داشبورد دیجیتالی

محققان ایرانی موفق به ساخت داشبورد دیجیتالی برای اتومبیل‌های بومی شدند

گروهی از محققان یک تیم استارتاپی ایرانی موفق به ساخت یک داشبورد دیجیتالی برای انواع اتومبیل‌های بومی ساخت داخل شده‌اند.

یک تیم استارتاپی ایرانی موفق به طراحی داشبورد دیجیتالی شده‌ است که موجب اضافه شدن آپشن‌های جدید به اتومبیل‌های ساخت داخل می‌شود. سروش نقویان به عنوان مدیر این تیم استارتاپی عنوان می‌کند که در چندین سال گذشته کیلومتر شمارهای دیجیتالی جایگزین کیلومتر شمارهای قدیمی شده‌اند. از آن‌جایی که کیلومتر خودروها را می‌توان تعویض کرد، این تیم در تلاش است تا شرایط را برای نصب داشبوردهای دیجیتالی بر روی خودروهای اقتصادی فراهم کند.

نقویان با اشاره به این که داشبورد دیجیتالی مذکور را یک تیم مستقر در کارخانه نوآوری آزادی طراحی کرده‌اند بیان داشت داشبوردهایی که توسط این تیم استارتاپی ایرانی طراحی شده قابل نصب بر روی خودروهای داخل نیز است.

امکانات داشبورد دیجیتالی ایرانی

این داشبورد‌ها امکانات جدیدی را به خودرو اضافه می‌کنند زیرا نمایشگر و کامپیوتر پیشرفته‌ای دارند. این سیستم به دلیل طراحی خاصی که دارد تغییری در سیم کشی فابریک خودرو ایجاد نمی‌کنند و با همان دسته سیمی که پشت کیلومتر شمار قرار دارد شروع به کار می‌کند. به گفته‌ی نقویان این سیستم بدون دخالت نرم افزارهای خارجی و توسط یک تیم برنامه نویسی ایرانی در داخل ایران طراحی شده‌ است.

داشبورد دیجیتالی

این داشبورد دیجیتالی قابلیت نصب بر روی تمام خودروهای ایرانی را دارد؛ اما برخی خودروها احتیاج به تعویض نمایشگر دارند زیرا اندازه‌ی داشبورد آن‌ها با سایر داشبوردها متفاوت است و محل قرار گیری داشبورد آن‌ها نیز با سایر خودروها فرق دارد. در حال حاضر تلاش برای نهایی کردن طرح، فراهم کردن امکانات جدید و تولید نمونه صنعتی از جمله فعالیت‌های فعلی این گروه برای رساندن داشبورد دیجیتالی خود به مرحله تولید انبوه است. نقویان به مذاکره با تولید کنندگان قطعات الکتریکی خودرو و شرکت‌های خودروسازی‌ اشاره کرد و اظهار داشت که این شرکت‌ها از این تیم استارتاپی ایرانی استقبال خوبی کردند.

از ویژگی‌های داشبورد دیجیتالی می‌توان به روشن و خاموش کردن اتومبیل از راه دور، دوربین دنده عقب، تغییر در شکل نمایش اطلاعات، اطلاعات کامل از میزان سرعت‌، مشاهده در لحظه‌ موقعیت خودرو، میزان فاصله با اجسام در زمان دنده عقب رفتن و دزدگیری پیشرفته که با موبایل ارتباط دارد، اشاره کرد. استفاده از داشبورد دیجیتالی مذکور به رانندگان اجازه می‌دهد خودرو را متوقف کنند و درهای آن را از راه دور باز و بسته کنند. استفاده از هدآپ دیسپلی هم به رانندگان این امکان را می‌دهد تا اطلاعاتی مانند میزان دور موتور، سرعت و اخطار‌های خودرو را روی شیشه‌ جلوی خودرو ببینند.

از دیگر ویژگی‌های این داشبورد دیجیتالی می‌توان به نمایش اطلاعات آماری از خودرو مانند میزان سوخت مصرفی در زمان‌های مختلف از جمله روز یا هفته، عیب یابی و نمایش مشکلات فنی خودرو، وضعیت رانندگی در طول روز، نمایش وضعیت هوا در موقعیت خودرو، یاد آوری سرویس‌های دوره‌ای تقویم و یادآوری مناسبت‌های مهم و غیره اشاره کرد.

نقویان می‌گوید داشبورد‌های دیجیتالی تا الان روی دو خودرو تست شده و اکنون در حال مذاکره با یک خودروسارزی داخلی هستیم. ضمن آن که گزارش‌ها حاکی از به نتیجه رسیدن این طرح با همکاری کارخانه نوآوری آزادی است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

4 دیدگاه

  1. این کشفه الان ؟

  2. علیرضا قرایی ادبی

    ساختن همچین چیزی که کازی ندازه و مطمعنم امکاناتی که بهش اضاف کردن اصلا کاربرد نداره

    بهتره برن سیستم انتقال قدرت بین چرخ ها رو کشف کنن که ماشبن چپ نکنه

    • درسته

      یک تبلت ساخت چین هستش و فقط یک قاب برش خورده داره

      قبلا هم از این چیزها زیاد بود

      نمونش برای خودروهای پژو که یک مانیتور اضافه می شد و با ECU در ارتباط بود

      با سپاس

      • سلام

        خیر دوست عزیز. این محصول خیلی بیشتر از یک تبلت چینی و یک قاب برش خورده اس. مانیتور استفاده شده توی این محصول مخصوص خودرو و همون مانیتوریه که توی بی ام و سری ۵ استفاده میشد. استاندارد خودرویی داره و توی نور مستقیم افتابم واضح دیده میشه.

        تمام مراحل از صفر تا صدشو خودمون انجام دادیم. هیچ شرکتی به ما کمک نکرد. دوسال زمان برد تا تونستیم این کار انجام بشه.سیستم عاملش اندروید نیست بر اساس حرف شما واسه تبلت چینی. نسخه کاستومایز شده ی لینوکسه. برعکسه محصولی که میگین با ecu در ارتباطه کخ باعث میشه اطلاعات هر ۰.۵ ثانیه نمایس داده بشه. این سیستم مستقیم با دسته سیم فابریک و در ارتباطه و اطلاعات رو لحطه ای نشون میده. نسخه کاملش ۴۷ امکان کاربردی به ماشین اضافه میکنه.

        قبلا هم از این چیزا زیاد نبوده☺