بهترین بازی های جاسوسی

بهترین بازی های جاسوسی تاریخ که باید تجربه کنید

در چند سال اخیر، عناوین جذابی در زیرژانر Espionage ساخته شده است؛ ادامه می‌توانید با بهترین بازی های جاسوسی تاریخ آشنایی پیدا کنید.

آثار جاسوسی و مخفی کاری همیشه پرطرفدار بوده‌اند و عناوین چالش برانگیزی به حساب می‌آیند. در این مطلب به معرفی بهترین بازی های جاسوسی تاریخ پرداخته‌ایم که هر بازی دوستی باید حداقل یک بار آن‌ها را تجربه کند.

یک بازی جاسوسی خوب، فقط در رابطه با مخفی کاری نیست بلکه باید در زمینه داستان، فضاسازی، موسیقی و همه بخش‌ها نیز حس و حال جاسوسی داشته باشد. لزومی ندارد که این آثار حتما در دوره جنگ سرد رخ دهند یا حتما یک صدا خفه کن بر روی اسلحه‌های شما قرار داشته باشد، بلکه این سبک می‌تواند در هر دوره زمانی رخ دهد و در تلفیق با هر ژانر دیگری عرضه شود.

بهترین بازی های جاسوسی تاریخ

این فهرست بر اساس نمره منتقدان و میانگین امتیاز آثار در سایت متاکریتیک تنظیم شده است، با این حال سری جدید هیتمن را (به جز قسمت سوم) از آن حذف کرده‌ایم، زیرا بازسازی هستند و نسخه‌های قدیمی‌تر در مطلب لحاظ شده‌اند. در ضمن بازی دیس‌جانکشن (Disjunction) اگر چه امتیازات نسبتا پایینی دریافت کرده و در حد بهترین‌های تاریخ نیست اما چون از آثار جدید جاسوسی است، در این فهرست قرار گرفته تا با آن آشنایی بیشتری پیدا کنید.

– بازی Disjunction

بهترین بازی های جاسوسی

  • امتیاز متاکریتیک: 72

جدیدترین بازی این فهرست که در سال 2021 منتشر شده و یک اثر سایبرپانک است که ماجراهای آن در نیویورک اتفاق می‌افتد. این بازی توسط یک استودیوی کوچک به نام ایپ ترایب گیمز (Ape Tribe Games) ساخته شده و یک اثر نقش آفرینی کلاسیک محسوب می‌شود که شاید از نظر گرافیکی با آثار روز قابل مقایسه نباشد اما اگر این مسئله را کنار بگذارید، بازی سرگرم کننده‌ای است.

از نظر بصری، بازی Disjunction به نسخه‌های قدیمی مجموعه متال گیر سالید بر روی کنسول SNES شباهت دارد اما مکانیک‌های نقش آفرینی آن متفاوت بوده و می‌توانید مهارت‌های شخصیت خود را ارتقا دهید. علاوه بر این‌ها، می‌توانید دیالوگ‌های شخصیت‌ها را نیز انتخاب کرده و در داستان تاثیر بگذارید.

– بازی Alpha Protocol

بهترین بازی های جاسوسی

  • امتیاز متاکریتیک: 72

آلفا پروتوکل هم اگر چه پایین‌ترین امتیاز این فهرست را دارد اما یکی از خاص‌ترین بازی‌های جاسوسی یک دهه اخیر به حساب می‌آید. این اثر استودیوی آبسیدین (Obsidian)، در سال 2010 منتشر شد و با الهام از فیلم‌هایی همچون ماموریت غیرممکن، جیمز باند و جیسون بورن ساخته شده است.

بازی Alpha Protocol هم از یک سیستم دیالوگ بهره می‌برد و انتخاب‌های شما، داستان را به مسیرهای مختلفی خواهد برد. شما می‌توانید خصوصیات شخصیت اصلی را نیز تغییر داده و برای مثال او را به یک آدم مهربان، عصبانی و غیره تبدیل کنید که این مسئله هم در پیشرفت داستان تاثیر دارد.

– بازی The Operative: No One Lives Forever 2

بهترین بازی های جاسوسی

  • امتیاز متاکریتیک: 79

همانند نسخه اصلی، بازی No One Lives Forever 2 نیز با الهام از نسخه‌های سینمایی کلاسیک جیمز باند ساخته شده است. این بازی در سال 2000 برای رایانه‌های شخصی منتشر شد و امتیاز فوق العاده 91 را در سایت متاکریتیک بدست آورد اما نسخه پورت پلی استیشن 2 آن به شدت ضعیف بود و امتیاز 67 را دریافت کرد تا میانگین امتیاز بازی به 79 برسد. بنابر این اگر می‌خواهید این بازی جاسوسی را تجربه کنید، توصیه ما این است که حتما به سراغ نسخه رایانه‌های شخصی آن بروید.

داستان بازی در سال 1960 اتفاق می‌افتد و شما نقش جاسوسی به نام کیت آرچر (Cate Archer) را بر عهده دارید که در واقع نسخه زنانه جیمز باند است. همانند مامور 007، آرچر نیست از انواع تجهیزات پیشرفته و مکانیک‌های مخفی کاری برای پیشروی در مراحل استفاده می‌کند و باید ماموریت‌های سِری مهمی را در بخش‌های مختلف جهان انجام دهد.

– بازی Invisible, Inc

بهترین بازی های جاسوسی

  • امتیاز متاکریتیک: 82

شرکت نامرئی در سال 2015 برای رایانه‌های شخصی و پلی استیشن 4 منتشر شد و در سال 2016 به سیستم عامل اندروید آمد. این بازی استراتژی دارای المان‌های مخفی‌کاری است و از سبک گیم پلی نوبتی (Turn-based) استفاده می‌کند. شما وظیفه هدایت مامورانی را بر عهده دارید که باید به صورت مخفیانه، به شرکت‌های بزرگ و خطرناک نفوذ کرده و اطلاعات مهمی را بدست بیاورند. بازی دارای شخصیت‌های زیادی است که هر کدام مهارت‌های ویژه‌ای دارند و البته می‌توانید آن‌ها را شخصی سازی کنید.

این بازی توسط تیمی ساخته شده که آثاری همچون نشان نینجا  (Mark of the Ninja) و شنک (Shank) را در کارنامه دارد. مکانیک‌های گیم پلی بازی با الهام از مجموعه ایکس کام (XCOM) طراحی شده اما مراحل به صورت تصادفی ساخته می‌شوند. بنابر این هر بار که به سراغ اثر بروید، با مراحل متفاوتی رو به رو می‌شوید و این مسئله ارزش تکرار آن را بالا برده است.

– بازی Shadow Tactics: Blades Of The Shogun

بهترین بازی های جاسوسی

  • امتیاز متاکریتیک: 85

شدو تکتیکس در سال 2016 برای ایکس باکس وان، پلی استیشن 4 و رایانه‌های شخصی منتشر شد و یک اثر مخفی کاری استراتژی بی‌درنگ (ریل-تایم) است. شما در نقش اعضای یک گروه خرابکاری در ژاپن فئودال بازی می‌کنید که باید تعدادی از اعضای عالی رتبه فاسد نظام را ترور کنند.

هر کدام از مراحل بازی همانند یک پازل طراحی شده و برای موفقیت، باید شخصیت‌های خود را به تدریج پیش ببرید، چیزی شبیه به مجموعه کماندوها (Commandos). نقطه عطف اثر، داستان پرکشش و شخصیت‌های به یاد ماندنی آن است که مخاطبان به خوبی با آن‌ها ارتباط برقرار می‌کنند. بازی Shadow Tactics اگر چه گاهی بیش از حد سخت می‌شود اما در مقایسه با آثار استراتژی مشابه، با مخاطب مهربان‌تر است و اجازه می‌دهد به دلخواه و در هر نقطه، بازی را ذخیره کنید.

– بازی Hitman 2: Silent Assassin

بهترین بازی های جاسوسی

  • امتیاز متاکریتیک: 87

هیتمن 2 بالاترین امتیازات را در میان نسخه‌های قدیمی کسب کرده و یک بازی فوق العاده است که مکانیک‌های قسمت اصلی را بهبود بخشید. این بازی المان‌های جذابی دارد که بعدها به امضای مجموعه تبدیل شدند، از جمله پوشیدن لباس مبدل و مراحل نیمه جهان باز که دست بازیکن را برای پیشروی از مسیرهای مختلف باز می‌گذارند.

حتی سه‌گانه جدید هیتمن که مجموعه را از ابتدا آغاز کرد و آن را به ریشه‌هایش بازگرداند، با الهام از عناصر موفق بازی Hitman 2: Silent Assassin ساخت شده است. با این تفاوت که گرافیک بالاتری دارد، محیط‌ها بزرگ‌تر شده‌اند و آزادی عمل بازیکنان بیشتر است.

– بازی Commandos 2: Men Of Courage

بهترین بازی های جاسوسی

  • امتیاز متاکریتیک: 87

بازی مردان دلیر در سال 2001 برای رایانه‌های شخصی، ایکس باکس و پلی استیشن 2 منتشر شد و پس از گذشت نزدیک به دو دهه، هنوز هم اثر نوآورانه و شگفت انگیزی است. ماجراهای این بازی جاسوسی تاکتیکی بی‌درنگ، در دوران جنگ جهانی دوم اتفاق می‌افتد و وظیفه هدایت گروهی از سربازان دلاور را بر عهده دارید. نسخه ریمستر بازی نیز در سال 2020 برای رایانه‌های شخصی، نینتندو سوییچ، پلی استیشن 4 و ایکس باکس وان منتشر شد.

بازی Commandos 2: Men Of Courage اثر چالش برانگیزی است و باید به آلمان تحت اختیار نازی‌ها نفوذ کنید که کار آسانی نیست. حتی اگر به سراغ نسخه بازسازی بروید، به راحتی متوجه می‌شوید که گرافیک بازی قدیمی است اما در میان عناوین استراتژی مخفی کاری، کمتر اثری می‌تواند با مجموعه کماندوها رقابت کند.

– بازی Hitman 3

بهترین بازی های جاسوسی

  • امتیاز متاکریتیک: 87

بازی هیتمن 3 در ابتدای سال 2021 عرضه شد و قرار است پرونده این مجموعه را ببندد. این بازی، تمامی مکانیک‌های دو نسخه پیشین را بهبود بخشیده و بدون شک، بهترین قسمت مجموعه است. مطابق معمول قسمت‌های اخیر، در این بازی هم به شهرها و مناطق منحصربه‌فرد می‌روید و باید اهداف خود را به شکلی مناسب و بدون اینکه کسی متوجه شود، از بین ببرید. یکی از ویژگی‌های بارز مجموعه این است که در آن همیشه می‌توانید به شکلی خلاقانه دشمنان را از پای در بیاورید و مراحل به شکلی طراحی شده‌اند تا راه‌های زیادی برای مخفی کاری و پیش بردن ماموریت‌ها داشته باشید.

کسانی که دو نسخه قبلی مجموعه را خریداری کرده‌اند، می‌توانند مراحل آن‌ها را در بازی Hitman 3 با گرافیک بالاتری تجربه کنند و البته مکانیک‌های قسمت سوم نیز در آن‌ها قابل استفاده است. بازی Hitman 3 به اندازه نسخه‌های قبلی، پیچیده است و جذابیت‌های فراوانی دارد. استودیوی آی او اینتراکتیو (IO Interactive) تمام قدرت خود را به کار گرفت تا بهترین قسمت از این سه‌گانه را تحویل دهد و می‌توان گفت که کاملا موفق شده است.

– بازی Dishonored

بهترین بازی های جاسوسی

  • امتیاز متاکریتیک: 89

بازی دیس آنرد در سال 2012 برای پلی استیشن 3، ایکس باکس 360 و رایانه‌های شخصی عرضه شد و نسخه ریمستر آن همراه با تمامی بسته‌های الحاقی، در سال 2015 برای پلی استیشن 4 و ایکس باکس وان انتشار یافت. سری دیس آنرد را می‌توان یکی دیگر از آثار خاص سبک مخفی کاری در نظر گرفت، خصوصا از نظر آزادی عمل فوق‌العاده‌ای که به شما می‌دهد. این بازی در یک جهان متفاوت ویکتوریایی جریان دارد که در آن هم تکنولوژی و هم جادو به چشم می‌خورد.

شما قادر هستید بازی را به صورت اکشن هم پیش ببرید اما بیشترین هیجان و لذت شما، از انجام مراحل به صورت مخفی کاری به دست می‌آید. در بازی Dishonored قدرت‌های مختلفی نیز در اختیار دارید، از جمله قابلیت تله پورت و تغییر زمان که کارهای حیرت انگیزی با آن‌ها می‌توان انجام داد. در ضمن قسمت دوم را نیز فراموش نکنید که کیفیت بالایی دارد و مکانیک‌های تازه‌ای را معرفی می‌کند.

– بازی Deus Ex: Human Revolution

بهترین بازی های جاسوسی

  • امتیاز متاکریتیک: 91

بازی دئوس اکس: تحول انسان در سال 2011 برای پلی استیشن 3، ایکس باکس 360 و رایانه‌های شخصی منتشر شد و فصل تازه‌ای را برای این مجموعه آغاز کرد. در این بازی سایبرپانک جاسوسی، در نقش ماموری به نام آدام جنسن (Adam Jenson) بازی می‌کنید که پس از یک تجربه نزدیک به مرگ، بدنش با کمک تکنولوژی پیشرفته‌تر شده و حالا می‌خواهد انتقام مرگ همسرش را بگیرد.

این بازی را نیز همانند دیس آنرد می‌توانید به صورت اکشن تجربه کنید و وارد مبارزات پر سر و صدا شوید اما لذت اصلی آن در مخفی کاری، جمع آوری اطلاعات و عدم استفاده از خشونت است. نسخه بعدی مجموعه، تفرقه بشر (Mankind Divided) اگر چه چندان موفق ظاهر نشد اما آن هم اثر قابل قبولی بوده و می‌تواند شما را راضی کند.

– بازی Device 6

بهترین بازی های جاسوسی

  • امتیاز متاکریتیک: 92

بازی دیوایس 6 در سال 2013 برای سیستم عامل اندروید منتشر شد و یک بازی پازلی ماجراجویی مبتنی بر متن به حساب می‌آید. داستان در رابطه با دختری به نام آنا است که می‌خواهد از یک زندان فرار کند. به نظر می‌رسد که بازی با الهام از سریال تلویزیونی زندانی (The Prisoner) ساخته شده که در دهه 60 میلادی بسیار محبوب بود.

عناوین مبتنی بر متن معمولا محدودیت‌های زیادی در مقایسه با رمان‌های مصور دارند اما بازی Device 6 توانسته از تمام قدرت سخت افزاری گوشی‌های هوشمند استفاده کند تا یک تجربه ویژه و متفاوت ارائه دهد.

– بازی Tom Clancy’s Splinter Cell: Chaos Theory

بهترین بازی های جاسوسی

  • امتیاز متاکریتیک: 94

سری اسپلینتر سل برای رقابت با متال گیر سالید ساخته شد و نسبت به آن اثر، دارای عناصر واقع گرایانه بیشتری است. نظریه آشوب به عنوان سومین قسمت مجموعه، هنوز هم از نظر اکثر طرفداران، یکی از بهترین قسمت‌های سری و حتی یکی از بهترین بازی های جاسوسی تاریخ به حساب می‌آید.

این نسخه، آزادی و گزینه‌های بیشتری برای مخفی کاری ارائه می‌دهد و شخصیت سم فیشر می‌تواند به شکل سریع‌تر و کارآمدتری در محیط حرکت کند. نظریه آشوب در زمان عرضه، یکی از درخشان‌ترین عناوین کنسولی از نظر داستان، گرافیک و گیم پلی بود و هنوز هم حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. بازی‌های اسپلینتر سل: محکومیت (Conviction) و لیست سیاه (Blacklist) را هم نباید فراموش کرد که عناوین قابل توجهی هستند.

– بازی Metal Gear Solid 2: Sons Of Liberty

بهترین بازی های جاسوسی

  • امتیاز متاکریتیک: 96

بازی متال گیر 2 در سال 2001 برای پلی استیشن 2 منتشر شد و در آن زمان، از نظر گرافیک و مکانیک‌های گیم پلی، یک اثر انقلابی بود. نسخه بهبود یافته بازی با نام سابستنس (Substance) نیز در سال 2002 انتشار یافت که حتی از نسخه اصلی هم بهتر بود. این بازی جاسوسی، دارای عناصر علمی تخیلی هم هست و داستان پیچیده‌ای دارد.

بازی Sons Of Liberty یکی از اولین آثار مخفی کاری است که می‌توانید در آن بدون اینکه کسی را به قتل برسانید، پیشروی کنید. البته تجهیزات کافی برای نابود کردن دشمنان را در اختیار دارید و در نهایت تصمیم با شماست که می‌خواهید مراحل را چگونه انجام دهید.

– بازی Goldeneye 007

بهترین بازی های جاسوسی

  • امتیاز متاکریتیک: 96

چشم طلایی در سال 1997 به صورت انحصاری برای کنسول نینتندو 64 منتشر شد و به عنوان بهترین قسمت مجموعه بازی جیمز باند شناخته می‌شود. همانند اکثر عناوین فهرست، این اثر را هم می‌توانید با شلوغ کاری انجام دهید یا به سراغ مکانیک‌های مخفی کاری بروید که البته یک جاسوس واقعی همیشه عملیات خود را به صورت مخفیانه انجام می‌دهد.

طراحی مراحل بازی بی‌نظیر است و اگر به دنبال یک چالش واقعی هستید، کافی است درجه سختی اثر را بالا ببرید. داستان بازی، بر اساس نسخه سینمایی به همین نام ساخته شده و این حس را به شما می‌دهد یک جاسوس مخفی واقعی هستید.

– بازی Perfect Dark

بهترین بازی های جاسوسی

  • امتیاز متاکریتیک: 97

پرکفت دارک هم در سال 2000 به صورت انحصاری برای نینتندو 64 منتشر شد و دنباله معنوی چشم طلایی در نظر گرفته می‌شود (ضمن اینکه از مکانیک‌های مشابه‌ای بهره می‌برد). این بازی از آنجایی که لایسنس جیمز باند را ندارد، شما را با یک شخصیت جدید به نام جوآنا دارک (Joanna Dark) آشنا می‌کند که در واقع می‌توان گفت همان باند است. این بازی هر نظر کم نظیر است و یک داستان علمی تخیلی فراموش نشدنی دارد که عناصر جاسوسی را با سبک سریال‌های همچون پرونده‌های مجهول (The X-Files) تلفیق کرده است.

مراحل نیز به شکلی طراحی شده‌اند که آزادی عمل بالایی به مخاطب بدهند. اگر می‌خواهید یکی از بهترین بازی های جاسوسی تاریخ را تجربه کنید، حتما باید به سراغ پرفکت دارک بروید.

کدام یک از عناوین فهرست بهترین بازی های جاسوسی را تجربه کرده‌اید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*