۵۰۰ هزار کاربر فیسبوک

فروش اطلاعات ۵۰۰ میلیون کاربر فیسبوک توسط یک ربات تلگرامی

هکرها، اطلاعات بیش از ۵۰۰ میلیون کاربر فیسبوک را توسط یک ربات تلگرامی برای فروش گذاشتند. این اطلاعات شامل شماره تماس کاربران این شبکه اجتماعی است.

اخیرا یک انجمن جرایم اینترنتی، فروش دسترسی به آنچه را که ادعا می‌کنند دیتابیس شماره تلفن‌های متعلق به ۵۰۰ میلیون کاربر فیسبوک است را آغاز کرده . این شبکه ربات ادعا می‌کند که به مشتریان خود اجازه می‌دهد تا با استفاده از یک ربات تلگرام خودکار شماره تلفن‌ها را جستجو کنند. گزارش ها حاکی از آن است که این داده‌ها به نظر می‌رسد که چندین سال قدمت داشته باشند، اما هنوز نمایانگر خطر امنیت اینترنتی و حریم خصوصی برای کسانی است که صاحب این شماره ها هستند.۵۰۰ هزار کاربر فیسبوک

با توجه به این که مردم به ندرت شماره تلفن خود را تغییر می‌دهند احتمال دارد که بسیاری از این شماره تلفن‌ها درست باشد. یکی از مجرمان اینترنتی که خدمات ربات را تبلیغ می‌کند می‌گوید که این دیتابیس حاوی اطلاعات بیش از ۵۰۰ میلیون کاربر فیسبوک است. گزارش شده است که فیسبوک اعلام کرده است که آسیب پذیری این داده‌ها مربوط به نقصی است که این شرکت قبلا داشته اما در آگوست ۲۰۱۹ (مرداد ۱۳۹۸) آن را رفع و اصلاح کرده است.

وجود این شبکه رباتی ابتدا توسط آلون گال (Alon Gal)، بنیانگذار و مدیر ارشد فناوری شرکت امنیت سایبری هادسون راک (firm Hudson Rock) اعلام شد. طبق گفته‌ی Motherboard، ربات برای یافتن شماره تلفن‌های همراه به کاربران فیسبوک کمک می‌کند. روش کار هم به این صورت است که به کاربران اجازه می‌دهد یک شماره تلفنی را وارد کرده و شناسه فیسبوک کاربر مربوطه را دریافت کنند یا شناسه فیسبوک شخصی را وارد کرده و شماره تلفن او را دریافت کنند.

هکرها به کاربران دسترسی رایگان ارائه می‌دهند و آن‌ها اجازه دارند تا اطلاعات را جستجو کنند اما اطلاعات مجدداً ویرایش می‌شود. کسانی که می‌خواهند شماره تلفن یا شناسه فیسبوک به دست آورند برای به دست آوردن یک شناسه یا شماره تلفن باید ۲۰ دلار با برای به دست آوردن ۱۰ هزار شناسه یا شماره تلفن مبلغ ۵ هزار دلار بپردازند. همچنین گفته می‌شود که این دیتابیس، اطلاعاتی در مورد کاربران فیسبوک از ایالات متحده، کانادا، انگلستان، استرالیا و ۱۵ کشور دیگر را در اختیار دارد.

این اطلاعات در سال ۲۰۱۹پس از آن که هکرها متوجه شدند امکان شماره گیری شماره تلفن‌های کاربران فیسبوک وجود دارد، فاش شد. فیسبوک ادعا می‌کند که ربات خود را با داده‌های جدیدتر آزمایش کرده است و هم‌اکنون هیچ مشکلی وجود ندارد. این شبکه اجتماعی توضیح داد که محتوای  دیتابیس مربوط به زمان قبل از رفع آسیب پذیری است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*