اسپیس ایکس در پایان امسال گردشگران فضایی را به مدار زمین می‌فرستد

کمپانی جنجالی اسپیس ایکس احتمال ارسال گردشگران فضایی به مدار زمین را در پایان سال جاری میلادی مطرح کرده و سر و صدای زیادی در بحث سفرهای فضایی برای شهروندان عادی به پا کرده است.

گردشگران فضایی احتمالا در سه ماهه آخر سال 2021 به خارج از جو زمین فرستاده می‌شوند؛ این خبر خوشحال کننده کمپانی اسپیس ایکس (SpaceX) بوده که در راستای به حقیقت پیوستن ایده سفرهای فضایی برای مسافران عادی، سر و صدای زیادی به پا کرده است.

نام این ماموریت چهار سرنشینه که سرنشینان عادی را همراه خود به فضا می‌برد، اینسپیریشن 4 (Inspiration4) بوده و احتمال عملی شدن آن اخیرا توسط شرکت هوافضای خصوصی اسپیس ایکس مطرح شده است؛ پیش از این سابقه داشته که شخصی به غیر از اعضای سازمان‌های فضایی و یا فضانوردان حرفه‌ای سوار بر فضاپیماها به خارج از جو زمین فرستاده شود، اما این اولین بار خواهد بود که گروهی از سرنشینان یک کپسول که هیچ کدام فضانورد نیستند، به فضا برده شوند.

گردشگران فضایی اسپیس ایکس

البته همان‌طور که اشاره شد، هنوز نمی‌توان با اطمینان گفت که این ماموریت عملی خواهد شد یا خیر، اما بر اساس اطلاعات منتشر شده، جارد ایزاکمن (Jared Isaacman)، مدیرعامل کمپانی شیفت 4 پیمنت (Shift4 Payments) به عنوان فرمانده ماموریت سوار بر کپسول مدنظر اسپیس ایکس خواهد بود. ایزاکمن سه صندلی دیگر کپسول را به سایر گردشگران فضایی که دوست دارند نام خود را در تاریخ ثبت کنند، اهدا خواهد کرد.

اسپیس ایکس خبر این ماجرا را در یکم فوریه منتشر کرد و گفته شده که سفر ماموریت اینسپیریشن 4 چند روزه خواهد بود؛ بر اساس اخبار موجود، فضاپیمای در نظر گرفته شده هر 90 دقیقه یک مرتبه به دور زمین گردش می‌کند و در مسیر حرکتی از پیش تعیین شده، توسط متخصصانی که روی زمین هستند، هدایت خواهد شد. در نهایت هم تصمیم بر این است که پس از پایان این سفر چند روزه، کپسول فضایی به آرامی در آب‌های نزدیک ایالت فلوریدای آمریکا فرود آید.

اسپیس ایکس در پایان امسال گردشگران فضایی را به مدار زمین می‌فرستد

کمپانی خصوصی اسپیس ایکس قصد دارد تا گردشگران فضایی که همراه با ایزاکمن سوار بر کپسول خواهند بود را به صورت کامل برای سفر پیش رو آموزش دهد؛ این آموزش درس‌های از مکانیک مداری گرفته تا جزئیات فضاپیمای به کار رفته و کپسول سرنشینان را شامل می‌شود. به علاوه برای رسیدن به بهترین وضعیت آمادگی، شبیه‌سازی‌های چند قسمتی و همچنین کاملی از پرواز ماموریت اینسپیریشن 4 روی زمین و قبل از ماموریت اصلی انجام خواهد شد تا هیچ جایی برای بروز اشتباه باقی نماند.

کمک به بیمارستان کودکان

به علاوه، از طریق روش‌های آزمایشی دیگری به منظور آماده کردن سرنشینان برای تحمل استرس و سختی‌های این سفر فضایی، اسپیس ایکس هم‌سفران ایزاکمن را آماده خواهد کرد. رسما اعلام شده که این ماموریت به هیچ وجه قبل از سه ماهه آخر سال 2021 عملی نخواهد شد و این مسئله به ما می‌گوید که احتمالا، ماموریت مورد نظر برای امسال انجام نخواهد شد. البته این احتمال هم وجود دارد که با پیشرفت مراحل ماموریت طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، دقیقا در زمان مدنظر اسپیس ایکس، ایزاکسون و سایر گردشگران فضایی اینسپیریشن 4 به مدار زمین بروند.

اسپیس ایکس در وب‌سایت ماموریت اینسپیریشن 4 اعلام کرده که این سفر فضایی بیشتر از همه برای جمع‌آوری کمک‌های مالی و آگاهی‌رسانی در رابطه با تحقیقات بیمارستان کودکان سنت جود (St. Jude) انجام خواهد شد؛ به نظر می‌رسد که هزینه‌های لازم برای این پرواز توسط ایزاکسون تقبل شده‌اند و سه صندلی دیگر کپسول هم توسط این مدیرعامل موفق به سایر علاقه‌مندان اهدا خواهند شد.

گفته شده که یکی از این سه صندلی متعلق به سفیر بیمارستان سنت جود خواهد بود و دو صندلی دیگر هم به شهروندان عادی خوش‌شانسی داده می‌شود که در سفری شگفت‌انگیز، برای چند روز به دور مدار زمین گردش کرده و جهان اطراف را از زاویه‌ای می‌بینند که برای ما تنها در حد یک تصور است. گردش 90 دقیقه‌ای کپسول فضایی اسپیس ایکس همانند گردش ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) بوده و تقریبا می‌توان گفت که گردشگران فضایی ماموریت اینسپیریشن 4 همان تجربه‌ای را کسب خواهند کرد که فضانوردان ناسا و سایر آژانس‌های فضایی، سوار بر ISS، از سر می‌گذرانند.