کاوشگر استقامت ناسا

شمارش معکوس برای فرود کاوشگر استقامت ناسا روی مریخ + لینک‌های پخش زنده

پس از سفر چند ماهه در فضا، سرانجام کاوشگر استقامت ناسا (Perseverance) در حال رسیدن به مقصد خود، سیاره مریخ است. شما هم می‌توانید این رویداد تاریخی را به طور زنده تماشا کنید.

بنا به چند دلیل، نشستن کاوشگر استقامت روی سطح مریخ یک نقطه عطف برای ناسا محسوب می‌شود؛ از جمله اینکه برای نخستین بار، شاهد فرود خودکار هدایت شده روی سیاره سرخ خواهیم بود. پیش‌تر سازمان فضایی آمریکا یک انیمیشن شبیه‌سازی شده از نحوه‌ی فرود منتشر کرده بود؛ ولی به زودی می‌توانیم آن را به صورت لایو ببینیم.

اگر همه چیز به خوبی پیش برود، این کاوشگر در تاریخ 18 فوریه به سطح مریخ قدم خواهد گذاشت. مکان فرود هم دهانه جیزرو (Jezero Crater) است. استقامت به دیگر کاوشگر مریخی، یعنی کنجکاوی (Curiosity) خواهد پیوست؛ اما با هدفی متفاوت!

مریخ نورد قبلی، روی تاریخ باستان سیاره تحقیق می‌کرد؛ اینکه چه زمانی آب خود را از دست داد و به یک بیابان منجمد تبدیل شد. ولی استقامت روی کشف شواهدی از حیات در گذشته‌های دور متمرکز خواهد شد. به گفته‌ی ناسا:

دهانه جیزرو مکانی ایده‌آل برای جستجوی شواهد حیات میکروبی است. چند میلیارد سال قبل، این حوزه‌ی آبگیر 45 کیلومتری که حالا خشک شده، مکان تشکیل دلتای یک رود و دریاچه‌ای پر از آب بود. نمونه سنگ‌ها و رگولیت‌هایی که کاوشگر استقامت از آنجا جمع‌آوری می‌کند، می‌توانند پاسخگوی پرسش‌های بنیادین درباره وجود حیات در ورای زمین باشند.

این نمونه‌ها بعدا با اجرای یک ماموریت دیگر، به زمین آورده خواهند شد.

شبیه‌سازی فرود کاوشگر استقامت ناسا روی مریخ

انتظار می‌رود مراحل فرود کاوشگر استقامت ناسا حدود 7 دقیقه طول بکشد. در ابتدا کپسول حامل آن با سرعتی نزدیک به 20 هزار کیلومتر بر ساعت، به درون اتمسفر مریخ پرتاب خواهد شد. باز شدن چتر نجات اما سرعت را کاهش و به 3.2 کیلومتر بر ساعت می‌رساند. در ادامه، یک جرثقیل پرنده وارد عمل می‌شود و با استفاده از سه کابل، استقامت را به نرمی روی مریخ می‌نشاند.

ناسا با پوشش ویژه از ساعت 3 و 30 دقیقه بامداد 29 بهمن به استقبال این فرود می‌رود. زمان برنامه‌ریزی شده‌ی فرود هم ساعت 23 و 30 دقیقه روز سی‌ام بهمن است. از کانال عمومی NASA امکان تماشای این رویداد وجود دارد.

کانال یوتیوبی NASA Jet Propulsion Laboratory هم روند کنترل عملیات را به صورت زنده پوشش می‌دهد. همچنین از این لینک می‌توانید اکانت‌های مختلف اجتماعی و ویدیویی ناسا، مرتبط با این رویداد را پیدا کنید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. زنده باد سازمان فضایی فوق پیشرفته ناسا آرزوی موفقیت میکنم