38 درصد آمریکایی‌ها از تزریق واکسن کرونا خودداری می‌کنند

38 درصد آمریکایی‌ها از تزریق واکسن کرونا خودداری می‌کنند

تزریق واکسن کرونا تنها امید ما برای پایان پاندمی کووید 19 است، اما به نظر می‌رسد که بسیاری از آمریکایی‌ها با امتناع از زدن واکسن، تمام شدن این همه‌گیری را به چالش خواهند کشید.

تازه‌ترین تحقیقات نشان داده که حدودا 38 درصد آمریکایی‌ها از تزریق واکسن کرونا خودداری خواهند کرد. همان‌طور که می‌دانیم، تنها راه برای پایان دادن به همه‌گیری کووید 19 واکسیناسیون جهانی بوده، اما این خبر نگران کننده جنجال‌هایی را در رابطه با تمام شدن این پاندمی به وجود آورده است.

جالب است بدانید که ساخت واکسن و آزمایش آن برای مطمئن شدن از تاثیرات مثبت و قابل اعتماد بودن داروی ساخته شده، تنها فاکتورهای مهم برای به پایان رساندن همه‌گیری کرونا نیستند و اگر شهروندان کشورهای مختلف به تعداد کافی برای به حدنصاب رسیدن موضوع ایمن‌سازی در برابر کووید 19، واکسینه نشوند، نمی‌توان به پایان این پاندمی امیدوار بود.

نظرسنجی تزریق واکسن کرونا

در واقع دانشمندان اعلام کرده‌اند که برای جلوگیری از گسترش هرچه بیشتر ویروس کرونا در میان مردم، باید چیزی بیش از 60 درصد افراد در مقابل این بیماری مرگبار دستگاه تنفسی مصون شوند و این مصونیت یا با تزریق واکسن کرونا رخ می‌دهد و یا با مبتلا شدن و رهایی از بیماری؛ اگر قرار باشد که با آلوده شدن افراد به حدنصاب مورد نظر برسیم، تعداد بسیار زیادی از مبتلایان جان خود را از دست خواهند داد و به همین دلیل، واکسیناسیون جمعی تنها گزینه باقی مانده است.

دستاورد بزرگ توسعه واکسن کووید 19 در مدت زمانی کمتر از یک سال بعد از گزارش اولین موارد ابتلا به این بیماری در ووهان چین، یکی از رکوردشکنی‌های تاریخ علم پزشکی بود؛ در چند صد سال گذشته سابقه نداشته که بشریت با چنین سرعتی برای یک بیماری ناشناخته دارویی با کارایی بالای 90 درصد بسازد. با این حال یکی از ویژگی‌های ناراحت کننده عصر حاضر تئوری‌های توطئه و اطلاعات غلط و پارانوید گونه‌ای بوده که در رابطه با چنین موضوعاتی بین مردم پخش می‌شوند.

38 درصد آمریکایی‌ها از تزریق واکسن کرونا خودداری می‌کنند

تئوری‌هایی مانند اینکه سرمایه‌داران بزرگ جهان قصد دارند با تزریق واکسن تراشه‌های مینیاتوری را در بدن افراد کار بگزارند و یا شیوع این همه‌گیری توطئه‌ای بود که ابر قدرت‌ها برای کسب درآمد به راه انداختند. در میان این صحبت‌های عجیب و غریب، سرعت بالای ساخت واکسن کووید 19 هم یکی دیگر از موضوعاتی بوده که تئوری‌های توطئه جالبی را در مورد کارایی و ایمنی آن به راه انداخته است.

فاکتورهای موثر

در همین رابطه، دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا آمریکا در نظرسنجی ملی جدید خود دریافته‌اند که حدودا 38 درصد شهروندان ایالات متحده یا از تزریق واکسن کرونا امتناع خواهند کرد و یا مطمئن نیستند که این دارو را تزریق می‌کنند یا خیر؛ البته نظرسنجی مورد نظر به همین جا ختم نشده و دلیل چنین موضوعی از مردم پرسیده شد. بر اساس اطلاعات موجود، فاکتورهای اصلی که باعث عدم اطمینان مردم آمریکا به واکسن کووید 19 می‌شود، نگرانی در مورد کارایی و ایمنی این داروی جدید است.

در این نظرسنجی نمونه‌ای آماری از مردم آمریکا در نظر گرفته شده بود و دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا با جمع‌آوری اطلاعات این عده، به نتیجه‌گیری کلی در مورد تمامی شهروندان کشور در طبقات معیشتی مختلف و مناطق و ایالت‌های گوناگون رسیدند. همان‌طور که اشاره شد، این نظرسنجی تنها به یک سوال ساده محدود نبود و در میان پرسش‌های به عمل آمده محققان قصد داشتند تا دلیل نگرانی مردم در رابطه با تزریق واکسن کووید 19 را جویا شوند. از این طریق می‌توان نادانسته‌های ما در رابطه با باور عموم مردم در مورد چنین اتفاقات و پدیده‌هایی را روشن کرد.

38 درصد آمریکایی‌ها از تزریق واکسن کرونا خودداری می‌کنند

به صورت جزئی‌تر گفته شده که فاکتورهایی مانند قرار گرفتن در معرض اخبار دروغ و نامعتبر، طبقه اجتماعی اقتصادی افراد، تصور شهروندان از خطرات به وجود آمده با زدن واکسن، اطلاعات افراد در مورد واکسن کووید 19 و حتی باورهای سیاسی، نقش مهمی در تمایل یا عدم تمایل شهروندان به تزریق واکسن کرونا تاثیر دارند.

آیا تزریق واکسن کرونا با مشکل مواجه خواهد شد؟

دانشمندان می‌گویند که طبقاتی از جامعه که سالانه درآمدی بیش از 120 هزار دلار دارند، بیشتر از سایرین با استفاده از داروهای ضد کووید 19 موافق هستند. از طرف دیگر در مورد قرار گرفتن در معرض جریان خبری شبکه‌های گوناگون، به نظر می‌رسد که طرفداران فاکس نیوز (Fox News) و کسانی که بیشتر از همه اخبار این رسانه را دنبال می‌کنند، در مقایسه با دیگران میل کمتری به تزریق واکسن دارند.

به علاوه کسانی که اکثر اخبار خود در مورد وقایع جهان را از شبکه‌های اجتماعی دریافت می‌کنند، همانند طرفداران فاکس نیوز میل بیشتری به باور تئوری‌های توطئه داشته و به داروهای تازه توسعه داده شده اطمینان ندارند. نویسنده تحقیق، جانت بی رویز (Jeanette B. Ruiz) می‌گوید که اکثر کسانی که به تزریق واکسن کرونا رغبت ندارند، جزو افراد کم‌سواد و شهروندان دارای سطح تحصیلات پایین هستند.

به گفته رویز، استقبال شهروندان از داروهای جدید مقابله با کووید 19 کمتر از حد انتظار دانشمندان خواهد بود و حدودا 14.8 درصد از شرکت کنندگان در نظرسنجی گفته‌اند که به احتمال قوی واکسن کرونا را تزریق نمی‌کنند. به علاوه حدودا 23 درصد از داوطلبان در مورد این مسئله اطمینان ندارند.

این دانشمند اظهار می‌کند که با وجود نقش واکسن‌ها به عنوان یکی از کارآمدترین وسایل ساخت دست بشر برای تضمین سلامتی انسان‌ها، هنوز هستند کسانی که این داروها را غیر مطمئن و حتی خطرناک قلمداد می‌کنند. به گفته رویز سرعت بالای فرآیند تولید و آزمایش واکسن‌های اخیر هم باعث شده تا شک و تردید بیشتری در ذهن مخاطبان در رابطه با بحث تزریق واکسن کرونا به وجود بیاید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*