بررسی و مقایسه مدل های مختلف سمند

بررسی و مقایسه مدل های مختلف سمند

ما در این مقاله شما را با مدل های مختلف سمند آشنا خواهیم کرد و همچنین ویژگی‌ها و تفاوت‌های آن‌ها را نیز بیان می‌کنیم. سمندهای موجود در بازار چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

سمند اولین خودروی ملی ایرانی محسوب می‌شود که دارای مدل‌های مختلفی است. در این مقاله قصد داریم تا به بررسی و مقایسه مدل های مختلف سمند بپردازیم. در سال‌های گذشته خودرو پیکان به عنوان اصلی‌ترین خودروی تولید داخل تولید و عرضه می‌شد؛ اما این خودرو به صورت کامل ایرانی نبود و نمونه اولیه آن توسط شرکت تالبوت انگلستان تولید شده بود.

ایران خودرو در سال های ۱۳۴۶ تا ۱۳۸۴ به تولید خودرو پیکان پرداخت و  این خودرو را با به‌روزرسانی‌های متعددی به بازار عرضه ‌کرد. اما در اواخر دهه هفتاد شمسی ایران خودرو و تمام مردم به این نتیجه رسیده‌اند که عمر پیکان به پایان رسیده است و دیگر نمی‌توان این خودرو را به‌روزرسانی کرد. به همین دلیل ایران خودرو برای پرکردن جای خالی پیکان قصد داشت تا خودروی جدیدی را به شکل تمام ایرانی تولید کند. این‌گونه شد که خودرو سمند از سال ۱۳۸۰ به تولید انبوه رسید و عرضه شد.

سمند که یک خودرو تمام ایرانی محسوب می‌شد هم طراحی ظاهری مناسبی داشت و هم از نظر ایمنی و استحکام بدنه کاملا استاندارد بود.

موتور خودروی سمند نسبتا قدرتمند بود و طراحی داخلی این خودرو نیز مدرن و به‌روز بود. این عوامل باعث شد تا سمند در میان ایرانیان محبوبیت زیادی را کسب کند و خیلی زود به عنوان پرفروش‌ترین خودرو بازار شناخته شود.

ایران خودرو بعد از گذشت چند سال نسخه جدیدی از سمند را با نام سمند LX به بازار عرضه کرد و پس از آن نیز مدل‌های دیگری از سمند را تولید و عرضه کرد. اکنون قصد داریم تا در این مقاله شما را با مدل ‌های مختلف سمند آشنا کنیم.

مشخصات فنی سمند

مشخصات موتور موتور و پیشرانه سمند در مدل‌های مختلف این خودرو بایکدیگر متفاوت است. ایران خودرو تا به امروز برای تولید مدل ‌های مختلف سمند از پیشرانه‌های مختلفی استفاده کرده که برای نمونه می‌توان به سه مدل XU7 ، TU5 و EF7 اشاره کرد، که البته این سه گزینه دارای مدل‌های ارتقاء یافته و بهینه شده نیز هستند.

شما با مطالعه جدول زیر با مشخصات فنی انواع موتور‌های سمند آشنا خواهید شد. البته ما به صورت خلاصه به این موتورها اشاره کرده‌ایم و برای آشنایی با نسخه‌های مختلف آ‌ن‌ها باید مطالعات بیش‌تری را انجام دهید.

بررسی و مقایسه مدل های مختلف سمند

برای مثال می‌توان به پیشرانه XU7 اشاره کرد که دارای مدل بهینه شده و همچنین دوگانه سوز می‌باشد، موتور EF7 نیز دارای نسخه دوگانه سوز می‌باشد؛ ولی ما فقط در مورد مدل بنزینی  آن‌ها صحبت می‌کنیم. عملکرد این موتورها در حالت بنزینی  قوی‌تر از حالت گاز سوز است.

اکنون که شما با مشخصات فنی موتور خودرو سمند در مدل‌های مختلف آشنا شدید در ادامه مقاله تنها نام نوع موتورها را ذکر خواهیم کرد و دیگر درباره مشخصات آن‌ها صحبت نخواهیم کرد.

مزایای سمند

از آنجایی که سمند یک خودرو تمام ایرانی محسوب می‌شود خدمات پس از فروش مناسبی را به خریداران ارائه می‌کند. با وجود این تفاسیر می‌توانید با خیال راحت سمند را خریداری کنید زیرا در صورت بروز مشکل می‌توانید به نمایندگی‌های ایران خودرو مراجعه کنید و مشکل را برطرف کنید و از طرفی دیگر لوازم یدکی این خودرو نیز با قیمت مناسب و به تعداد زیاد در بازار موجود است. سمند از نظر گارانتی و تأمین قطعات از مناسب‌ترین خودروهای بازار محسوب می‌شود. ایمنی این خودرو نسبت به سایر خودروهای داخلی از جایگاه خوبی برخوردار است.

بدنه سمند بسیار محکم است و این امر باعث می‌شود تا در هنگام بروز تصادف آسیب زیادی متوجه سرنشینان نشود. ضریب ایمنی سمند نیز به دلیل وجود امکاناتی نظیر کیسه هوا و ترمز ABS از جایگاه خوبی برخوردار است. فضای داخل کابین سمند هم در بخش جلو و هم در بخش عقب از اکثر خودروهای داخلی بیش‌تر و این ویژگی سمند را به یک خودرو راحت تبدیل کرده است. صندوق عقب سمند فضای زیادی دارد که این خودرو را  برای سفر به اتومبیلی مناسب تبدیل می‌کند.

اکنون که چندین سال از تولید اولیه سمند می‌گذرد  می‌توان گفت ظاهر این خودرو تا حد زیادی قدیمی شده است اما تولید نسخه‌های جدید مانند سمند سورن باعث شده تا این خودرو زیبایی ظاهری خود را حفظ بکند و در صحنه رقابت باقی بماند. طراحی ظاهری سمند برای تمام اقشار جامعه مناسب به نظر می‌رسد، استفاده از چوب در برخی از قسمت‌های کابین این خودرو آن را به یک اتومبیل خاص تبدیل کرده است.

خودروی سمند با وجود طراحی زیبا و ایمنی بالایی که دارد، نسبت به سایر خودروهای هم‌رده از قیمت مناسبی برخوردار است.

ایرادات خودروی سمند

اولین عیب خودرو سمند قدیمی شدن آن است. با وجود این‌که در سال‌های اخیر نسخه‌های مختلفی از سمند به بازار ارائه شده است؛ ولی ماهیت این خودرو همان محصولی است که در سال ۱۳۸۰ توسط ایران خودرو تولید شد و این امر باعث می‌شود تا افرادی که به دنبال خرید خودرو به‌روز هستند سمند را از میان گزینه‌های خود حذف کنند.

یکی دیگر از ایرادات سمند وزن زیاد این خودرو است. سنگینی بیش از حد سمند باعث می‌شود تا هدایت پذیری این خودرو سخت‌تر شود و حتی از شتاب آن نیز کاسته می‌شود. موتور سمند نیز با وجود تمام به‌روزرسانی‌ها یک موتور قدیمی به شمار می‌رود و کشیدن بدنه سنگین خودرو مذکور برای این موتور کاری دشوار است.

یکی دیگر از ایرادات سمند مصرف سوخت بالای این خودرو است. این مسئله با وجود گران شدن بنزین باعث کاهش طرفداران سمند شده است. بنابراین مشتریان به دنبال خرید مدل دوگانه سوز سمند هستند تا بتوانند از گاز CNG استفاده بکنند.

معرفی مدل ‌های مختلف سمند

سمند دارای مدل‌های مختلفی است و شرکت ایران خودرو سعی کرده تا با تولید مدل ‌های مختلف سمند آن را از نظر فیس لیفت و مشخصات فنی به یک خودروی مدرن تبدیل کند. در ادامه به معرفی مدل‌ های مختلف سمند خواهیم پرداخت.

۱- سمند SE (معمولی)

بررسی و مقایسه مدل های مختلف سمند

سمند SE یکی از اولین سمند‌هایی است که به تولید انبوه رسیده است. البته قبل از این مدل نیز مدل‌های دیگری هم تولید شده بودند که به اندازه مدل SE موفق نبودند. ایمنی بالا و فضای مناسب این مدل باعث شده تا آن به یک اتومبیل مناسب برای مسافرت تبدیل شود. این خودرو از موتور    XU7 بهره‌مند است.

سمند SE در واقع اولین مدل سمند است و نسبت به مدل‌های جدید این خودرو ظاهر قدیمی‌تری دارد. طراحی جلو و چراغ‌های عقب این خودرو نسبت به مدل‌های بعدی متفاوت است و همچنین این خودرو از برخی تغییرات مانند سیستم تهویه، آینه‌ها ، طرح داشبورد و شیشه بالابرهای برقی محروم است. البته سمند SE و LX از نظر مشخصات فنی نیز بایکدیگر متفاوت هستند.

۲- سمند LX و سمند LX EF7

بررسی و مقایسه مدل های مختلف سمند

سمند LX نسخه به روز شده سمند SE است که از سال ۱۳۸۳ به تولید انبوه رسید. ایران خودرو با شناخته شدن موتور EF7 مدل جدید از سمند را به نام LX EF7 تولید کرده است. این موتور نسبت به موتورهای دیگری که در سمند استفاده شده از کیفیت بالاتری برخوردار است. تفاوت سمند LX با سمند LX EF7 تنها در نوع موتور است که در این دو مدل استفاده شده است. موتور EF7 نسبت به سایر موتور‌ها قدرت‌‌مند‌تر است و همچنین از استاندارد آلایندگی یورو ۴ که برای محیط زیست ضرر کم‌تری دارد نیز بهره‌مند است. سمند Lx و EF7  دارای یک سری تفاوت‌ها هستند که برای نمونه می‌توان به طراحی ظاهری و فضای داخل کابین اشاره کرد. علاوه بر این‌ها سمند LX EF7 از نظر آپشن‌های الکتریکی و ایمنی و راحتی نسبت به سمند Lx پیشرفته‌تر است. گفتنی است که سیستم الکترونیکی عیب یاب هوشمند (مالتی پلکس) از سال ۱۳۸۹ به سمند LX اضافه شده است.

اکنون قصد داریم تا شما را با برخی از تفاوت‌های سمند LX و EL آشنا کنیم. سمند EL در واقع اولین سمندی است که به تولید انبوه رسید و تعداد زیادی از آن نیز در اختیار ناوگان تاکسیرانی قرار گرفت. این مدل تا اوایل دهه هشتاد شمسی تولید می‌شد و سپس مدل LX جایگزین آن شد.

۳- سمند سریر

بررسی و مقایسه مدل های مختلف سمند

سمند سریر که به خودرو سفارتی نیز معروف است نسبت به سایر مدل‌های سمند بدنه کشیده‌تری دارد. در حقیقت ایران خودرو قصد طراحی یک سمند لیموزین را داشت و به همین علت فاصله بین صندلی‌های جلو و عقب را افزایش داد و سمند سریر را به تولید رساند. عرض ستون B ( همان ستونی که فضای اتاق عقب و جلوی خودرو را جدا می‌کند) در سمند سریر نسبت به مدل‌های دیگر بیش‌تر است. از این خودرو استقبال چندانی به عمل نیامد و تولید آن خیلی زود متوقف شد.

۴- سمند سورن

بررسی و مقایسه مدل های مختلف سمند

یکی دیگر از مدل های مختلف سمند‌ ، خودرو سمند سورن است که به عنوان برجسته‌ترین فیس لیفت این اتومبیل شناخته می‌شود. سورن برای اولین بار در سال ۱۳۸۵ در بازار عرضه شد و ظاهر آن نسبت به سایر مدل‌های سمند متفاوت بود؛ اما طراحی داخلی این خودرو تفاوت چندانی با سمند LX نداشت. تولید سمند سورن تا سال ۱۳۹۰ شمسی ادامه داشت و بعد از آن سورن ELX جای این خودرو را گرفت.

۵- سمند سورن ELX و سورن ELX توربو

بررسی و مقایسه مدل های مختلف سمند

سمند سورن ELX  از سمند LX به‌روز‌تر و زیبا‌تر است. در ابتدا ایران خودرو سورن ELX را با موتور XU7 به تولید رساند؛ اما پس از مدتی ایران خودرو در تولید سورن دیگر از این موتور استفاده نکرد. در بین مدل های مختلف سمند امروزه دو مدل سمند سورن تولید می‌شود که یکی از موتور EF7 استفاده می‌کند و دیگری از پیشرانه توربو بهره می‌برد. هردو این موتورها با کیفیت هستند و این امر باعث می‌شود تا خریداران سمند سورن از کیفیت فنی خودروی خود مطمئن باشند.

مقایسه انواع سمند در تیپ‌های مختلف

اکنون قصد داریم تا تفاوت‌ تیپ‌های مختلف سمند را در سه بخش مشخصات فنی، طراحی ظاهری و امکانات جانبی به شما توضیح بدهیم.

اکنون ایران خودرو فقط دو مدل سمند ال ایکس و سمند سورن را تولید می‌کند و تولید مدل‌های دیگر سمند متوقف شده است. به هین علت ما فقط به مقایسه سمند ال ایکس و سمند سورن خواهیم پرداخت.

مقایسه مشخصات فنی مدل ‌های مختلف سمند

مهم‌ترین امر در مقایسه مدل ‌های مختلف سمند، مشخصات فنی پیشرانه این خودروها است.

سمند LX در دو مدل تولید می‌شود. یک مدل با موتور EF7 تولید می‌شود و مدل دیگر با موتور XU7 تولید می‌شود. موتور XU7 ۱۰۰ اسب بخار قدرت دارد و موتور EF7 ۱۱۳ اسب بخار قدرت دارد. البته هردو این موتورها دارای دو نسخه بنزینی و گازسوز هستند.

مدل ‌های مختلف سمند سورن که امروزه تولید می‌شوند

امروزه سه مدل از خودروی سمند سورن تولید می‌شود که آن سه مدل سورن ELX، سورن ELX توربو شارژ و سورن پلاس هستند. سورن ELX دارای موتور ارتقاء یافته EF7 است که ۱۱۵ اسب بخار نیرو دارد. سورن ELX توربو  شارژ‌هم از همین موتور استفاده می‌کند؛ اما از آنجایی که این خودرو دارای آپشن توربو شارژ است قدرت آن افزایش پیدا کرده و به ۱۵۰ اسب بخار رسیده است. موتور که در سمند سورن توربو شارژ استفاده شده از مدل‌ های مختلف سمند قوی‌تر است. موتور سورن پلاس هم شباهت زیادی به موتور سورن ELX دارد.

مقایسه طراحی ظاهری مدل‌های مختلف سمند

شاید وقتی از پهلو به سمند نگاه می‌کنیم متوجه تفاوت مهمی نمی‌شویم. مهم‌ترین فرق بین سمند LX و سورن از پهلو تفاوت در شکل رینگ‌های اورجینال این دو خودرو است؛ اما این دو خودرو در قسمت جلو و پشت تفاوت بیش‌تری باهم دارند. چراغ جلوهای سمند LX و سمند سورن از نظر ظاهری باهم متفاوت هستند. چراغ‌های جلو سمند LX به شکل صاف و کشیده هستند؛ اما در سورن و در قسمت زیر چراغ‌ها یک انحنا به سمت پایین وجود دارد. همچنین سپر جلو‌های این دو خودرو با یکدیگر تفاوت زیادی دارند. جلو پنجره سمند سورن پهن است؛ اما در سمند ال ایکس دو پنجره کوچک بین دو چراغ وجود دارد که به واسطه لوگو ایران خودرو از هم جدا می‌شوند. چراغ عقب‌های این دو خودرو نیز با هم متفاوت است. چراغ عقب‌های سمند LX شبیه به نمونه‌های قدیمی سمند است؛ اما چراغ عقب‌های سورن به سمت بالا انحنا دارند. صندوق و سپر عقب این دو خودرو نیز با یکدیگر متفاوت هستند.

مقایسه امکانات جانبی مدل های مختلف سمند

از آنجایی که سمند سورن از سمند ال ایکس جدید‌تر است طبیعتا امکانات بیش‌تری هم نسبت به سمند ال ایکس دارد؛ اما امکانات این دو خودرو چندان باهم متفاوت نیستند. این دو خودرو امکانات مشترک زیادی باهم دارند که برای نمونه می‌توان به چراغ‌های مه‌شکن، آینه‌ها و شیشه بالابر‌های الکترونیکی، سیستم صوتی و پخش چند رسانه‌ای، سیستم تهویه خودکار، صندلی قابل تنظیم، کیسه هوا و سیستم ایمنی ضدسرقت اشاره کرد. اما سورن در بعضی از موارد نسبت به ال ایکس پیشرفته‌تر است که برای نمونه می‌توان به غربیلک‌های فرمان مجهز به کلید‌های کنترلی مختلف (از جمله کلید کنترل صوتی و هندزفری موبایل)، طراحی جدید و یکپارچه قسمت کنسول و وسط داشبورد، آینه‌های راهنمادار با قابلیت تنظیم برقی و تاشو خودکار، شیشه بالابرهای هوشمند، شیشه‌های مخصوص ضد اشعه UV خورشید، سیستم صوتی جدید یک‌پارچه با رمز ضدسرقت و رینگ‌های آلومینیومی با طرح جدید اشاره کرد.

تفاوت کلاس‌های سمند در چیست؟

ما تفاوت‌‌‌‌های مربوط به کلاس‌های مختلف سمند را در جدول اولیه برای شما ذکر‌ کرده‌ایم و شما با مطالعه آن جدول می‌توانید با ویژگی‌های هر کلاس آشنا شوید.

پاسخ به برخی سوالات

در ادامه این مقاله به سؤالات پر تکراری که کاربران مطرح کرده‌اند اشاره خواهیم کرد.

۱- تفاوت سمند و سورن در چیست؟

در واقع سورن جدید‌ترین مدل سمند است که از مدل‌های قبلی سمند امکانات بیش‌تری دارد و همچنین ظاهر آن به‌روز‌تر و موتور آن قوی‌تر است. پس سورن یکی از جدید‌ترین مدل های مختلف سمند است و خودروی دیگری نیست.

۲- فرق سمند معمولی با EF7 در چیست‌؟

موتور سمند معمولی XU7 است که از موتور سمند EF7 قدرت کم‌تری دارد و در برخی از موارد عملکرد ضعیف‌تری دارد.

۳- فرق سمند LX با EF7 در چیست؟

در سمند LX معمولی از موتور XU7 استفاده شده؛ درحالی که در نسخه جدید‌تر این خودرو از موتور EF7 استفاده شده است.

۴- تفاوت سمند سورن و EF7 در چیست؟

این سؤال درست نیست زیرا فرقی بین سمند سورن و EF7 وجود ندارد. امروزه ایران خودرو برای تولید مدل های مختلف سمند از موتور EF7 استفاده می‌کند؛ اما در نسخه توربو شارژ سورن از موتور ارتقاء یافته EF7 استفاده شده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*