDA دریافته‌اند که گوگل در حال اضافه کردن Android Runtime (یا ART) به عنوان ماژول خط اصلی در اندروید ۱۲ است که اجازه می‌دهد به جای آن که به‌روزرسانی‌های اندرویدی به صورت OTA منتشر شوند، در پلی استور قرار بگیرند. این می‌تواند منجر به انتشار منظم‌تر به‌روزرسانی‌ها و جلوگیری از تأخیر در انتشار آن‌ها از سوی تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند شود.

«خواب زمستانی» اپلیکیشن‌های بلااستفاده برای آزادسازی حافظه

توسعه‌دهندگان XDA دریافته‌اند که اندروید ۱۲ می‌تواند به قابلیت هایبرنیت (موقتاً از دسترس خارج کردن) اپلیکیشن‌های باز بلااستفاده از سوی کاربر مجهز شود که به مصرف کمتر انرژی و آزاد کردن هرچه بیشتر فضا کمک می‌کند. تغییرات کد ارسال شده به AOSP نشان می‌دهد گوگل به طور خاص در حال افزودن یک سیستم جدید برای مدیریت وضعیت خواب زمستانی اپلیکیشن‌ها است؛ این بدان معناست که اپلیکیشن‌های غیرفعال از منابع سخت افزاری گوشی استفاده نخواهند کرد و می‌توانند برای حافظه بیشتر بهینه شوند.

ما دوست داریم چه چیزهایی را در اندروید ۱۲ گوگل ببینیم؟

اندروید از زمان معرفی زبان طراحی Material Design در سال ۲۰۱۴ هیچگاه تغییرات جدی و بزرگی را در طراحی سیستم عامل اندروید ایجاد نکرده است. بنابرابن اکنون زمان خوبی برای این تغییرات است. این تغییر می‌تواند شبیه ویجت‌هایی باشد که اپل با iOS 14 خود آن‌ها را در اختیار کاربران قرار داد. ما همچنین خوشحال می‌شویم اگر گوگل اندروید جدیدش را در اختیار کاربران بیشتری قرار دهد و تمام گوشی‌های موجود در بازار بتوانند آن را دریافت کنند. در حال حاضر بسیاری از ویژگی‌های جذاب اندروید فقط در اختیار کاربران گوشی‌های پیکسل قرار می‌گیرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. علیرضا قرایی ادبی

    اون قسمت از مقاله تون که نوشتین کدام گوشی ها زودتر اندروید ۱۲ را دریافت میکنند را فکر کنم اشتباه نوشتین به خصوص قسمت ۲ مش