سیارک عظیم آپوفیس به زودی از کنار زمین می‌گذرد

سیارک عظیم آپوفیس به زودی از کنار زمین می‌گذرد

سیارک عظیم آپوفیس (Apophis) یکی از اجرام سرگردان داخل منظومه شمسی بوده که بر اساس اطلاعات منتشر شده، در ماه آینده میلادی از فاصله نزدیکی از زمین عبور خواهد کرد.

بر اساس تازه‌ترین اطلاعات موجود، سیارک عظیم آپوفیس (Apophis) که به عنوانی یکی از شناخته‌شده‌ترین سیارک‌های منظومه ما هم در نظر گرفته می‌شود، در ماه مارس امسال از نزدیکی زمین رد خواهد شد. در بررسی این خبر جالب‌توجه و شاید ترسناک با ما همراه باشید.

تاکنون فیلم‌های جالبی در مورد تاثیرات اصابت یک سیارک فوق‌العاده بزرگ با محل زندگی ما ساخته شده‌اند و از طرف دیگر، دانشمندان می‌گویند که میلیون‌ها سال پیش برخورد یکی از این اجرام عظیم با زمین باعث شده تا اکثریت جمعیت دایناسورهای ساکن سیاره منقرض شوند. به علاوه این سیارک، اجرام مشابهی تاکنون با زمین برخورد کرده‌اند و جالب است بدانید که یکی از شناخته‌شده‌ترین سیارک‌های درون منظومه شمسی که با نام آپوفیس شناخته می‌شود، به زودی از کنار ما رد می‌شود. این سیارک مایه نگرانی بسیاری از دانشمندان بوده و گفته شده که خطر وجود آن در سیستم ستاره‌ای ما به هیچ وجه قابل صرف‌نظر کردن نیست.

سیارک عظیم آپوفیس به زودی از کنار زمین می‌گذرد

نام اصلی این جرم آسمانی “99942 Apophis” یا “2004 MN4” بوده و آژانس فضایی اروپا (ESA) آن را به عنوان یکی از ده سیارک خطرناک اطراف خورشید در نظر می‌گیرد. جالب است بدانید که آپوفیس نام یکی از خدایان مصر باستان بوده که به عنوان معبود تاریکی و هرج و مرج شناخته می‌شود و حدودا 8 سال دیگر، در سال 2029، سیارک عظیم آپوفیس با فاصله‌ای فوق‌العاده نزدیک از کنار زمین عبور خواهد کرد. دانشمندان تخمین زده‌اند که این جرم آسمانی به هنگام عبور سال 2029 تقریبا 3 درصد احتمال برخورد با سیاره ما را خواهد داشت.

تخمین‌ها در مورد سیارک عظیم آپوفیس

یکی از شناخته‌شده‌ترین سنگ‌های آسمانی که اخیرا وارد اتمسفر زمین شد، شهاب‌سنگ چلیابینسک بود که در سال 2013 در آسمان روسیه منفجر شد و موج این اتفاق باعث خرد شدن شیشه منازل و زخمی شدن صدها نفر در این کشور شد. دانشمندان می‌گویند که آپوفیس حدودا 10 برابر از چلیابینسک بزرگ‌تر است. به علاوه آژانس فضایی اروپا اعلام کرده که سیارک دیگری به غیر از آپوفیس وجود دارد که احتمال اصابت آن با سیاره ما بسیار بالاتر از این جرم آسمانی است.

به گفته متخصصان ESA، این سنگ 8 متری که با نام “2010 RF12” هم شناخته می‌شود، تنها سیارکی بوده که شانس برخورد آن با زمین بیشتر از 1 در 100 است. در واقع بررسی‌ها نشان داده که شانس اصابت تخمین زده شده برای این سیارک حدودا 7 درصد بوده و زمانی که 2010 RF12 در سال 2095 از کنار محل زندگی ما عبور خواهد کرد، به احتمال 7 درصد امکان دارد که این سیارک به زمین برخورد کند.

البته در مقایسه با ابعاد 370 متری سیارک عظیم آپوفیس و سایر اجرامی که تاکنون وارد اتمسفر زمین شده‌اند، سیارک سال 2095 حتی در صورت وارد شدن به محدوده محل زندگی ما شانس چندانی برای وارد کردن خسارت نخواهد داشت و اکثر حجم آن به هنگام عبور از جو، نابود خواهد شد. به این ترتیب اتفاق مورد نظر در صورت وقوع دردسرهایی به مراتب کمتر از شهاب سنگ چیلیابینسک خواهد داشت.

با تمامی این تفاسیر، باید گفت که شانس برخورد آپوفیس با زمین در سال 2029 بسیار بیشتر از عبور نزدیکی بوده که برای ماه آینده میلادی پیش‌بینی شده است. دانشمندان می‌گویند که در 5 مارس (15 اسفندماه) آینده آپوفیس از فاصله تقریبی 17 میلیون کیلومتری از نزدیکی زمین رد می‌شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه