سنسور قند خون

ساعت هوشمند بعدی سامسونگ و اپل به سنسور قند خون مجهز می‌شوند

طبق گزارش رسانه‌های کره جنوبی، نسل بعدی ساعت‌های هوشمند دو کمپانی سامسونگ و اپل به سنسور قند خون مجهز می‌شوند.

بر اساس اخبار منتشر شده از ET News کره جنوبی، سامسونگ و اپل هر دو مشغول کار روی سنسور قند خون برای ساعت‌های هوشمند جدید خود هستند. به کمک این قابلیت کاربران می‌توانند علاوه بر فاکتورهای پیشین، میزان قند موجود در خون خود را نیز بررسی و پایش کنند.

این گزارش بیشتر بر سامسونگ تاکید دارد که قرار است 3 ساعت هوشمند جدید را در دومین مراسم آنپکد امسال خود معرفی کند. این مراسم که انتظار می‌رود در نیمه دوم 2021 شاهد آن باشیم، احتمالا تنها مختص به ساعت‌های جدید نبوده و گوشی هوشمند انعطاف پذیر جدید سامسونگ نیز طی آن معرفی خواهد شد.

قابلیت سنجش قند خون در ساعت گلکسی واچ 4 – Galaxy Watch 4 یا گلکسی واچ اکتیو 3 – Galaxy Watch Active 3 حضور خواهد داشت. البته این اسامی بر اساس سابقه سامسونگ در نام‌گذاری ساعت‌هایش انتخاب شده و نام رسمی آن‌ها از سوی این غول کره‌ای همچنان اعلام یا تایید نشده است.

در این فناوری سنسورهای نوری قادر به اندازه‌گیری سطح گلوکز خون (قند موجود در خون) هستند؛ قابلیتی که برای افراد دیابتی به شدت کاربردی است. دستگاه‌های سنجش قند عادی که در بازار هستند نیاز دارند تا بخشی از خون را دریافت و بر اساس آن قند خون فرد را تخمین بزنند. قابلیت ساعت جدید سامسونگ نیاز به خون گیری روزانه، هرچند اندک، را برطرف می‌کند.

سامسونگ برای سنجش قند خون از تکنیک طیف سنجی «رامان» استفاده می‌کند که حاصل پژوهش مشترک سامسونگ و دانشگاه M.I.T است. در این روش سنسورهای نوری ساعت اطلاعات مربوط به طول موج ناشی از لرزش مواد موجود در خون که بر اثر پراکنش پرتور لیزر به آن‌ها حاصل می‌شود را اندازه گیری می‌کنند. دستیابی به دقت بالای سیگنال نتیجه این پژوهش مشترک است.

سامسونگ در گلکسی واچ 3 و اپل در اپل واچ 6 قابلیت الکتروکاردیوگرام (ECG) یا نوار قلب را معرفی کردند. دقت و توانمندی سنسور و الگوریتم ساعت‌های سامسونگ گلکسی واچ اکتیو 2 و گلکسی واچ 3 و همچنین اپل واچ 4 آنقدر دقیق و قابل اعتماد است که تاییده سازمان غذا و داروی آمریکا موسوم به FDA را نیز دریافت نموده‌اند. البته این دو کمپانی پیش از این که چنین قابلیتی را در ساعت‌های خود تعبیه کنند تاییده مراجع دولتی را دریافت نمودند، چرا که سنجش ECG یک فناوری در حوزه پزشکی است.

انتظار می‌رود دو رقیب پییش از عرضه نسل جدید ساعت‌های هوشمند نسل بعد خود مجددا تاییده‌های لازم از سازمان‌های دولتی مربوطه را برای سنسورهای سنجش قند خون نیز دریافت و سپس آن را به صورت تجاری در محصولات خود انبوه سازی کنند.

ناگفته نماند سامسونگ اخیرا موفق شده تا نشان CE را برای قابلیت ECG و سنجش فشار خون برنامه پایش سلامت خود موسوم به Samsung’s Health Monitor را نیز دریافت کند. این نشان بیانگر انطباق یک محصول با استانداردهای بهداشت، ایمنی و حفاظت از محیط زیست برای فروش در ناحیه اقتصادی اروپا است. البته این نشان تنها مختص به اروپا نیست و برای کالاهایی که خارج از این قاره فروخته می‌شوند نیز این را گواه می‌دهد که تاییده‌های مذکور از سوی نهادهای تعیین استاندارد اروپایی را دارند.

تا پیش از این قابلیت‌های نوار قلب و فشار خون تنها در کره جنوبی و ایالات متحده آمریکا فعال بود، اما به لطف تاییده اروپا هم اکنون کاربران در 27 کشور عضو منطقه اقتصادی اروپا به علاوه شیلی، بریتانیا، اندونزی و امارات متحده عربی نیز می‌توانند با کمک ساعت هوشمند خود از این سرویس‌ها بهره‌مند شوند. بروزرسانی جدید برنامه Samsung’s Health Monitor در تاریخ 4 فوریه منتشر و از یک زمانبندی تدریجی برای عرضه پیروی می‌کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. به نظر من که خیلی جالب اومد مگر میشود بدون گرفتن خون میزان قند خون را بررسی کرد