گوشی های عجیب

فلش بک: گوشی های عجیب از کمپانی‌های عجیب‌تر!

در این مطلب بررسی کوتاهی از برخی گوشی های عجیب خواهیم داشت که توسط کمپانی‌هایی مانند کوکا کولا و کی اف سی ساخته ‌شده‌اند.

ساخت تلفن‌های همراه معمولا توسط شرکت‌هایی انجام می‌شود که در طراحی آن مهارت داشته و سعی دارند تا سالانه با پیشرفت‌هایی که لحاظ می‌کنند، بازار خود را در کشورهای مختلف حفظ کرده و یا حتی فروش گجت‌های خود را بیشتر کنند.

با این وجود، همیشه برخی از کمپانی‌هایی که تخصص اصلی آن‌ها ساخت این مدل از گجت‌ها نیست یا اصلا در حوضه کاری دیگری فعال هستند، دست به ساخت گوشی‌ها یا دستگاه‌هایی می‌زنند که به دلیل خاص بودن توجه کاربران بسیاری را هم به خود جلب می‌کند‌. البته این موضوع دیگر چندان هم عجیب نیست، به نحوی که چندی پیش دیدیم که کمپانی KFC که معمولا برای رستوران‌های زنجیره‌ای خود معروف است یک کنسول بازی با قابلیت گرم کردن غذا را معرفی کرد!

گوشی های عجیب

به هر حال در فلش بک قبلی ما به سراغ شرکت‌هایی رفتیم که در نهایت اگر کار آن‌ها ساخت گوشی نبود، حداقل بعضی از آن‌ها مانند برند مارشال در ساخت گجت‌های مرتبط با تکنولوژی حرفه‌ای بودند. اما امروز، قرار است تا به سراغ برخی برندها برویم که هرگز فکرش را هم نمی‌کردید که یک تلفن همراه طراحی کنند.

گوشی کوکا کولا

گوشی های عجیب

تقریبا یک سال پس از عرضه گوشی اریکسون ای 1018 اس، نسخه جدید آن با طراحی مخصوص شرکت کوکا کولا عرضه شد و سیاست این کمپانی برای جذب کاربران، به این شکل بود که هرکس ۶۰ در قوطی نوشابه‌های کوکا کولا را جمع‌آوری کند، می‌تواند که این تلفن همراه را دریافت کند!

پس از جمع‌آوری درهای قوطی برای شما یک بسته هدیه ارسال می‌شد که داخل آن، این گوشی گذاشته شده بود. به هر حال به جز تصویر زمینه با لوگو کوکا کولا، بدنه‌ای که روی آن نام برند هک شده و همچنین صدای زنگ مخصوص، دیگر چیز جدیدی در این تلفن گذاشته نشده بود.

جالب‌تر از همه اینکه از این نوع گوشی هنوز چند بسته در فروشگاه آنلاین eBay قرار دارد.

گوشی یکبار مصرف

گوشی های عجیب

حتما تابه حال هنگام رفتن به مدرسه با نام شرکت بیک برای خرید خودکار آشنا شده‌اید؛ برند فرانسوی که کار آن تولید خودکارهای ساده، عطر و تیغه‌های قابل بازیافت است. با این وجود همانطور که واضح است، هنگامی که نام این برند در لیست گوشی های عجیب آورده شده، یعنی بیک هم در ساخت تلفن‌های همراه دست داشته است!

گوشی Bic Phone یکی از گوشی های عجیب و به نحوی یکبار مصرف بود که در فرانسه و اسپانیا با رنگ نارنجی و سفید مخصوص برند بیک به فروش می‌رسید. درواقع این گوشی یک نسخه جدید از الکاتل OT-S210 بود که فقط نام برند بیک روی آن هک شده بود. طبق اعلام رسمی هم شرکت بیک در ساخت آن چندان هم دست نداشته و تنها نام آن روی گوشی گذاشته شده است.

گوشی های عجیب

با این حال منظور از یکبار مصرف در اینجا بدان معناست که شما پس از گرفتن میزان خاصی تماس با این گوشی، دیگر می‌توانستید آن را دور انداخته یا داخل کشو بگذارید که تا ابد خاک بخورد. هنگام خرید بیک فون به قیمت ۱۹ یورو، شما می‌توانستید تا ۴ ساعت با باتری آن مکالمه کنید، اما این مکالمه تنها برای مدت کوتاهی طول می‌کشید.

درست است، باتری گوشی مانند سایر گجت‌ها توسط کابل میکرو یو اس بی شارژ می‌شد، اما مشکل اینجاست که استفاده از بیک فون محدود بود و شما تنها ۱۰ دقیقه زمان برای برقراری تماس توسط آن داشتید. همچنین جالب است بدانید این میزان دقایق با ثبت نام در وبسایت بیک به ۶۰ دقیقه ارتقا پیدا می‌کرد و پس از آن، باید برای آن اعتبار خریداری می‌کردید.

حال با توجه به اینکه رفته رفته حمایت از تولید کمتر پلاستیک در حال افزایش است، شاید فکر کنید که این گوشی متعلق به دهه ۸۰ یا ۹۰ میلادی بوده و بیش از دو دهه از عرضه آن می‌گذرد، اما بد نیست بدانید که تاریخ عرضه این گوشی، درواقع سال ۲۰۰۸ بوده است!

گوشی با طعم مرغ بریان

گوشی های عجیب

در سال 2017 کمپانی کی اف سی که معمولا برای رستوان‌های زنجیره‌ای و دستور پخت مخصوص گوشت مرغ معروف است، دست به کاری زد که برای جشن تولد ۳۰ سالگی خود یک گوشی جدید را معرفی و روانه بازار کرد. البته این گجت بر پایه Huawei Enjoy 7 Plus طراحی شده و سیستم عامل آن اندروید بود، اما اینکه کی اف سی در ساخت آن دست داشته است خود نکته عجیبی است که آن را در دسته گوشی های عجیب قرار می‌دهد.

گرچه این اولین بار نیست که KFC جهان را با انجام چنین کاری متعجب می‌کند، چراکه در سال ۲۰۲۰ نیز در میان عرضه کنسول‌های نسل نهمی پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس، کنسول بازی جدید کی اف سی معرفی شد که قسمت بالای آن از حرارت دستگاه برای گرم نگه داشتن غذا استفاده می‌کند.

گوشی های عجیب

به هر حال گوشی هوشمند کی اف سی تنها در ۵,۰۰۰ واحد ساخته شد و راه‌های خرید بسیار محدودی را هم ارائه می‌کرد که معمولا توسط برنامه اندرویدی آن تهیه می‌شد. البته این برنامه خود در سال ۲۰۱۷ بسیار محبوب شد؛ چراکه به کاربران اجازه درخواست خرید گوشی و همچنین غذاهای مختلف این کمپانی را می‌داد و به صورت پیش‌فرض روی این گوشی‌های مخصوص نصب شده بود.

از آن جالب‌تر نیز برنامه K-Music بود که تنها روی این گوشی‌ها نصب بوده و به کاربران اجازه می‌داد تا در ۴,۰۰۰ رستوران KFC حاضر در چین موسیقی مورد علاقه خود را پخش کنند!

گوشی ماهواره‌ای

گوشی های عجیب

آیا تا به حال نام گوشی‌های ماهواره‌ای را شنیده‌اید؟ این گجت‌ها درواقع مانند یک جی پی اس عمل می‌کنند و نقشه را به صورت کامل و با جزئیات اطلاعات خیابان‌ها و مکان‌های خاص به شما نشان می‌دهند. البته بله، این قابلیت هم‌اکنون در پایین‌رده‌ترین و ارزان‌ترین گوشی‌های اندرویدی دیده می‌شود، اما در اینجا ما سال ۲۰۰۹ را مثال زده‌ایم.

در آن سال‌ها و پیش از پیشرفت تکنولوژی برای استفاده روزمره و عادی از نقشه‌های هوشمند، این ویژگی هنوز چندان هم عام نشده بود و کاربران برای دسترسی به چنین نقشه‌هایی باید اشتراک مخصوصی را خریداری می‌کردند. با این وجود، شرکت گارمین (Garmin) در آن سال‌ها تجربه خاصی را در ساخت گجت‌های مخصوص جی پی اس داشت و پس از آن اینبار نوبت به ایسوس (Asus) رسید تا با همکاری گارمین یکی از بهترین گجت‌ها را طراحی کند.

گوشی های عجیب

درواقع این دو شرکت دو گوشی ماهواره‌ای را طراحی کردند که یکی از آن‌ها نویفون جی 60 و دیگری نویفون ام 20 نام داشت‌. جی 60 از نوعی سیستم عامل شخصی‌سازی شده استفاده می‌کرد و نمایشگر لمسی ۳.۵۵ اینچی را در اختیار کاربر قرار می‌داد. همچنین برای بارگذاری نقشه‌های بزرگ، ۴ گیگابایت فضای داخلی به همراه پورت مخصوص رم میکرو برای این گجت در نظر گرفته شده بود.

دستگاه بعدی یا همان ام 20 نیز از سیستم عامل ویندوزفون ۶.۱ (که بعدها تا ۶.۵ ارتقا پیدا کرد) پشتیبانی می‌کرد و نمایشگر ۲.۸ اینچی کوچک‌تری را نسبت به جی 60 ارائه می‌داد. با این وجود پردازنده این دستگاه از اولین چیپ‌های کوالکام بود و قدرت مناسبی را برای پردازش بارگذاری نقشه‌ها به همراه داشت‌.

به هر حال هر دو این گجت‌ها روی بُرد اصلی دریافت‌کننده‌های جی پی اس داشتند که می‌توانست به خوبی مکان را در نقشه نشان دهد و شما را به سمت مقصدی که می‌خواستید هدایت کند‌. همچنین برنامه‌ای به نام Ciao! در این دو گوشی وجود داشت که به شما کمک می‌کرد تا دوستان خود را هر کجا که بودند پیدا کنید. گرچه لازم به ذکر است که این برنامه تنها در صورتی که دوست شما هم یکی از این دو گوشی را داشت کار می‌کرد.

گوشی های عجیب

این ویژگی هم‌اکنون با پیشرفت تکنولوژی اصلا جالب به نظر نمی‌رسد و یک قابلیت ساده است، اما در سال ۲۰۰۹ برای برخی از افرادی که به مسافرت و تورهای جهانگردی می‌رفتند بسیار مهم بود. همچنین در سال بعد این دو شرکت دو گوشی دیگر با نام‌های نویفون ای 50 با اندروید 2.1 و نویفون ام 10 را با سیستم عامل ویندوزفون عرضه کردند. این گوشی‌ها قابلیت جدیدی را ارائه می‌کردند که PhotoReal Junction View نام داشت و درحالی که خیابان‌ها را به صورت زنده و با تصاویر ماهواره‌ای نشان نمی‌داد، اما حداقل یک مدل سه‌بعدی از آن را به نمایش می‌گذاشت که باز هم بسیار قابلیت فوق‌العاده عجیبی برای آن سال‌ها حساب می‌شد.