هیوندای آیونیک 5

هیوندای آیونیک 5 معرفی شد؛ با کراس اوور برقی جدید هیوندای آشنا شوید

هیوندای آیونیک 5 معرفی شد. کراس اوور برقی جدید هیوندای بر پایه کانسپت 45 توسعه پیدا کرده است. در ادامه با مشخصات این خودرو الکتریکی هیوندای آشنا می‌شویم.

شرکت کره‌ای هیوندای سرانجام به شکل رسمی از آیونیک 5 پرده برداشت. این کراس اوور برقی مدل تکامل یافته‌ای از اولین خودرو هیوندای یعنی پونی 1975 محسوب می‌شود. هرچند این خودرو دیگر آن هاچبک کوچک با موتورهای میتسوبیشی نبوده و اکنون به یک کراس اوور میان‌سایز تمام الکتریکی تبدیل شده است. هیوندای آیونیک 5 روی پلتفرم E-GMP توسعه پیدا کرده است و می‌توان این خودرو را نسخه تولیدی کانسپت 45 هیوندای که در نمایشگاه فرانکفورت 2019 معرفی شده بود دانست.

مشخصات هیوندای آیونیک 5

هیوندای آیونیک 5

هیوندای آیونیک 5 تقریبا از همان طراحی مدل کانسپت ۴۵ بهره می‌برد. در این خودرو ظاهری زاویه‌دار با خطوط تیز و اورهنگ‌های برجسته به چشم می‌خورد. وجود دستگیره‌های در بازشونده نیز نمای جانبی را یک‌دست کرده است. در این خودرو از دوربین‌ها به جای آینه‌های جانبی سنتی استفاده شده است که البته این دوربین‌ها در حال حاضر در تمام بازارها به شکل قانونی قابل استفاده نبوده و به همین دلیل در تصاویر رسمی شاهد آینه‌های سنتی هستیم.

هیوندای آیونیک 5

شرکت هیوندای برای این خودرو رینگ‌های آلیاژی ۲۰ اینچی استفاده کرده است که از طراحی ویژه‌ای برای بهبود آیرودینامیک بهره می‌برند. همچنین این رینگ‌ها به عنوان بزرگ‌ترین رینگ‌هایی محسوب می‌شوند که هیوندای برای محصولات الکتریکی خود در نظر گرفته است. در نمای جلو و عقب هیوندای آیونیک 5 شاهد چراغ‌های LED پیکسل هستیم که مدل ارتقا یافته چراغ‌های کانسپت ۴۵ به‌شمار می‌روند. شرکت هیوندای در هر دو طرف این خودرو درگاه‌های شارژ در نظر گرفته است. کاپوت این خودرو نیز از طراحی ویژه‌ای بهره می‌برد و با پهنای بیشتر خود فاصله میان پانل‌ها را کاهش داده است.

هیوندای آیونیک 5

هیوندای آیونیک 5 حدود 4635 میلی‌متر طول. 1890 میلی‌متر عرض و 1605 میلی‌متر ارتفاع دارد. همچنین فاصله بین دو محور آن نیز 3000 میلی‌متر است. طبق اعلام هیوندای، کراس اوور الکتریکی آیونیک 5 از فضای کابینی بالاتر از کلاس خود بهره می‌برد.

هیوندای آیونیک 5

این خودرو الکتریکی به دلیل پلتفرم الکتریکی از کفی کاملا مسطح برخوردار شده که این سبک طراحی باعث شده است تا در کابین فضای زیادی ایجاد شود. همچنین طراحان برای این خودرو کنسول مرکزی کشویی را در نظر گرفتند. این کنسول قادر است حدود 140 میلی‌متر به سمت عقب کشیده شود تا راننده و سرنشین در زمان ورود و خروج به کابین از راحتی بیشتری برخوردار شوند. فضای بار این خودرو الکتریکی نیز 531 لیتر است که این فضا می‌تواند به 1600 لیتر نیز افزایش یابد.

هیوندای آیونیک 5

همچنین هیوندای آیونیک 5 با وجود پلتفرم الکتریکی می‌تواند در بخش جلو نیز محفظه بار ویژه‌ای را همانند سایر خودروهای تمام الکتریکی در اختیار مالکان قرار دهد. البته میزان فضای بار این بخش به نوع سیستم انتقال نیرو به چرخ‌ها بستگی دارد؛ مثلا فضای بار این محفظه در نسخه‌های دیفرانسیل عقب 57 لیتر و برای مدل‌های چهار چرخ محرک 24 لیتر است.

هیوندای آیونیک 5

روی داشبورد این خودرو شاهد دو نمایشگر 12 اینچی هستیم که یکی مقابل راننده قرار گرفته و دیگری برای ارائه سیستم اطلاعات سرگرمی خواهد بود. این دو نمایشگر از طراحی مشابه مدل‌های استفاده شده در محصولات مرسدس بنز بهره می‌برند. این خودرو به یک انتخاب‌گر دنده نیز مجهز بوده که در اهرم پشت فرمان نصب شده است. همچنین هدآپ دیسپلی این خوردو از تکنولوژی واقعیت افزوده بهره می‌برد. سقف خورشیدی یکی دیگر از آپشن‌های این خودرو محسوب می‌شود که می‌تواند انرژی خورشیدی را ذخیر کرده و برد حرکتی را افزایش دهد.

هیوندای آیونیک 5

برای هیوندای آیونیک 5 امکان سفارش دو مجموعه باتری با ظرفیت‌های 58 و 72.6 کیلووات ساعتی وجود دارد. البته برای مدل‌های بازار آمریکا یک مجموعه باتری 77.4 کیووات ساعتی نیز عرضه می‌شود. مدل پایه این خودرو از موتور الکتریکی در عقب بهره می‌برد و این در حالی است که مدل قوی‌تر این خودرو به سیستم چهار چرخ محرک با دو موتور الکتریکی مجهز است. حداکثر سرعت تمام مدل‌های این خودرو 185 کیلومتر در ساعت خواهد بود.

هیوندای آیونیک 5

هیوندای آیونیک 5 در مدل با باتری کوچک‌تر و موتور تکی از قدرتی برابر با 168 اسب بخار و گشتاور 350 نیوتن‌متر بهره می‌برد و می‌تواند ظرف مدت 8.5 ثانیه از صفر به 100 کیلومتر برساعت برسد. مدل چهار چرخ محرک این خودرو نیز قدرتی برابر با 232 اسب بخار و گشتاور 605 نیوتن‌متر را تولید می‌کند که شتاب آن از صفر تا 100 حدود 6.1 ثانیه است.

هیوندای آیونیک 5

این کراس اوور الکتریکی در مدل با باتری بزرگ‌تر و حالت دیفرانسیل عقب از قدرت 215 اسب بخار و گشتاور 350 نیوتن‌متر با شتاب 7.4 ثانیه‌ای بهره می‌برد. سریع‌ترین و قدرتمندترین مدل هیوندای آیونیک 5 نیز به باتری بزرگ‌تر و سیستم چهار چرخ محرک مجهز بوده که در مجموع می‌تواند قدرتی برابر با 302 اسب بخار و گشتاور 605 نیوتن‌متر را تولید کند. این مدل ظرف مدت 5.2 ثانیه از صفر به 100 کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

هیوندای آیونیک 5

باتری‌های این خودرو برقی با قابلیت شارژ 800 ولت و شارژر 350 کیلومتر ظرف مدت 18 دقیقه از 10 تا 80 درصد شارژ می‌شود. البته با فقط 5 دقیقه شارژ می‌توان به برد 100 کیلومتری دست پیدا کرد. همچنین برد مدل دیفرانسیل عقب این خودرو با باتری بزرگ‌تر حدود 480 کیلومتر اعلام شده است. این خودرو از قابلیت شارژ وسایل برقی بهره می‌برد؛ یعنی با درگاه نصب شده زیر صندلی‌های عقب و بیرون خودرو می‌توان برخی از وسایل برقی را شارژ کرد. شرکت هیوندای قصد دارد خودرو الکتریکی جدید خود را تا پایان سال 2021 با 9 رنگ بدنه و 4 طرح کابین به بازار عرضه کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*