داروی کتامین خوراکی افکار خودکشی را شدیدا کاهش می‌دهد

تازه‌ترین تحقیقات نشان داده که داروی کتامین (ketamine) تاثیر بسیار مثبتی در از بین بردن افکار خودکشی دارد و به نظر می‌رسد که از این طریق بتوان به افراد زیادی کمک کرد.

داروی کتامین (ketamine) از مدت‌ها پیش مورد توجه دانشمندان بوده و اخیرا تاثیرات ضد خودکشی شکل خوراکی ترکیب مورد نظر خبرساز شده است؛ این‌طور که گفته شده، افراد مبتلا به افسردگی شدید و کسانی که به صورت مزمن افکار مرتبط با خودکشی دارند، می‌توانند با مصرف کتامین به شکل خوراکی، بسیاری از مشکلات خود را برطرف کنند.

نوع مشخص خوراکی کتامین در تحقیقات جدید مورد توجه دانشمندان بوده و همان‌طور که اشاره شد، دانشمندان حوزه سلامت روان از مدت‌ها پیش به دنبال استفاده از این ترکیب برای مقابله با افسردگی شدید بوده‌اند. در پژوهش مورد نظر گزارش شده که تنها ظرف مدت 6 هفته، علائم نیمی از داوطلبانی که به صورت مرتبط به خودکشی فکر می‌کنند، با مصرف این داروی کاهش یافته است.

این تحقیق در دانشگاه USC استرالیا انجام شده و تمرکز اصلی دانشمندان استفاده از داروی کتامین برای مقابله با تجربه تفکرات خودکشی به صورت مزمن در افراد بود. کتامین معمولا به عنوان داروی ضد افسردگی استفاده می‌شود و محققان استرالیایی خاطرنشان کرده‌اند که تمامی داوطلبان گروه پژوهشی با مصرف این دارو به وضعیت بهتری نرسیده‌اند.

داروی کتامین خوراکی افکار خودکشی را شدیدا کاهش می‌دهد

نکته اصلی در مورد کار پژوهشی جدید دانشگاه USC به استفاده از نوع خوراکی کتامین مربوط می‌شود؛ در گذشته دانشمندان بیشتر از همه روی تزریق وریدی این دارو در محیط بیمارستانی یا کلینیک‌ها تمرکز داشتند و تنها تاثیرات شکل تزریقی کتامین روی افراد مبتلا به افسردگی شدید بررسی شده بود.

داروی کتامین خوراکی

با این حال مصرف داروها به شکل قرص یا شربت نوع مهمی از وارد کردن ترکیبات مورد نظر به بدن بوده و این‌طور که به نظر می‌رسد، کتامین خوراکی تاثیرات مثبتی همانند نوع تزریقی خود دارد.

در واقع ایراد اصلی در رابطه با تزریق وریدی کتامین به هزینه‌ها، خطرات و همچنین روش وارد شدن ترکیب به بدن مربوط می‌شود؛ این در حالی بوده که به گفته دانشمندان استرالیایی، استفاده از داروی کتامین خوراکی می‌تواند هزینه کمتری داشته باشد و از طرف دیگر، خطرات و دردسرهای تزریق ترکیب را هم از بین ببرد. با این وجود تنها به شرطی می‌توان نوع خوراکی دارو را جایگزین شکل تزریقی کرد که در هر دو حالت، تاثیرات نسبتا مشابهی در بیماران گزارش شوند.

همان‌طور که اشاره شد، تحقیق جدید دانشگاه USC به نتایج امیدوار کننده‌ای در رابطه با کتامین خوراکی رسیده است؛ در جزئیات پژوهش اخیر آمده که در طول شش هفته انجام آزمایش‌ها، حدودا 69 درصد از داوطلبان کمتر از همیشه به خودکشی فکر کرده‌اند و تفکرات مرتبط با این موضوع در آن‌ها به شکل قابل توجهی کاهش یافته است. از طرف دیگر نیمی از داوطلبان گزارش کرده‌اند که تا چهار هفته پس از توقف مصرف کتامین همچنان تاثیرات مثبت این ترکیب در آن‌ها باقی مانده بود.

به علاوه، دانشمندان می‌گویند که پس از در نظر گرفتن تاثیرات مثبت داروی کتامین خوراکی، می‌توان تحقیقات بیشتری در مورد دوز مصرفی دارو متناسب با نیازهای هر شخص انجام داد و در نهایت، این امکان وجود دارد که بر اساس وضعیت مختلف بیماران، مقدار متفاوتی از کتامین را به آن‌ها داد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*