مریخ نورد استقامت ناسا با موفقیت روی سیاره سرخ نشست

مریخ نورد استقامت ناسا – Perseverance با موفقیت روی سیاره سرخ فرود آمد تا ماموریت مارس ۲۰۲۰ برای کاوش در سطح مریخ رسما وارد فاز جدیدی شود.

ناسا در روز پنجشنبه ۹ مرداد مریخ نورد استقامت یا Perseverance را از پایگاه کیپ کارناوال فلوریدا به فضا پرتاب کرد و حالا دقایقی پیش در عصر پنجشنبه ۳۰ بهمن به وقت شرق آمریکا یا حدود ۳۰ دقیقه بامداد به وقت ایران، این کاوشگر روی سطح مریخ فرود آمد تا به این ترتیب عصر جدیدی در کاوش‌های فضایی در سیاره سرخ آغاز شود. این ماموریت را می‌توان یکی از تاریخی‌ترین اتفاقات حوزه فضایی به شمار آورد.

مریخ نورد استقامت ناسا

جزئیات فرود مریخ نورد استقامت ناسا

ماموریت مارس ۲۰۲۰ که برای کاوش در سطح سیاره سرخ و جست‌وجوی نشانه‌های حیات در مریخ برنامه‌ریزی شده بود، با فرود کاوشگر استقامت در دهانه جزرو – Jezero در مریخ وارد فصل جدیدی شد. دهانه جزرو، دهانه‌ای برخوردی در مریخ است که قطر آن حدود ۴۹ کیلومتر بوده و حدود ۳.۹ میلیارد پیش شکل گرفته است. گفته می‌شود این دهانه زمانی پر از آب بود و حالا می‌تواند حاوی یک مخزن دلتای سرشار از رسوبات رسی باشد. این مریخ نورد در حدود ساعت ۰۰:۱۸ بامداد به وقت تهران وارد جو تقرب و مرحله فرود شد و به این ترتیب هفت دقیقه دلهره‌آور برای فرود این کاوشگر روی سطح مریخ در پیش بود که این مرحله با نام «۷ دقیقه وحشت» شناخته شد. کاوشگر در این مرحله هفت دقیقه‌ای باید برای فرود بر سطح مریخ با سرعت نزدیک به ۲۰ هزار کیلومتر بر ساعت از جو مریخ گذشته، وقتی به سطح سیاره نزدیک شد چترش را باز کند و با قدرت موتور سرعتش را به حدود سه کیلومتر بر ساعت می‌رساند و در نهایت روی مریخ می‌نشست که این مراحل را با موفقیت انجام داد.

مریخ نورد استقامت ناسا

مدتی پیش چین و امارات نیز دو کاوشگر به سمت مریخ ارسال کردند که هر دو در اطراف این سیاره می‌گردند، اما مریخ نورد استقامت ناسا اولین کاوشگر از بین این سه مورد است که روی سطح مریخ فرود آمد. پیش از این کاوشگر کیوریاسیتی نیز روی مریخ فرود آمده بود.

برای این ماموریت حدود سه میلیارد دلار خرج شده و ناسا امیدوار است این کاوشگر بتواند با جمع‌آوری نمونه‌هایی از عمق دو متری مریخ و ارسال آنها به زمین، به این سوال پاسخ دهد که آیا در مریخ حیات وجود داشته است؟ گفته می‌شود این نمونه‌ها در سال ۲۰۳۱ میلادی یعنی ده سال دیگر به زمین بازگردانده می‌شوند. همچنین در این ماموریت اولین هلیکوپتر فرازمینی در مریخ به پرواز در خواهد آمد تا نشانه‌هایی از حیات باستانی در سیاره سرخ را جست‌وجو کند.

مریخ نورد استقامت ناسا

اولین تصاویر کاوشگر از سطح مریخ

مریخ نورد استقامت ناسا بلافاصله پس از فرود بر سطح سیاره سرخ، اولین تصاویر از مریخ و دهانه جزرو را به زمین مخابره کرد که در ادامه می‌توانید آن را مشاهده کنید:

مریخ نورد استقامت ناسا مریخ نورد استقامت ناسا

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. این ماموریت بزرگ را به سازمان فضایی فوق پشرفته ناسا و هوادارانش تبریک می گویم.