واردات موبایل در سال 99

واردات موبایل در سال 99 افزایش یافت

بر اساس آمار رسمی اعلام شده از سوی گمرک ایران، واردات موبایل در سال 99 علیرغم افزایش قیمت‌ها، با رشد ۲۲ درصدی همراه بوده است.

معاون دفتر آمار و پردازش گمرکی گمرک ایران از ورود 10 میلیون و 366 هزار دستگاه موبایل به ارزش 1 میلیارد و 690 دلار در 10 ماهه امسال به کشور خبر داد.

با توجه به شنیده‌ها؛ چیزی نزدیک به 30 میلیارد و 639 کالا در ده ماهه سال جاری به کشور وارد شده است که گوشی تلفن با اختصاص دادن 5.5 درصد از کل واردات به خود عنوان دوم را در کالاهای وارداتی کسب کرده است. تعداد واردات موبایل در ده ماهه سال گذشته چیزی نزدیک به 8 میلیون و 429 دستگاه به ارزش 1 میلیارد و 36 میلیون دلار بوده است. اجرای طرح رجیستری گوشی تلفن همراه یکی از اصلی‌ترین روش‌ها برای جلوگیری از ورود غیرقانونی و قاچاق موبایل محسوب می‌شود.

صنایع الکتریکی موجود در کشور برای تولید گوشی هوشمند داخلی کم و ناچیز است و این امر باعث شده تا  گوشی موبایل مأخذ حقوق ورودی پایین 5% را به خود اختصاص دهد. از طرفی دیگر مصرفی بودن تلفن همراه نیز باعث شده تا میزان گوشی‌های وارد شده به کشور افزایش پیدا کند.

یکی دیگر از دلایل افزایش واردات موبایل به طریق تجاری، اعمال محدودیت در تعداد ورود گوشی تلفن همراه از طریق مسافری برای مسافران ورودی به کشور است. میزان واردات موبایل به کشور در کل سال 98، یازده هزار و 184 هزار دستگاه بوده و انتظار می‌رود روند افزایشی واردات گوشی در دو ماهه پایانی سال جاری ادامه دار باشد.

افزایش قیمت نتوانست جلوی رشد واردات موبایل را بگیرد

متوسط ارزش هر دستگاه تلفن همراه وارداتی به کشور در ده ماهه سال جاری نزدیک به 163 دلار بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 32 درصد رشد کرده است. افزایش قیمت گوشی‌های وارداتی دلایل مختلفی دارد که برای نمونه می‌توان به عدم ثبات نرخ دلار، عدم ثبات قیمت در ارز‌های خارجی و رشد قیمتی نرخ انواع ارزها طی سال جاری نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته اشاره کرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*